رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

احداث ۲هزار نیروگاه تجدیدپذیر در استان کرمان در آینده نزدیک/ سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان و سوئیس در بخش نیروگاهی

16:30 - 05 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۳۱۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نیرو با ابراز امیدواری از اینکه طبق وعده‌ها به زودی شاهد احداث نیروگاه صدمگاواتی خواهیم بود، تصریح کرد: بنا بر پیشنهاد استاندار کرمان یک مجموعه توسعه انرژی تجدید‌پذیر در شهر آفتاب کرمان احداث خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصاد ، حمید چیتچیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح نیروگاه ۲۰ مگاواتی خورشیدی مکران بیان کرد: باعث خوشحالی است که شاهد همکاری دو کشور و ملت ایران و آلمان در موضوعی که ارتباط مستقیم با آینده بشر و کره زمین دارد، هستیم.

وی افزود: انرژی‌های تجدیدپذیر و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها، گازهای گلخانه‌ای، کمک به محیط زیست و توسعه پایدار هدف انسانی مقدسی است که با سرنوشت همه انسان‌ها ارتباط دارد و مساله صرفاً اقتصادی و تولید برق نیست بلکه اهداف این طرح‌ها جهانی است.

وزیر نیرو تصریح کرد: ‌ جمهوری اسلامی از ۲۰ سال گذشته با سیاست‌های کلی نظام در بخش انرژی که رهبری آن را صادر کرد این برنامه را داشت که سهم انرژی‌های نو را در سبد انرژی کشور افزایش دهد. این هدف در قوانین توسعه‌ای برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم مورد تاکید قرار گرفته است.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور، ۱۲ هزار مگاوات به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دارد و تاکنون سهم انرژی‌های برق‌آبی قابل توجه بوده اما طی سال‌های اخیر نقش انرژی‌های خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی و توربین‌های آبی کوچک را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌ایم.

وی ادامه داد: اکنون در کشور ما حدود ۴۲۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر نوین وجود دارد که نسبت به ابتدای دولت یازدهم ۲. ۲ برابر شده است.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش ظرفیت بهره‌برداری این نیروگاه‌ها طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور ۱۴ مگاوات، سال ۹۵ صد مگاوات و در سال جاری به ۶۰۰ مگاوات خواهد رسید و این رویه با سرعت ادامه خواهد یافت.

چیت‎چیان با اشاره به اینکه وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای همگان روشن است، یادآور شد: مهم این است که دولت با سیاست‌های تشویقی مثل خرید تضمینی عزم خود را برای توسعه این انرژی در کشور نشان داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با سرعت ظرفیت انرژی‌های نو در کشور افزایش یابد.

وزیر نیرو افزود: نکته مهم این است که تمام فعالیت‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و ورود بخش خصوصی به این فعالیت باعث استمرار و ثبات این سیاست‌ها می‌شود و بخش خصوصی نشان داده که با تشخیص درست وارد این کار شده که نه تنها در بخش تولید برق بلکه در بخش تولید تجهیزات نیز فعالیت داشته است.

چیت‌چیان تصریح کرد: ما امروز ۲۱۰ مگاوات امکان تولید پنل خورشیدی در کشور داریم که ۱۲۰ مگاوات آن در شیراز افتتاح شد و تا پایان سال ظرفیت تولید فوتو ولتاییک به ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید و به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در رابطه با این موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این فعالیت‌ها است که تاکنون شرکت‌هایی از آلمان، سوئیس، اسپانیا، چین و کره جنوبی سرمایه‌گذاری مستقیم داشته‌اند.

وزیر نیرو با اشاره به روند رو به رشد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور توضیح داد: در سال گذشته فقط یک نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی داشتیم. دو نیروگاه هفت مگاواتی در همدان و اوایل امسال یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی در همدان و اکنون یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی در مکران و یک نیروگاه ۳۰ مگاواتی نیز در جاجرم خراسان کلنگ‌زنی شدند و به این ترتیب شاهدیم که این ظرفیت‌ها توسعه خواهند یافت.

چیت‌چیان با ابراز امیدواری از اینکه طبق وعده‌ها به زودی شاهد احداث نیروگاه صدمگاواتی خواهیم بود، تصریح کرد: بنا بر پیشنهاد استاندار کرمان یک مجموعه توسعه انرژی تجدید‌پذیر در شهر آفتاب کرمان احداث خواهد شد و برنامه‌ریزی شده که طی ۱۰ سال آینده ۲هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان نصب شود و ما نیز از این رویه استقبال کرده و تلاش می‌کنیم این کار سرعت یابد.

وی در انتها یادآور شد: نسبت به گسترش روزبه‌روز همکاری‌های دو کشور ایران و آلمان ابراز امیدواری کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *