تائید قرارداد توتال/ از خرید بیش از ۷ میلیون تن گندم تا پرداخت بیش از ۱۷ هزار میلیارد تسهیلات/ از پرونده آتنا و بنیتا تا کابینه دوازدهم

10:51 - 10 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۴۵۴۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت از تائید قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی موسوم به قرارداد توتال در هیئت عالی نظارت بر قرارداد‌های نفتی خبرداد.
هیئت عالی نظارت بر قرارداد‌های نفتی قرارداد توتال را تائیدکردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز (سه شنبه) در جریان آخرین نشست خبری خود در دولت یازدهم اظهار کرد: هیئت عالی نظارت بر قرارداد‌های نفتی طبق بند ۳ ماده ۷ قانون نفت در جلسه دیروز قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی موسوم به قرارداد توتال را تأیید کرد.

وی با اشاره به وظایف این هیئت افزود: بررسی و ارزیابی متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول و زمان اجرای قرارداد‌های مهم نفت و گاز در جهت صیانت از عواید حاصل از انفال عمومی در حوزه نفت و گاز و اجرای قرارداد در زمره مهم‌ترین وظایف هیئت عالی نظارت بر قرارداد‌های نفتی است.

نوبخت خاطرنشان کرد: دولت یازدهم علاوه بر این هیئت عالی نظارت، تعهد دیگری نیز برای خود در راستای قرارداد‌های نفتی و گازی ایجاد کرد که به موجب آن در جهت نوآوری و روزآمد کردن قرارداد‌ها یک چارچوب نوین ایجاد شد که البته با یک‌سری حواشی همراه بود.

سخنگوی دولت با اشاره به تأیید قرارداد توتال توسط هیئت عالی نظارت تصریح کرد: ظرف چند هفته گذشته قرارداد توتال با تمامی جزئیات در اختیار کارشناسان معرفی‌شده از جانب اعضای هیئت عالی نظارت که متشکل از هر سه قوه هستند قرار گرفت و آن‌ها پس از بررسی‌های همه جانبه این قرارداد را مورد تأیید قرار دادند.

خریداری ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم
نوبخت در ادامه با اشاره به خرید تضمینی گندم توسط دولت از گندم‌کاران گفت: تا تاریخ ۹ مرداد ۹۶ یعنی دیروز جمعاً ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از گندم‌کاران خریداری شد که از این مقدار ۵ هزار و ۱۰ میلیارد تومان توسط دولت به کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز در دست پرداخت است.

پرداخت ۱۷ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان تسهیلات
وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت اعطای تسهیلات به واحد‌های تولیدی برای رونق در بخش تولید اظهار داشت: تا تاریخ ۸ مرداد ۹۶ به ۲۵ هزار و ۴۳۳ واحد تولیدی در مجموع ۱۷ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

سخنگوی دولت با اشاره به تخصیص اعتبارات برای طرح‌های عمرانی گفت: برای طرح‌های عمرانی ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت شد که این مقدار ۶/۲۲ درصد کل است.

نوبخت ادامه داد: برای طرح‌های عمرانی استانی ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد و برای طرح‌های عمرانی ملی نیز ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت صورت گرفت و امیدواریم تا پایان سال جاری میزان اعتبارات تخصیص یافته به طرح‌های عمرانی به بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان برسد.

وی در ادامه با اشاره به آمار تحویل تاکسی‌های فرسوده گفت:تاکنون ۵۲ هزار و ۵۹۱ تاکسی تحویل گرفته شده و پس از پرس جایگزین آن‌ها به شبکه حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌رانی اضافه شده است.

پرونده آتنا و بنیتا
در ادامه نشست خبری امروز، نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه درخصوص پرونده‌های موسوم به آتنا و بنیتا اتهاماتی به پلیس وارد می‌شود، اظهار کرد: این پرونده‌ها در مرجع قضایی در حال رسیدگی است و مسئولان قضایی پیگیر این پرونده‌ها صرفاً به اسناد و واقعیت‌های موجود توجه دارند.

آخرین وضعیت کابینه دوازدهم
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا لیست کابینه دوازدهم تکمیل شده است یا خیر گفت: لیست نهایی کابینه دوازدهم در مراحل پایانی است و رئیس جمهور در این رابطه همه پیشنهادات را از جریانات سیاسی و اجتماعی موجود دریافت کرده و از آنجایی که رئیس جمهور متعهد به انجام مطالبات مردم است بنابراین مطمئناً از مناسب‌ترین چهره‌ها در کابینه استفاده خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که شما در دولت بعد در چه سمتی حضور خواهید داشت گفت: چنانچه توفیق همراهی با دولت دوازدهم را داشته باشم از این فرصت استقبال می‌کنم، اما اینکه در کدام قسمت باشم باید تا هفته آینده صبر کرد.

وی ادامه داد: قطعاً شاهد تغییراتی در کابینه خواهیم بود، اما تا آخرین روز ممکن است ملاحظات رئیس جمهور تغییر کند؛ تا سه‌شنبه هفته آینده که جلسه سخنگویی را تشکیل می‌دهیم قطعاً همه چیز پیرامون کابینه مشخص شده است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اعلام شده از برخی افراد برای تصدی وزارت کشور اسامی ۳۱ استاندار پیشنهادی اخذ شده، اظهار کرد: ما باخبر شده‌ایم که در خیلی از محافل جلساتی برگزار می‌کنند و اخبارش نیز به گوش ما می‌رسد که باید گفت این قبیل جلسات که در آن‌ها پیرامون کابینه موضوعاتی مطرح می‌شود هیچ‌گونه ارتباطی با مجموعه دولت ندارد.

در چینش کابینه نگاه جنسیتی وجود ندارد
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی عدم معرفی وزیر زن برای کابینه دوازدهم گفت: بار‌ها تأکید کرده‌ایم که در چینش کابینه نگاه جنسیتی وجود ندارد؛ اما همچنین تأکید می‌کنیم که خانم‌ها نقش ارزشمندی را در دولت دوازدهم بر عهده خواهند داشت.
 

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون افزایش اجاره بهای مسکن گفت: دولت دوازدهم در نظر دارد با مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی فشار تقاضا را بر بازار مسکن استیجاری کاهش دهد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلایل گرانی اقلام خوراکی و ضروری زندگی مردم تصریح کرد: برخی از این افزایش قیمت‌ها فصلی است و قابل کنترل می‌باشد به‌گونه‌ای که دوباره قیمت آنها به قیمت قبلی باز می‌گردد و مطمئن باشید در آینده‌ای نزدیک دولت کنترل خود را در این زمینه اعمال می‌کند.

وی ادامه داد: دولت تلاش دارد از تولید داخلی حمایت کند؛ و اِلا سرکوب قیمت‌ها با صدور مجوز واردات به بخش خصوصی برای دولت بسیار سهل است.

نوبخت تصریح کرد: یکی از دلایلی که ما به دنبال احیای وزارت بازرگانی هستیم همین عامل تنظیم بازار است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فشارها برای چینش کابینه از جانب اصولگرایان بیشتر بوده یا اصلاح‌طلبان گفت: مرزبندی در این رابطه مطلوب نیست؛ رئیس جمهور همه نظرات را پیرامون کابینه شنیده است و اولویت برای وی به جای بده‌بستان‌های سیاسی، پاسخگویی به مطالبات مردم است؛ البته کابینه دوازدهم فراجناحی خواهد بود و این واقعیت را در نظر داریم که چه کسانی در انتخابات اخیر همراهی داشتند؛ در این رابطه یک ماتریس چندمتغیره برای رئیس جمهور وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون دعوت از شخصیت‌های بین‌المللی و مقامات کشورها برای مراسم تحلیف و فرصتی که در این رابطه برای یارگیری بین‌المللی فراهم است تصریح کرد: ارزیابی جهان هم‌اکنون نسبت به نظام مردم‌ُسالاری دینی در ایران یک ارزیابی مثبت است؛ البته دعوت ما از این شخصیت‌های جهانی از باب حضور در مراسم تحلیف است اما اینکه آیا این امر منجر به تأمین منافع ما در سطح جهانی خواهد شد؟ قطعاً‌ همین‌گونه است.

نوبخت در پاسخ به سؤالی در رابطه با گزارش دادستان دیوان محاسبات در باب تخلفات نفتی احمدی‌نژاد و خساراتی که از این ناحیه به کشور آمده است گفت: دادستان دیوان محاسبات در این رابطه از احکام قطعی سخن گفتند که تبعاً‌خسارات بسیار سنگینی است و نظر دولت یازدهم همواره این بوده است که رسیدگی به تخلفات دولت قبلی از مجرای مشخص پیگیری شود.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار میزان مبنی بر تعیین تکلیف لایحه جامعی که مقرر شده بود دولت برای ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری ارائه کند اظهار کرد: ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری جزء برنامه‌های دولت بوده است و در حال حاضر نیز این برنامه در حال اجرایی شدن است؛ همچنین در این رابطه آن بخشی که نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیز داشت هم اخذ شده است؛ دو قوه مقننه و قضائیه هم در این رابطه در حال یاری رساندن به دولت هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به مجموعه اقدامات صورت گرفته از لایحه پیرامون ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری، مستغنی هستیم گفت: در لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی بحث مربوط به ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری لحاظ شده است.

آزمایش سیمرغ
نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون بیانیه سه کشور اروپایی در خصوص ناسازگار بودن آزمایش ماهواره‌ّبر سیمرغ با قطع‌نامه 2231 بیان داشت: قطعاً‌آنها توسط مسئولان زیربط داخلی توجیه خواهند شد که آزمایش ماهواره‌بر سیمرغ هیچ‌گونه تعارضی با برجام و قطع‌نامه پیرامونی آن ندارد و ما همچنان در حال تعامل با طرف اروپایی هستیم و قرارداد توتال هم در این راستا منعقد شد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: قطعاً پیرامون برجام هرگاه احساس خطر کنیم هوشمندانه عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون جلسه اخیر سران قوا تصریح کرد: این جلسه در فضای بسیار صمیمانه‌ای برگزار شد و این قبیل جلسات فرصت بسیار مناسبی برای رایزنی پیرامون مسائل اساسی کشور است.

نوبخت با بیان اینکه هیچ امری در شرایط فعلی برای دولت مهم‌تر از اجرای برنامه ششم و نیل به رشد 8 درصدی نیست گفت: ما سالانه به‌طور متوسط نیازمند 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم که طبق برنامه ششم 65 هزار میلیارد تومان آن باید از منابع خارجی تأمین شود؛ این امر الزاماتی می‌خواهد که جهت تسهیل آنها جلسات سران قوا می‌تواند بسیار سودمند باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی پیرامون طوفان‌های توئیتری که اخیراً به راه افتاده است و موضوعات مختلفی از جمله چینش کابینه را مد نظر دارد، تصریح کرد: این فضاسازی‌های مجازی چه در راستای تکریم باشد و جه در راستای تخریب، در تصمیم‌گیری رئیس جمهور در عالم غیرمجاز اثر نمی‌گذارد؛ رئیس جمهور بسیار زیرک است و به عقبه این قبیل اقدامات توجه دارد وی جوگیر نمی‌شود و زیر بار فضاسازی‌ها مقطعی نمی‌رود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون علل افزایش سهم نفت از درآمدهای دولت خاطرنشان کرد: صادرات نفتی طبق برنامه پیش می‌رود و افزایش نداشته است؛ ما قیمت نفت را در برنامه 50 دلار در نظر گرفتیم که در فروردین ماه همین مقدار 50 دلار بود اما در خرداد ماه به 44 دلار تقلیل یافت. همچنین تولید نفت ما در تیرماه 3 میلیون و 853 هزار بشکه بود.

نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: میزان صادرات غیرنفتی اندکی از میزان واردات تقلیل یافته است که امیدواریم تا پایان سال صادرات غیرنفتی را طبق برنامه به میزان صادرات نفتی برسانیم.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *