در صورت بیان واژه پرستار بیمارستانی در بخشنامه‌،از پرستاران عذرخواهی می‌کنم/کمبود شدید پرستار در کشور

9:00 - 20 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۷۳۹۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: در استخدام پرستاران به شدت دچار کمبود است اما در این زمینه تنها وزارت بهداشت به‌عنوان مسئول استخدام پرستاران تلقی نمی‌شود و در این راستا هیچ واژه‌ای تحت عنوان پرستار بیمارستانی در بخشنامه‌های وزارت بهداشت وجود ندارد.

در صورت بیان واژه پرستار بیمارستانی در بخشنامه‌،از پرستاران عذرخواهی می‌کنم/  کمبود شدید پرستار در کشورمحمد میرزابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه در خصوص میزان نیاز جامعه به استخدام پرستاران گفت: در استخدام پرستاران به‌شدت احساس کمبود داریم و این در زمینه به‌کارگیری آن است.نظام سلامت تنها به وزارت بهداشت تعلق نمی‌گیرد و بخش‌های خصوصی سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، بیمارستان‌های خصوصی و دولت نیز جزو این نظام محسوب می‌شوند بنابراین عرصه بهداشت سلامت تنها به بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت منتهی نمی‌شود و این عرصه فراتر از بیمارستان‌های این وزارتخانه است.

وی افزود: به‌کارگیری پرستاران تنها محدود به وزارت بهداشت نیست اما بسیاری از افراد بحث جذب نیروی پرستار را تنها مسئولیت وزارت بهداشت می‌دانند در حالی‌که سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، بیمارستان‌های غیردولتی، خیریه‌ها و ... نیز ملزم به استفاده از این نیروهای آموزش‌دیده در کار خود هستند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: به‌کارگیری پرستاران صرفاً‌ به معنای استخدام دولتی نیست بلکه پرستاران در دانشگاه‌ها آموزش دیده و بعد از فارغ‌التحصیلی در زمینه کار خود تصمیم می‌گیرند که در چارچوب دولتی کار کنند یا خصوصی، بنابراین همه پرستاران نباید خود را محدود به استخدام دولتی کنند.

وی اذعان داشت: به‌عنوان بخش دولتی ما در بیمارستان‌های وزارت بهداشت در طی سه سال گذشته 43 هزار و 500 نفر نیرو به‌کار گرفته‌ایم که حدود 16 هزار نفر آنها به استخدام دولتی درآمده و مابقی در مسیرهای خرید خدمت،‌ شرکتی،‌ به‌کارگیری نیروهای پاره‌وقت و به‌عنوان جایگزین برای افراد در حال مرخصی زایمان و ... مشغول می‌شوند.

میرزابیگی عنوان کرد: از کل 43 هزار و 500 نیروی به‌کار گرفته پرستار، 11 هزار نفر از طریق مؤسسه آوای سلامت به‌صورت خرید خدمت، 16 هزار نفر در قالب استخدام دولتی، 7 هزار و 500 نفر به‌صورت تمدید طرح، 5 هزار نفر جایگزین افراد در حال مرخصی زایمان و حدود 4 هزار نفر دانشجویان سال آخر این رشته هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند با این حال در کشور به‌شدت دچار کمبود نیروی پرستار هستیم.

وی در راستای آخرین اقدامات انجام شده در زمینه جذب پرستاران گفت: در طی چند روز گذشته نظام پرستاری در پی ارسال نامه‌ای به وزارت بهداشت از کمبود 100 هزار پرستار در کشور خبر داد و تقاضای به‌کارگیری این پرستاران را به‌طور مکتوب به وزارت بهداشت اعلام کرد.

بنابراین توقع تنها استخدام از جانب وزارت بهداشت کاملا ً غیرمنطقی است و باید مابقی بخش‌ها مانند سازمان تأمین اجتماعی را در این راستا به فعالیت کشاند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت در خصوص روند به‌کارگیری پرستاران در دولت جدید افزود: در دولت دوازدهم حتماً به فکر جذب نیروی پرستار هستیم و معتقدیم برای هر تخت بیمارستانی تازه افتتاح شده به 2.5 نیروی پرستار نیاز است. بنابراین تا جایی‌که دولت اجازه می‌دهد از استخدام‌های دولتی برای تأمین این نیروها استفاده خواهیم کرد. این در حالی‌ است که در مواقعی که امکان استخدام وجود نداشته باشد مجبوریم در قبال رفع نیازهای مردم از درآمدهای اختصاصی در سمت و سوی نیروهای شرکتی، خرید خدمت، پاره‌وقت و طرحی نیز استفاده شود و تمامی تلاش برای راه‌اندازی نیاز جامعه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اظهارات قائم مقام سازمان نظام پرستاری مبنی بر عدم نیاز به نیروی پرستار خاطرنشان کرد: در عرصه پرستاری بیکاری معنایی ندارد و حداقل تا ده سال آینده در این شاخه بیکاری وجود نخواهد داشت. بر این اساس در صورتی بیکاری رخ می‌دهد که فرد جویای کار نیست یعنی بسیاری از افراد رشته‌های پرستاری به‌علت پر شدن ظرفیت پرستاری در شهرستان‌های خود دیگر جویای کار نمی‌شوند و اقدامی در راستای پذیرش شغل پرستاری در شهرها و مکان‌های دیگری انجام نمی‌دهند و این امر را نمی‌توان بیکاری پرستاران نامید بلکه این اقدام چیزی جز عدم اقدام نسبت به پیدا کردن کار نیست.

میرزابیگی درباره تجمعات اخیر دانشجویان رشته پرستاری در مقابل وزارت بهداشت و در شهرهای مختلف عنوان کرد:‌ ما واژه‌ای تحت عنوان پرستار بیمارستانی نداریم و هرکس چنین واژه‌ای را از آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های وزارت بهداشت به‌دست آورد قطعاً به آن فرد جایزه می‌دهیم و از مسئولین وزارتخانه خواهش می‌کنیم به این موضوع دامن نزنند چرا که براساس روش‌های آموزشی، معاونت آموزش وزارت بهداشت با همکاری جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری به شکل علمی پرستاری را به روش جدیدی برای نزدیک کردن بالین و آموزش به هم در برخی از بیمارستان‌ها به‌کار گرفته‌اند که این امر تنها در چند بیمارستان محدود صورت گرفته و می‌توان گفت که از بین تمامی بیمارستان‌ها تنها 15 بیمارستان این طرح را اجرا می‌کنند بنابراین این اقدام تحت هیچ شرایطی به‌عنوان پرستار بیمارستانی تلقی نمی‌شود.

وی اذعان داشت: در طی این طرح افراد تنها از طریق کنکور مدرک دانشگاهی خودرا جذب می‌کنند و همانند سایر افراد تمامی دروس مرتبط را می‌گذرانند ولی بعد از دو سال که در دانشکده‌ها هستند از سال سوم به بعد اقدام به کار آموزشی و کارورزی کرده و بجای همراهی با مربی طرحی حق‌التدریسی با یک مربی هیئت علمی بالینی کار را شروع می‌کنند و مدرک لیسانس خود را از طریق دانشگاه دریافت می‌کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت یادآور شد: ادبیات غیرآکادمیک  یا بیمارستانی شایعه‌ای بیش نیست و اگر در بخشنامه‌های ما خبری بر این مبنی  پیدا کنند بنده به‌عنوان مسئول از تمامی مردم و جامعه پرستاری عذرخواهی می‌کنم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *