آرایشگاه‌های سنتی مردانه در کشور‌های مختلف چگونه‌اند؟

8:34 - 21 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۷۹۱۸
انسان‌ها از دیرباز برای زیبایی مظهر خود اهمیت ویژه‌ای قائل بوده و کوشیده‌اند با توجه به امکانات و سنن هر دوره تاریخی و شرایط فرهنگی در حد توان برای زیبایی خود بکوشند.
به گزارش گروه فضای مجازی ،قدیمی‌ترین آثار تاریخی کشف شده درباره صنعت آرایشگری مربوط به مصریان باستان است که نشان می‌دهد مصری‌ها از ۵ هزار و پانصد سال پیش تا به امروز جایی معادل آرایشگاه‌های امروزین داشته‌اند تا امورات مربوط به زیبایی پادشاهان و مردم عادی را در آنجا انجام دهند.

در گذشته آرایشگر‌ها علاوه بر خدمات زیبایی، برخی خدمات پزشکی و دندانپزشکی نیز به مشتریان خود ارائه می‌کردند. جراحی، زخم‌بندی، دندان‌کشی، حجامت و حتی انجام برخی خدمات درمان اورژانسی مانند مار گزیدگی، عقرب‌گزیدگی و شکسته‌بندی نیز جزو وظایف آرایشگر‌ها به شمار می‌رفت.

آرایشگاه‌ها نیز محل تجمع افراد مختلف و بحث درباره موضوعات اجتماعی متفاوت بوده‌اند و در برخی فرهنگ‌ها، آرایشگاه نقش کافه‌ها را نیز بازی کرده و برخی آرایشگر‌ها که شم اقتصادی مناسبی داشتند، به مشتریان خود، چای، قهوه، قلیان و حتی در برخی موارد غذا می‌فروختند.

برخی آرایشگران نیز که جای ثابتی برای کار نداشتند، از محله‌ای به محله دیگر و یا از شهری به شهر دیگر در سفر بوده‌اند و در طول تاریخ از آن‌ها با نام آرایشگران دوره‌گرد یاد می‌شود.

علیرغم همه پیشرفت‌های تکنولوژیکی و ابزار‌های پیشرفته‌ای که آرایشگران امروزین در سالن‌های زیبایی به کار می‌برند، در گذشته کارکرد و شکل هر آرایشگاه، از نظر شکل محل، ادوات مورد استفاده، شیوه‌های آرایشگری و خدمات ارائه شده، در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت بوده است.



۱. علی ماریلی، آرایشگر ۶۲ ساله ترک که آرایشگاه را از پدرش به ارث برده و کماکان به همان روش سنتی آرایشگری می‌کند.

۲. آرایشگاهی در یکی از بازار‌های سنتی مسقط پایتخت عمان

۳. مردی در زمان انتظار در یک آرایشگاه در نایروبی، پایتخت کنیا روزنامه می‌خواند.

۴. آغاز حضور آرایشگران دوره‌گرد در ویتنام به قرن ۱۸ میلادی برمی‌گردد. در تصویر سمت چپ، آرایشگر ویتنامی دوره‌گرد ۴۳ ساله‌ای مشاهده می‌شود که حدود ۲۰ سال است به این کار می‌پردازد و در تصویر سمت راست جوان ۲ ساله‌ای حضور دارد که بلافاصله پس از پایان تحصیل به این کار روی آورده است.

۵. طارق الیمو، آرایشگر اهل اتیوپی که در کنار خیابانی در آدیس آبابا آرایشگری می‌کند. درآمد روزانه او حدود ۱۰ دلار است.

۶. آرایشگاهی در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی

۷. آرایشگاهی در هاوانا، پایتخت کوبا

۸. آرایشگاهی در نورویچ انگلستان

۹. آرایشگاهی در بمبئی هند

۱۰. آرایشگری کهنسال در ایالت ویرجینیا. در این تصویر یک دستگاه قدیمی ثبت مالی نیز دیده می‌شود.

۱۱. آرایشگاهی در صنعاء پایتخت یمن و تصویر احمد یاسین، یکی از رهبران فلسطین روی دیوار
 
 
 
 
 
 : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *