گرما صنعتگران برق را به تکاپو انداخت

9:00 - 05 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۳۰۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
با افزایش دما هوا طی روزهای آینده وزارت نیرو و شرکت توانیر درخواست مدیریت مصرف را از مشترکین دارد تا احتمال خاموشی را در کشور به حداقل خود برساند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش دما هوا طی روزها آینده، وزارت نیرو به تمام شرکت های صنعت آب و برق اعلام آمادگی کرده است.

بنا بر تجربیات گذشته با افزایش دما هوا مصرف برق به صورت چشمگیری افزایش می یابد که این افزایش در کنار رشد سالیانه مصرف، فشار مضاعفی را بر صنعت برق کشور وارد می کند.

از نمونه این موارد می توان به تاریخ 14 تیرماه سال جاری اشاره کنیم که با افزایش یکباره دما هوا، مصرف رکورد بی سابقه 55 هزار و 400 مگاواتی را ثبت کرد، که این رقم به عنوان زنگ خطری برای صنعت برق و آغاز خاموشی ها به حساب می آمد.
گفتنی است این رقم در مقایسه با سال گذشته رشد 2500 مگاواتی داشته است.

از همین رو وزارت نیرو و شرکت وانیر به صورت های مختلف از مردم تقاضا مدیریت مصرف را دارند تا احتمال خاموشی را کاهش دهند.

یکی از مواردی که به آن بسیار تاکید می شود استفاده از دور کند کولر آبی و تنظیم کولر گازی بر روی عدد 25 درجه است، همچنین از مردم تقاضا شده در ساعات پیک مصرف (ساعت 12 تا 16 و 20 تا 23) از استفاده هم زمان چندین وسیله برقی غیر ضروری جلوگیری کند.

گفتنی است با توجه به سراسری بودن شبکه برق کشور، ناپایداری شبکه برق کل کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و امکان خاموشی را در کل کشور افزایش می دهد.

این نکته نیز باید یاد آور شد به ازا هر يک هزار مگاوات برق حدود 3000 ميليارد تومان هزينه می کند و تقريباً می توان گفت سالانه برای جبران 5 تا 6 درصد رشد مصرف برق حدود 15 تا 20 هزار ميليارد تومان در بخش های مختلف توليد، توزيع و انتقال هزينه می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *