شیخ الاسلام: تحریم‌های اخیر آمریکا؛ ضدیت با ملت ایران/ شریعتمداری: پرونده هسته‌ای به همین ترتیب ادامه پیدا کند قطعا ما با خسارت‌های بیشتری روبرو خواهیم بود/ حقیقت‌پور: یال وکوپال آمریکا ریخته است

11:54 - 04 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۷۱۶
دسته بندی: سیاست
در نخستین ساعات بامداد امروز کنگره آمریکا با 419 رأی موافق و تنها 3 رأی مخالف، طرح تحریمی جامعی را علیه جمهوری اسلامی ایران، کره شمالی و روسیه به تصویب رساند واکنش صاحبنظران به این موضوع را در این گزارش مشاهده می کنید...

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، در نخستین ساعات بامداد امروز کنگره آمریکا با 419 رأی موافق و تنها 3 رأی مخالف، طرح تحریمی جامعی را علیه جمهوری اسلامی ایران، کره شمالی و روسیه به تصویب رساند.

این اقدام کنگره آمریکا در شرایطی انجام شد که مقامات جمهوری اسلامی ایران طی روزهای گذشته بارها و بارها نسبت به نقض عهدهای آمریکایی‌ها در مسیر اجرای برجام اشاره کرده بودند.

در همین زمینه گفت‌وگوهایی را با شخصیت‌ها و چهره‌های شناخته شده سیاسی ترتیب داد که در ادامه آنها را می‌خوانید: 

پرونده هسته‌ای باید از دولت گرفته شود
حسین شریعتمداری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی با بیان اینکه طی ۴ سال گذشته دولت به وضوح نشان داده که توان و تخصص لازم را برای ورود به پرونده هسته‌ای کشورمان نداشته است، اظهار کرد: دولت طی این مدت با وجود اینکه بیشترین ظرفیت و امکانات نظام را به پای برجام ریخته و هزینه کرده است، هیچ دستاوردی درپی نداشته است.

وی افزود: دولت ادعا می‌کرد برجام باغ میوه‌ای است که سیب و گلابی‌های آن بعدا می‌رسد، اما حالا معلوم شده است که این سیب و گلابی‌ها گندیده و بیماری زا و خسارت‎ آفرین است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه اگر قرار باشد پرونده هسته‌ای به همین ترتیب ادامه پیدا کند قطعا ما با خسارت‌های بیشتری روبرو خواهیم بود، گفت: بنابراین باید پرونده از دست دولت خارج و به هیئتی مرکب از کارشناسان برجسته و متخصصین ورزیده سپرده شود که البته افرادی از دولت هم می‌توانند عضو این هیئت باشند، ولی اداره امور آن نباید در اختیار دولت باشد؛ چراکه ۴ سال برای بروز ناتوانی و عدم تخصص دولت کافی است و آزموده را آزمودن خطاست.

شریعتمداری در پایان عنوان کرد: اگر دولت با در نظر گرفتن «انصاف» یک مرور گذرا به وعده‌هایش درباره برجام و تعریف و تمجیدهایش از آن داشته باشد و آن را با آنچه امروز به دست آوردیم مقایسه کند، خودش هم اذعان می‌کند که توان لازم برای انجام این کار را نداشته است.

تحریم‌های جدید؛ نمایانگر ضدیت آمریکا با ملت ایران
حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره به تصویب طرح تحریمی مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی اظهار کرد: این تحریم‌ها نشان‌دهنده عدم صداقت و وفاداری به عهد آمریکایی‌ها، نمایانگر اشتباه راهبردی دولت و مجلس آنها و در نهایت گویای ضدیت آنها با ملت ایران است.

وی با بیان اینکه هدف این تحریم‌ها هدف قراردادن توانایی‌های ملت ایران است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه شتابانی داشته است، گفت: مردم ما از ابتدای انقلاب با این تحریم‌ها زندگی کرده‌ و مقاوم شده‌اند و یقین داریم که سرانجام این زمستان هم می‌رود و روسیاهی به ذغال می‌ماند.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات شب گذشته «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که گفته بود «تحریم‌های جدید بیشترین فشار را بر خطرناک‌ترین دشمنان ما اعمال می‌کنند تا امنیت آمریکا تأمین شود»، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها هیچ‌گاه برای امنیت آمریکا خطرآفرین نبوده بلکه همواره آنها بودند که در امور داخلی ما دخالت می‌کردند؛ حمله به ایران و زمین‌گیرشدن در طبس، انهدام هواپیمای مسافربری ایران با 290 کشته، حمایت مالی و تجهیزاتی تمام قد از صدام در هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده، تنها گوشه‌ای از اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

شیخ‌الاسلام در پایان گفت: قطعا کمیته نظارت بر برجام در برابر این اقدام خصمانه آمریکایی‌ها برخورد مناسبی خواهد داشت.

جلسه احتمالی کمیسیون امنیت ملی در آذربایجان غربی با محوریت «تحریم‌های اخیر آمریکا»
سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به استان آذربایجان غربی برای بازدید از مرزها و همچنین بررسی مسائل سیاسی و امنیتی این استان گفت: احتمالا اعضای کمیسیون موضوع تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران را در جلسات مشترکی که در آذربایجان غربی تشکیل می شود مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی ها همچنان رفتارهای خصمانه خود را در قالب برجام ادامه می‌دهند، تصریح کرد: معتقدم این رفتارها شدت پیدا کرده است. لذا در حال حاضرآمریکایی‌ها به تحریم‌های غیر هسته‌ای پناه آورده‌اند و بنا دارند چارچوب تحریم‌ها را مجددا به قبل از برجام بازگردانند، به طوری که این تحریم‌ها مغایرتی با توافق برجام نداشته باشد.

 نقوی حسینی همچنین گفت: ما معتقدیم همه این تحریم‌های اخیر آمریکا نقض برجام تلقی می شود ولی آمریکایی ها بدون نام بردن از برجام و به بهانه‌های موشکی و حقوق بشر قصد دارند همان چارچوب تحریم‌های قبل از برجام، حتی بدتر از آن را بر ایران تحمیل کنند چرا که دامنه تحریم‌های اخیر خیلی وسیع‌تر از گذشته ارزیابی می‌شود.

تحریم‌های اخیر اولین اقدام دیوانه‌وار آمریکایی‌ها نیست؛ یال و کوپال آنها ریخته است
منصورحقیقت پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به تصویب طرح تحریمی مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی اظهار کرد: این اولین اقدام نسنجیده ودیوانه وار آمریکایی‌ها نیست.

وی ادامه داد: ما در طویل تاریخ انقلاب از این اشتباهات از جانب آمریکا‌یی‌ها فراوان دیده‌ایم، قبلاً بوش پسر، محورها و کشورهای شیطانی را مطرح کرد، چه کاری توانست بکند؟ البته ما از آقای بوش ممنون هستیم که زحمت کشیدند هزاران میلیارد دلار و 4-5 هزار کشته را تقدیم کرده و عراق را آزاد و تحویل مسلمانان دادند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در این برهه هم می‌خواهند بگویند که ایران، کره شمالی و روسیه محور شرارت هستند، ماعادت کردیم به این اقدام و آمریکا هم با چنین اقداماتی خود را سبک می‌کند.

حقیقت پورخاطر نشان کرد: آمریکا، دیگر همان کشوربعد ازجنگ جهانی دوم نیست، یال و کوپالش ریخته است، آنها در همین منطقه خاورمیانه نتوانسته‌اند مشکلات قطر و عربستان را حل کنند، می‌خواهند مشکلات جهان را با تحریم حل کنند.

وی یادآور شد: دنیا بزرگتر از این نگاه آمریکایی‌هاست که فکر می کنند، با نگاه تحریم مآبانه خودشان می‌توانند کشورهای دیگر را فلج کنند، نخیر، مگر کره شمالی هم اکنون درصنعت هسته‌ای دفاعی آزادند و می‌توانند جنس بگیرند؟ خیر، آنها درتحریم هستند و خود به این پیشرفت ها رسیده‌اند.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌های ایران در بخش‌های موشکی، دفاعی، هسته‌ای ، نانو و بیو افزود: تکنولوژی و آیین نامه‌های علمی این علوم را آمریکایی‌ها به ما ندادند.دانشمندان جوان و هوشمند ملت توانستند به این کشفیات برسند و در این مدت طراز بسیار بالایی در این علوم در دنیا داریم.

حقیقت پور تأکید کرد: آمریکا بزرگ است اما این بزرگی به معنی خوب اندیشیدن، خوب طرح ریزی کردن نیست، آنها درعراق، سوریه ، افغانستان شکست خوردند و هم اکنون درمنطقه ورشکسته هستند.

به گفته وی، این اقدامات تحریمی آمریکا جز اینکه عزم مردم ایران را جزم ترکند و روحیه مقاومت بر علیه آمریکایی‌ها را دردنیا تقویت کند، چیز دیگری نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *