شهرهای صنایع دستی چطور ثبت جهانی می‌شوند

8:47 - 04 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۶۱۵
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث‌فرهنگی با مثبت خواندن بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی از سه استان کردستان، کرمان و سیستان‌وبلوچستان، گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در بازدید از این سه استان وضعیت تولید، فروش و آموزش صنایع‌دستی را تأیید کردند.
شهرهای ایران چطور ثبت جهانی می شوندبه‌گزارش گروه جامعه خبرگزار میزان، ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به تازگی از سه شهر کشور که کاندیدای ثبت جهانی هستند بازدید کردند. نامور مطلق در این باره گفت: برای امسال دو سهمیه شهر و یک سهمیه دهکده برای ثبت در شورای جهانی صنایع‌دستی داشتیم که سیرجان به‌عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش و کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال نامزد بودند و پرونده این دو شهر و یک روستا در ماه‌های پیش به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال شده بود.

وی افزود: ثبت‌جهانی یک شهر یا روستا سه مرحله دارد که در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال می‌شود، در مرحله دوم ارزیاب‌ها به شهر‌های نامزدشده سفر می‌کنند و در مرحله سوم رأی‌گیری برای ثبت‌جهانی این مکان‌ها انجام می‌شود.

نامور‌مطلق، با بیان اینکه بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی مرحله دوم است، افزود: در مرحله اول پرونده‌ای که به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال شده کامل و جامع بوده و مورد موافقت اعضای این شورا قرار گرفته است.

وی در ادامه به تشریح بازدید‌های ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی پرداخت و گفت: ارزیابان این شورا از هفته گذشته با سفر به سه استان کردستان، کرمان و سیستان‌وبلوچستان به بررسی وضعیت تولید گلیم در سیرجان، کلاش در مریوان و سفال در روستای کلپورگان سراوان پرداختند.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری افزود: موضوعاتی مانند تولید، فروش، آموزش، نحوه حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و فروش الکترونیک مؤلفه‌های مهمی بودند که ارزیابان در این سفر به بررسی آن‌ها پرداختند.

نامور‌مطلق اضافه کرد: خوشبختانه در این بازدید‌ها شاهد همکاری بسیار مناسب هنرمندان و مردم خونگرم این سه استان بودیم، ضمن اینکه استانداران سه استان و مسئولان و مدیران مختلف در این استان‌ها با ما همکاری بسیار مطلوبی داشتند.

وی اضافه کرد: نتایج این ارزیابی‌ها دو تا سه ماه دیگر اعلام می‌شود، اما پیش‌بینی ما این است که دو شهر مریوان و سیرجان و روستای کلپورگان به‌عنوان شهر‌های جهانی کلاش و گلیم و روستای جهانی سفال ثبت شوند.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری در ادامه، با بیان اینکه تاکنون چهار شهر ایران در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند، افزود: ثبت شهر‌ها و روستا‌های جهانی آغاز راه است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در ایران در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد امیدواریم دیگر شهر‌ها و روستا‌هایی نیز که در سال‌های آینده نامزد می‌شوند ثبت شوند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *