وضعیت باز ارزی چیست؟

22:00 - 12 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۵۲۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وضعیت باز ارزی یک ارز عبارت است از ارزش مطلق مجموع معادل ریالی مابه‌التفاوت بین دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی به هر ارز که در بالای خطر ترازنامه ثبت می‌شود.

وضعیت باز ارزی چیست؟به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، وضعیت باز ارزی یک ارز عبارت است از ارزش مطلق مجموع معادل ریالی مابه‌التفاوت بین دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی به هر ارز که در بالای خطر ترازنامه ثبت می‌شود.

لازم به ذکر است که معادل ریالی مابه‌التفاوت بین تعهدات بانک و تعهدات مشتری به هر ارز باید در حساب‌های زیر خط ترازنامه ثبت شود.

همچنین وضعیت باز مثبت برای یک ارز عبارت است از وضعیتی که معادل ریالی مجموع دارایی‌ها و تعهدات مشتریان بانک به هر ارز بیشتر از معادل ریالی مجموع بدهی‌ها و تعهدات آن بانک به همان ارز باشد، برعکس این شرایط وضعیت منفی باز ارزی برای یک ارز به‌حساب می‌آید.

ضوابط نظارتی و کنترلی وضعیت باز ارزی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، نخستین بار در سال 1380 تدوین و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد و تاکنون نیز این دستورالعمل، علی‌رغم تحولات زیاد وضعیت ارزی کشور به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی ناشی از عوامل بیرونی و درونی، بدون تغییر مانده بود.

علاوه بر این، با توجه به سیاست‌ها و استراتژی‌هایی که طی این سال‌ها توسط هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اتخاذ شده، تحولات وضعیت ارزی کشور منجر به تغییرات زیادی در وضعیت دارایی‌ها و تعهدات ارزی آن‌ها و همچنین، قبول ریسک تغییرات نرخ ارز توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شده بود.

بنا به تحولات یادشده و همچنین، اثرگذاری نوسانات نرخ ارز بر وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، بازنگری و به روز رسانی ضوابط نظارتی و کنترلی وضعیت باز ارزی بیش از پیش ضرورت داشت. بر این اساس بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند حد متعارف و مقبولی از دارایی و بدهی برحسب هریک از ارز‌های ذکرشده در این دستورالعمل را داشته باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *