تجمیع موسسه کوثر با مهر اقتصاد و ثامن / از بین رفتن صف وام ازدواج تا پایان شهریور

9:52 - 15 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۰۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس بانک مرکزی در ارتباط با فعالیت موسسات غیرمجاز گفت: دو موسسه ثامن و مهر اقتصاد از نظر بانک مرکزی مشکلی ندارند و در مدت فعالیت خود توانسته اند مدیریت خوبی بر دارایی‌های خود داشته باشند.

به گزارش گروه اقتصاد ، ولی الله سیف در ارتباط با آخرین تحولات نظام بانکی کشور در برنامه نگاه یک شب گذشته، اظهار کرد: تبادلات و روابط بانکی کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و براساس آن بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم، اما بدلیل عدم وجود روابط بین المللی کافی یکسان سازی نرخ ارز به تاخیر افتاد.

سیف با تاکید بر اینکه مردم باید بین موسسات مجاز و غیرمجاز اعتباری تفکیک قاعل شوند، گفت: خوشبختانه دیگر موسسه غیرمجاز نداریم که این دستاورد با تلاش بسیار زیاد حاصل شد و همه موسسات غیرمجاز تعیین تکلیف شدند.

وی با اشاره به برقراری انضباط مالی جدی در بازار پول کشور، افزود: در زمان فعالیت موسسات غیرمجاز تمامی تصمیمات سیاستی ما به دلیل فعالیت مخرب موسسات غیرمجاز، عملیاتی نمی‌شد.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: از این به بعد به هیچ عنوان شاهد فعالیت موسسات غیرمجاز اعتباری در کشور نخواهیم بود.

وی از استانداران، نیروی انتظامی و وزارت کشور درخواست کرد که به هیچ عنوان اجازه شروع یک نطفه جدید تحت عنوان موسسه اعتباری را با ایجاد شعبه ندهند.

سیف تصریح کرد که مردم تحت هیچ شرایطی فریب نرخ‌های سود بالاتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار را نخورند، زیرا نرخ سود بالاتر، ریسک بالاتری دارد.

وی به تاسیس صندوق ضمانت سپرده‌ها برای مواجهه با بحران‌های اجتماعی در زمان ورشکستگی بانک‌ها و موسسات اعتباری اشاره کرد و گفت: بانک‌ها به طور مستمر حق عضویت به این صندوق می‌پردازند و این صندوق در زمان ورشکستگی بانک‌ها تا سطح مشخصی از سپرده‌ها را بیمه کرده و پرداخت می‌کند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مردم حتی در زمینه سپرده گذاری در موسسات مجاز هم باید دقت کنند، افزود: مردم نباید تحت هیچ شرایطی سپرده‌های خود را به موسساتی که سود بالاتری پرداخت می‌کنند، ببرند.

 تجمیع موسسه اعتباری کوثر با دو موسسه دیگر

وی از برنامه بانک مرکزی برای تجمع موسسه اعتباری کوثر با دو موسسه متقاضی مجوز یعنی مهراقتصاد و ثامن خبر داد تا یک بانک جدید در شبکه بانکی کشور شکل گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ثامن به زودی به شتاب متصل می شود، گفت: موسسه ثامن الائمه پس از الزام بانک مرکزی مبنی بر استفاده نکردن از اسماء متبرکه به ثامن تغییر نام داد؛ این موسسه از نظر ما مشکل خاصی ندارد و در حال بررسی و تصمیم گیری در خصوص تجمیع موسسه ثامن، مهر اقتصاد و کوثر هستیم که با هم به فعالیت کنند و این تصمیم در حال شکل گیری است.

سیف درباره مشکل نقدینگی این موسسه یادآور شد: این حجم تقاضای نقدینگی، برای هر مجموعه ای در بازار پول بروز مشکل می کرد؛ زمانی که مردم هجوم بیاورند نقدینگی در شعبه وجود ندارد، نباید متبادر شود که بانک مشکل دارد.

 سیف سطح پوشش بیمه‌ای سپرده‌های بانکی را توسط صندوق ضمانت سپرده‌ها 100 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در صورتی که فردی سپرده بالاتری دارد، باید این سپرده را در بین چند بانک سپرده گذاری کند.

 صف وام ازدواج تا پایان شهریور از بین می رود

سیف درباره روند پرداخت وام ازدواج گفت: منابع قرض الحسنه نظام بانکی کشور محدود است و رشد بالایی ندارد و در عین حال شاهد بودیم که مبلع وام ازدواج از ۳ میلیون تومان به 10 میلیون توان افزایش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید تلاش کند که این نیاز را تامین کند، افزود: صف دریافت وام ازدواج طولانی شده است بر این اساس از بانک‌ها دعوت کردیم که به طرح ضربتی بانک مرکزی بپیوندند.

وی با اعلام اینکه تا پایان شهریور ماه امسال دیگر صفی برای دریافت وام ازدواج نخواهیم داشت، گفت: به طورمیانگین یک ماه زمان و طول مدت در صف افراد متقاضی دریافت وام ازدواج منطقی به نظر می‌رسد.

سیف با تاکید بر اینکه به صورت هفتگی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و رضایت عمومی در این باره وجود دارد، عنوان کرد: همچنین برخورد بانک‌ها در این زمینه مثبت بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا منابع بانک‌ها در حال حاضر برای تامین وام ازدواج کافی است، عنوان کرد: منابع قرض الحسنه بانک‌ها در موارد دیگر مصرف شده بود که در حال وصول است و بر این اساس بانک‌ها آمادگی دارند در این زمینه عمل کنند.

وی با اشاره به سامانه وام ازدواج گفت: همچنین کانال‌های ارتباطی برای شکایت نیز ایجاد شده و سامانه خاص ازدواج داریم و عملکرد همه بانک‌ها مشخص است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *