پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل است

8:36 - 07 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۳۳۸۷
آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران نقض قوانین سازمان ملل است.

ماهواره بر سیمرغبه گزارش گروه بین‌الملل ، آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند پرتاب موشک ماهواره‎بر سیمرغ ایران مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل است.


آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس، و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک خود ضمن بیان این ادعا که پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ اقدامی «تحریک‌آمیز» از سوی ایران بوده و ما آن را محکوم می‌کنیم، مدعی شدند: آزمایش روز پنج‌شنبه ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.


قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل همزمان با توافق هسته‌ای تصویب شد که از ایران می‌خواهد از آزمایش هر نوع موشک بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد، خودداری کند.


با اینکه مقامات کشورمان از جمله وزیر خارجه کشورمان بارها تأکید کرده‌اند؛ موشکهای ایران به گونه‌ای طراحی نشده‌‌اند که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای داشته باشند و اصولا ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، آمریکا و کشورهای اروپایی پرتاب ماهواره‎بر سیمرغ را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند.


این چهار کشور در ادامه مدعی هستند که توسعه برنامه موشک بالستیک ایران مغایر با قطعنامه 2231 است و تأثیر بی‌ثبات‌کننده‌ای بر منطقه دارد و به همین دلیل ما از ایران می‌خواهیم که از این پس هر گونه آزمایش موشک بالستیک یا فعالیتهای مرتبط را متوقف کند.


«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: پشتیبانی گسترده ایران از تروریسم موجب می‌شود که ما به آنها اعتماد نکنیم و همچنین نقض قوانین در آزمایش موشکی نیز به ما می‌گوید که به ایران اعتماد نداشته باشیم. پرتاب ماهواره‎بر سیمرغ بار دیگر نشان داد که ما نباید به ایران اعتماد کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *