مردم از 50 درصد حق مراقبت خود در جامعه محرومند/ وزارت بهداشت مسئول بررسی میزان دانش تکنسین‌های اورژانس است

8:02 - 22 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۸۲۱۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: بررسی سطح دانش و تجربه پزشکی تکنسین‌های اورژانس برعهده وزارت بهداشت است و مردم با آگاهی از حقوق سلامت خود، می توانند در صورت هرگونه سهل‌انگاری یا خطا در بحث درمانی ، از حقوق خود دردولت دفاع کنند.

مردم از  50 درصد حق مراقبت خود در جامعه محرومند/ وزارت بهداشت مسئول بررسی میزان دانش تکنسین‌های اورژانس استمحمد  شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه در خصوص سطح تجربه و دانش تکنسین فوریت های پزشکی گفت: عدم ارائه خدمات درمانی ضروری به برخی بیماران از جانب تکنسین فوریت‌های پزشکی، نشان دهنده ضعف مدیریتی در سلامت مردم جامعه است. در حالی‌که مرکز فوریت‌های پزشکی وظیفه دارد در کمتر از  10 دقیقه بر بالین بیماران بدحال حاضرشده و با دانش و آگاهی کامل، اقدامات درمانی را آغاز کنند و در صورت عدم بهبودی کامل فرد را به بیمارستانهای تحت پوشش انتقال دهند.

وی افزود: براساس قوانین، در صورت بروز سانحه یا بیماری‌های غیرقابل پیش‌بینی باید خبره‌ترین فرد در حیطه پزشکی بر بالین بیماران حاضر شوند چرا که حتی یک حرکت کوچک و سهل‌انگاری آنان می‌تواند عواقب بدی برای جان بیماران داشته باشد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: همه مردم در حوزه نظام سلامت دارای حقوق هستند و باید از خدمات مناسب در حیطه پزشکی برخوردار شوند. بحث سلامتی یک مطالبه معمولی است که در قبال آن  دولت و وزارت بهداشت، وظیفه دارند سازوکارهای لازم جهت بهره‌مندی مردم از سلامت را فراهم کنند.

وی اذعان داشت:  آمارهای مربوط به مباحث پرستاری نشان می‌دهد  50 درصد حداقل مراقبت‌هایی که حق مردم است، محقق نمی‌شود و وزارت بهداشت با بیان طرح پرستار بیمارستانی این اقدام را تشدید کرده است. این در حالی است که در صورت رفع نیاز به پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، حق درمانی مردم به‌خوبی محقق شده و کمتر دچار قصور پزشکی یا سهل‌انگاری خواهیم شد.

شریفی‌مقدم در خصوص آگاهی مردم از حقوق خود در نظام سلامت گفت: در کشور با  کمبود 11 هزار پرستار روبرو هستیم و وزارت بهداشت تنها جایی است که می‌تواند این کمبود را جبران کند. اما بر اساس اعلام وزیر بهداشت، دولت اجازه صدور مجوز جذب پرستار را به وزارت بهداشت نمی دهد. این در حالی‌است که سازمان نظام پرستاری معتقد است که جامعه پرستاری باید با نگاه متفاوت تری دیده شود و در این حیطه برنامه‌ریزی‌های سنجیده‌تری اعمال گردد.

وی در خصوص جایگاه پرستاران در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها خاطر نشان کرد: جایگاه پرستاران در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر کاملا متفاوت است. در کشورهایی نظیر آمریکا ساعات کار پرستاران از 10 ساعت فعالیت  به 8 ساعت تغییر یافت چرا که با بررسی های انجام شده، افزایش ساعات فعالیت پرستاران در بیمارستان ها میزان خطا را بالا برده و منجر به قصور پزشکی ناشی از خستگی می شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: تأمین امکانات رفاهی و اهمیت به سطح درآمدی پرستاران در کشور آمریکا، یکی دیگر از عوامل کاهش میزان خطا در کار این افراد است  که منجر به کاهش نگرانی و دغدغه های پرستاران شده و سطح دقت در امور درمانی را افزایش می دهد. در حالی‌که کشور ما در میزان پرداخت حقوق‌ها و تأمین رفاه پرستاران، دچار ضعف است و علاوه بر فعالیت 24 ساعته آن ها، دغدغه تأمین نیازهای زندگی، میزان خطا در بحث های درمانی را افزایش داده است و در مواردی نیز شاهد کار 36 ساعته پرستاران در بیمارستان ها هستیم.

وی عنوان کرد: عدم توجه به نیازهای جامعه پرستاری در کشور، منجر به مهاجرت پرستاران به کشورهایی نظیر ترکیه و استرالیا شده و دانش پرستاران با مهارت ایرانی را در کشورهای دیگر به بهره برداری رسانده است. 

 شریفی مقدم در ادامه یادآور شد: افزایش مزایا و حقوق پرستاران یکی از اقداماتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که حتی در صورت جذب نیروی جدید پرستاری، با حقوق و مزایای کم نمی‌توان میزان خطا و سهل‌انگاری پرستاران در جامعه را کاهش داد. بنابراین ما وظیفه داریم دغدغه های پرستاران را تا حد ممکن کم کنیم .

وی در پایان تأکید کرد: بررسی دانش و سطح آگاهی  تکنسین‌های اورژانس، بر عهده وزارت بهداشت است و باید به این نکته توجه کرد که افرادی که به‌عنوان ناجی بر بالین بیماران بدحال حاضر می‌شوند با کوچکترین خطا و قصور می توانند جان بیمار را به خطر بیاندازند  بنابراین لازم است تکنسین های اورژانس از دانش و تجربه کافی در تشخیص بهترین درمان برای بیمار برخوردار باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *