رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وجود سند کاداستر باعث امنیت روانی جامعه می‌شود

12:55 - 11 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۴۷۰۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه وجود سند کاداستری باعث امنیت روانی جامعه می‌شود گفت: با داشتن سند مالکیت کاداستر اگر زمین شخصی تصرف شد دادستانی بلافاصله دستور رفع تصرف را صادر می‌کند، اما سند دستی قابلیت تردید، انکار و جعل را دارد.

وجود سند کاداستر باعث امنیت روانی جامعه می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، رضا طالبی‌زاده در جلسه شورای اداری شهرستان بردسیر که با حضور امام جمعه، فرماندار، دادستان، و کلیه روسای ادارات این شهرستان تشکیل شد با اشاره به اینکه برخی تغییر کاربری‌های اراضی بدون طی کردن مراحل قانونی صورت گرفته است گفت: متولی اصلی تغییر کاربری اراضی و باغات کمیسیونی است که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود و هر نوع تغییر کاربری باید در این کمیسیون به تصویب برسد.

وی ادامه داد: در بحث تثبیت مالکیت اراضی دولتی و مردم اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان از ابتدای سال ۹۴ موظف شده‌اند در مدت زمان ۵ سال تمام عرصه‌های استان را تثبیت کند و بر اساس ماده ۹ قانون حد نگار، کلیه دستگاه‌های مرتبط با حوزه زمین و مسکن نیز می‌بایست ظرف مدت ۲ سال مستندات خود را در اختیار ادارات ثبت قرار دهند.

این مقام قضایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با گذشت مدت زمان ۲۸ ماه از شروع قانون حدنگار به دلیل اینکه نقشه‌های اراضی دولتی توسط دستگاه‌های متولی امر زمین و مسکن به این اداره کل ارائه نگردیده و یا فاقد استاندارد‌های لازم بوده، روند تثبیت اراضی دولتی به کندی صورت می‌گیرد که با توجه به وسعت اراضی ملی و دولتی نیاز به تامین اعتبار جهت تهیه نقشه این اراضی می‌باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از پرونده‌های کیفری و حقوقی دادگستری مربوط به دعاوی مربوط به حوزه زمین و مسکن است گفت: با تثبیت مالکیت اراضی دولتی و غیر دولتی، جلوی بسیاری از اختلافات و دعاوی مرتبط به حوزه املاک گرفته و حاشیه نشینی و تصرف غیرقانونی اراضی دولتی که تحت عنوان زمین خواری از آن یاد می‌شود کاهش خواهد یافت.

رضا طالبی زاده یادآور شد: در حال حاضر خرید و فروش بسیاری از اراضی و ساختمان‌ها با قولنامه دستی صورت می‌گیرد و این امر می‌تواند موجب کلاهبرداری و فروش یک زمین به چندین نفر بشود.

وی توصیه کرد: خرید و فروش املاک و مستغلات دارای سند مالکیت پس از توافقات اولیه در بنگاه‌های معاملات ملکی، در دفترخانه‌های اسناد رسمی باید انجام شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه وجود سند کاداستری باعث امنیت روانی جامعه می‌شود گفت: با داشتن سند مالکیت کاداستر اگر زمین شخصی تصرف شد دادستانی بلافاصله دستور رفع تصرف را صادر می‌نماید، اما سند دستی قابلیت تردید، انکار و جعل را دارد و شاکی ابتدائاً باید مالکیت خود را اثبات و پس از آن دادخواست تصرف عدوانی بدهد.

وی تصریح کرد: از مهمترین مزایای سند تک برگ ایجاد توسعه و رونق اقتصادی است و سرمایه گزاران علاقه دارند در جایی سرمایه گزاری کنند که دعاوی مربوط به حوزه زمین و مسکن وجود نداشته باشد.

طالبی‌زاده در پایان از عموم مردم استان کرمان خواست تا جهت اخذ سند مالکیت از طریق قانون تعیین تکلیف و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگ به ادارات ثبت سراسر استان کرمان مراجعه کنند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *