۱ میلیارد و ۷۰۰میلیون مترمکعب آب در کشت خیار و گوجه صرفه جویی شده است/صادرات آبزیان به روسیه در حال انجام است

19:18 - 21 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۸۲۳۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: ۱ میلیارد و ۷۰۰میلیون مترمکعب در مصرف کشت خیار و گوجه صرفه جویی داشته‌ایم.

به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت محمود حجتی پیش از ظهر امروز( شنبه 21 مردادماه) در فراکسیون تولید و اشتغال حضور یافت و درباره برنامه‌های خود برای حضور در کابینه دولت دوازدهم ، اظهار داشت: بخش کشاورزی را نمی‌توان در اقتصاد کشور رها کرد و انتظار پایندگی و زایش از آن داشت.

وزیر پیشنهادی جهاد وکشاورزی با بیان اینکه هیچ تولید کننده‌ای آسیب‌پذیرتر از بخش کشاورزی نیست، گفت: تولیدکنندگان کشاورزی با موجود زنده در ارتباط هستند و عوامل مختلف بر آن اثرگذار و سرمایه آن در برابر این حملات رها شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید محصول با نرخ سود پایین صرفه اقتصادی ندارد، افزود: بسیار تلاش کرده‌ایم ارزان‌ترین تسهیلات را در کشاورزی داشته باشیم، محصوات تولیدی باید با نمونه خارجی توان رقابت‌پذیری داشته باشد، همیشه سرمایه به سمتی می‌رود که بازگشت داشته باشد.

حجتی با تاکید بر اینکه طبق گزارش‌های موسسات آب و خاک راندمان در مصرف آب از 38 درصد به 48 درصد رسیده است، بیان کرد: در بهره‌وری از آب وضعیت ما قابل قبول نیست اما شتاب خوبی داشته و تنها به واسطه سیستم‌های آبیاری این مسئله امکان‌پذیر نیست از بذر تا نشاء کاری در این مورد اثر گذار است.

این وزیر پیشنهادی برای حضور در کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نشاء کاری در محصولات کشاورزی را روز به روز باید افزایش دهیم، تصریح کرد: ذرت را با دو آب کمتر توانسته‌ایم به مرحله برداشت برسانیم، مصرف آب در تولید هندوانه کمتر از ذرت نیست، یک زمانی 18 تن هندوانه در هکتار تولید می‌کردیم که اکنون این میزان به 80 تن در هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 700هزار هکتار زمین کشاورزی در کشورهای مختلف تحت کشت کشاورزان ایرانی قرار گرفته است، اضافه کرد: بالاترین نرخ بهره‌وری آب را داشته‌ایم. به همین منظور بحث کشت سیفی‌جات و سبزی‌جات را در گلخانه مطرح کردیم و از مجلس درخواست ممنوعیت کاشت خیار و گوجه را دادیم تا این محصولات نیز در گلخانه تولید شوند که مجلس موافقت نکرد.

حجتی با تاکید بر اینکه 1 میلیارد و 700میلیون مترمکعب در مصرف کشت خیار و گوجه صرفه جویی  داشته‌ایم، بیان کرد: در دهه 80با یک متر مکعب آب 200گرم شکر تولید می‌کردیم.

این وزیر پیشنهادی با اشاره به اینکه به پای زنجیره تولید ایستاده‌ایم، گفت: اگر مشکلی وجود دارد باید توسط کشاورزان آن‌را حل کنیم و در این خصوص باید کشاورزی‌ها را به واسطه تعاونی‌ها به شخصیت حقوقی تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با روسیه نمی‌توانیم معامله انجام دهیم  زیرا برای صادرات به روسیه زیرساخت‌های لازم را نداشته‌ایم، بیان کرد: ما کشت گوجه خارج از فصل را داشته‌ایم اما کسی وجود ندارد که این محصول را جمع آوری کند و طبق جدول درخواستی روسیه صادر کند، اما صادرات آبزیان به روسیه به خوبی در حال انجام است.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد و کشاورزی کابینه دولت دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: در صنایع تبدیلی سیب‌زمینی و پیاز مشکل داریم.

همتی: کل صادرات مواد عذایی ایران به روسیه نیم میلیارد دلار است

در این جلسه احمد همتی با بیان اینکه چرا بحث آمایش سرزمین‌ها در زمینه کشاورزی مطرح نمی‌شود، گفت: با توجه به تلاش‌های انجام شده درصد کمی از آبیاری‌های صنعتی استفاده می‌شود و بهره‌وری ما از منابع آب بسیار پایین‌تر از کشورهای دیگر است.

وی با اشاره به اینکه هنوز ما با توجه به قطع روبط روسیه با ترکیه نتوانسته‌ایم بازار مواد غذایی این کشور را کسب کنیم، اضافه کرد: کل صادرات ما به این کشور نیم میلیارد دلار است که نشان می‌دهد عملا کاری صورت نگرفته است.

یارمحمدی:لزوم توجه ویژه به بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان

علیم یارمحمدی در ادامه این جلسه با تاکید براینکه آقای حجتی بر ظرفیت‌های کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اشراف کامل را دارد و می‌خواهیم توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد، بیان کرد: تعداد زیادی از مجرمان این استان به واسطه مشکلات اقتصادی در زندان به سر می‌برند که می‌تواند این مشکل اقتصادی را به‌واسطه کشاورزی برطرف کرد.

ابراهیمی: تامین اساسی‌ترین نیاز مردم را این وزارت‌خانه برعهده دارد

علی ابراهیمی با اشاره به اینکه درست است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یک شیر بی‌یال و دم باقی مانده است اما اساسی‌ترین نیاز مردم را این وزارتخانه برعهده دارد، اضافه کرد: موفقیت وزارت جهاد کشاورزی را در افزایش مکانیزاسیون و تولید را قبول داریم.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هنوز از قانون مصوب سال 42 پیروی می‌کنیم، گفت: مالکیت زمین‌های اراضی بسیار مهم است در حال حاضر به یک تیم قوی‌تر و کاری‌تر در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *