تلاش "پاکستان" برای مقابله با سوء استفاده از مقوله توهین به مقدسات

17:18 - 22 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۸۲۸۷
متهم کردن افراد در پاکستان به توهین به مقدسات دینی، به دلیل سفت و سخت نبودن و قوانین مربوطه و نیز به دلیل شرایط حاکم بر جامعه این کشور، کار دشواری نیست و چه بسا در گذشته باعث بروز جنجال ها و مشکلات فراوان اجتماعی-امنیتی در این کشور شده است.

به گزارش سرویس بین الملل   دادگاه عالی اسلام آباد به تازگی طرحی را به پارلمان پاکستان پیشنهاد کرده و خواستار اصلاحاتی در قوانین مربوط به موارد توهین به مقدسات شده است هر چند نظر می رسد در روزهای آتی، موجی از مخالفت از سوی برخی تندروهای مذهبی در این کشور علیه این طرح پیشنهادی ایجاد شود.

هدف دادگاه عالی اسلام آباد از ارائه این طرح پیشنهادی به پارلمان، جلوگیری از سوءاستفاده و یا استفاده ابزاری از موضوع توهین به مقدسات در این کشور برای تحت فشار قراردادن افراد به بهانه های مختلف است.

در پاکستان، به دلیل پایین بودن نسبی سطح آگاهی بخش قابل توجهی از مردم و تعصب بیش از حد آنها نسبت به مسائل دینی، موضوع توهین به مقدسات یکی از حساس ترین موضوع ها است و چنانچه فردی حتی به ناحق متهم به توهین به مقدسات اسلامی شود، برخی اقشار مردم بدون توجه به صحت و سقم ماجرا و پیش از آنکه چنین اتهامی از سوی محاکم و مراجع قضایی مورد محاکمه و رسیدگی قرار گیرد، فرد متهم را به شدت مورد خشم و غضب قرار می دهند و ممکن است در صورت دسترسی به وی، به او آسیب رسانده و حتی او را به قتل برسانند.

بارها پیش آمده که افرادی به اتهام توهین به مقدسات، پیش از آنکه چیزی در باره اتهام آنها ثابت شود، توسط گروه ها و اقشار افراطی و متعصب کشته شده اند.

در ماه های اخیر، یک دانشجوی جوان در دانشگاه شهر 'چارسده' پاکستان به اتهام انتشار موارد توهین به مقدسات در شبکه های اجتماعی، از سوی گروهی از دانشجویان افراطی همان دانشگاه مورد حمله قرار گرفته و کشته شد.
حدود دوسال پیش نیز یک دختر جوان پاکستانی از سوی یک فرد به ظاهر مذهبی متهم به توهین به مقدسات شده بود اما پس از رسیدگی قضایی مشخص شد که فرد اتهام زننده برای رسیدن به اهدافی غیراخلاقی، اقدام به استفاده ابزاری از نسبت دادن اتهام توهین به مقدسات به این دختر جوان گرده بود.

سه سال پیش نیز یک زوج مسیحی در شهری در نزدیکی لاهور، صرفا به اتهام توهین به مقدسات اسلامی، بدون اینکه مورد محاکمه قرار گیرند، از سوی گروهی از مردم به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به آتش کشیده شدند.
در سال 2001 نیز فردی به نام 'سلمان تاثیر' فرماندار وقت ایالت پنجاب به دلیل تلاش برای حمایت از یک زن مسیحی به نام 'آسیه' متهم به توهین به مقدسات و نیز تلاش وی برای اصلاح قوانین مربوط به طرح اتهام توهین به مقدسات، توسط محافظ خود که فردی متعصب بود، به ضرب گلوله کشته شد.

بر اساس قوانین کنونی مربوط به طرح اتهام توهین به مقدسات دینی در پاکستان، کسانی که به نا حق و بدون داشتن دلایل کافی، دیگری را متهم به توهین مقدسات کنند، حداکثر محکوم به شش ماه زندان قابل تبدیل به پرداخت جزای نقدی (مبلغ کمتر از 10 دلار) می شوند و این درحالی است که جزای توهین به مقدسات در این کشور، حکم اعدام است.

به دلیل ناچیز بودن جزای نسبت دادن اتهام بی اساس توهین به مقدسات به افراد در پاکستان، برخی افراد به خود اجازه می دهند تا با اهداف و انگیزه های گوناگون از جمله در نزاع ها و اختلاف های شخصی، با استفاده ابزاری از این قانون، طرف مقابل خود را متهم به توهین به مقدسات کنند و در جامعه پاکستان وقتی فردی حتی اگر به ناحق به چنین اتهامی متهم شود، فضای اجتماعی سنگین و خطرناکی علیه وی شکل می گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *