شناسایی ساختار‌ خشتی در محوطه تاریخی تاس‌تپه قوچان

15:35 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۴۲۵
گمانه‌های حفرشده در حریم محوطه تاس‌تپه شهرستان قوچان به شناسایی محوطه‌ای به‌وسعت تقریبی ۱۵۰ هکتار منجر شد که نشانگر وجود ساختار‌های خشتی است و بر روی برخی از دیوار‌ها بقایای اندود گچی دیده می‌شود.
شناسایی ساختار‌ خشتی در محوطه تاریخی تاس‌تپه قوچانبه‌گزارش گروه جامعه ، آزیتا میرزایی سرپرست هیئت باستان‌شناسی تاس‌تپه گفت: ابعاد و فرم خشت‌های مکشوفه از گمانه‌ها قابل‌مقایسه با خشت‌های بنای تاس‌تپه است.

وی افزود: محوطه تاریخی تاس‌تپه ــ شامل یک قلعه خشتی با وسعت دو هکتار و محیط پیرامونی آن ــ در قالب یک طرح پژوهشی شناسایی شد و در مورد آن مطالعات اولیه صورت گرفت.

به‌گفته میرزایی، بعد از بررسی‌های اولیه و با توجه به ظرفیت پاسخ‌گو بودن محوطه تاس‌تپه به پرسش‌های باستان‌شناختی از دوران تاریخی، این محوطه برای انجام مطالعات تکمیلی انتخاب شد و پس از مطالعات میدانی اولیه براساس پراکنش و گستره آثار سطحی، مطالعات آن براساس سنجش از راه دور انجام شد.

وی با اشاره به اینکه نتایج مطالعات بیانگر وجود ساختار‌های معماری در بخش شمالی محوطه هستند گفت: هم‌زمان با این مشاهدات، این پرسش مطرح بود که آیا این ساختار‌های معماری با بنای تاس‌تپه مرتبط‌اند یا دو اثر منفک و جدا از هم‌اند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تاس‌تپه، با اشاره به این نکته که این پرسش همراه با سایر پرسش‌های علمی درنهایت منجر به ارائه طرح پژوهشی پنج‌ساله برای این محوطه شد، گفت: برای تعیین گستره اثر و شناخت ارتباط آثار با یکدیگر، فصل اول طرح پژوهشی به تعیین عرصه و حریم محوطه تاس‌‎تپه ــ که امری حفاظتی‌پژوهشی است ــ و همچنین مستندنگاری‌های لازم اختصاص یافت.

این باستان‌شناس، با اشاره به آغاز فعالیت‌های مستندنگاری به‌دنبال شناخت اولیه از گستره اثر، گفت: برای تهیه نقشه‌های دقیق و منطبق با مختصات جهانی، از GPS دوفرکانسه استفاده شد. سپس نقشه‌برداری با دوربین توتال و پرواز با پهباد برای تهیه نقشه‌های توپوگرافی و عکس‌های هوایی صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: بررسی‌های ژئوفیزیک برای آگاهی بیشتر از ساختار‌های معماری احتمالی در دو نقطه از محوطه و همچنین فضای داخلی تاس‌تپه انجام شد.

به‌گفته میرزایی، در آخرین مرحله، بخش تکمیلی بررسی و شناسایی شهرستان قوچان انجام گرفت و به شناسایی تعداد دیگری از آثار منجر شد.

مجوز بررسی و شناسایی تعیین عرصه و حریم تاس‌تپه را رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صادر کرده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *