ویژگی های نظام جدید آموزشی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تشریح شد

13:12 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۳۹۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با تشریح ویژگی های نظام جدید آموزشی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گفت: شناخت ابعاد تمدنی اسلام ناب از ویژگی های نظام جدید آموزشی این حوزه است.

حوزهبه گزارش گروه جامعه ، حجت‌الاسلام روح الله حریزاوی با اعلام این مطلب در نشست اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گفت:: شناخت ابعاد تمدنی و ارائه اندیشه‌ای نظام وار و منسجم همراه با تبیین روابط طولی و نظامات معرفتی، اخلاقی و اجتماعی از اسلام ناب مطابق با نیاز دانشجویی از ویژگی‌های نظام جدید آموزشی حوزه است.

وی ادامه داد: نظام جدید آموزشی حوزه، حاصل بیش از یک سال تلاش علمی و گفتگو‌های مفصل با اساتید برجسته حوزه و دانشگاه است که در آن تلاش شده است مهم‌ترین مباحث موردنیاز یک دانشجو در یک دوره کوتاه‌مدت یک‌ساله در قالب ارائه در ساختار دانشگاهی ارائه شود.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان افزود: در بررسی‌های صورت گرفته، شناخت اسلام با همه ویژگی‌های خود و شناخت غیر اسلام باهدف شناخت ابعاد اندیشه‌های باطل به‌عنوان محوری‌ترین نکته موردنیاز یک دانشجوی بیان شود که بر همین اساس نیز، نظام جدید آموزشی با ارائه قرائتی جدید، جذاب و متفاوت که در آن هم غایت و هم روش در نظر گرفته‌شده است، در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تدوین شد.

دبیر هیات‌امنای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان افزود: در این نظام آموزشی، سه موضوع جهاد اکبر، رسالت الهی و نظام اندیشه به‌عنوان دروس سال اول در نظر گرفته‌شده است که در نظام اندیشه، بر اساس آثاری مانند طرح کلی نظام اندیشه تألیف مقام معظم رهبری، آشنایی با جهان‌بینی اسلامی استاد شهید مرتضی مطهری و مجموعه کتاب‌های معارف قرآن علامه مصباح یزدی همچنین دیگر آثار علمی مرتبط، در ساختاری با عنوان نظام اندیشه اسلامی با عنوان فرعی سیر الهیات اجتماعی از توحید تا تمدن تدوین‌شده است.

حجت‌الاسلام حریزاوی با تأکید بر اینکه اسلام مجموعه‌ای نظامات است گفت: اسلام مجموعه نظامات سیاسی، اقتصادی، معرفتی و دیگر نظام‌ها است که درس نظام اندیشه اسلامی تلاش دارد اهدافی مانند ترسیم اسلام ناب، ارائه اندیشه‌ای نظام وار و منسجم همراه با تبیین روابط طولی و نظامات معرفتی، اخلاقی و اجتماعی، شناخت حقیقت ولایت و ابعاد انسان‌شناسی ولایی از منظر قرآن و عترت همچنین کارکرد‌های ایمان تعهدآور و حرکت آفرین در کنار تبیین رویکرد‌های توحیدی، تربیتی، فرهنگی، حکومتی و تمدنی معارف اسلام را بیان کند.

بر اساس این گزارش نشست شش‌روزه اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان سراسر کشور باهدف تشریح نظام جدید آموزشی حوزه از ۳، ۱ تیر ۹، ۶ آغاز شده و تا شش مرداد ۹، ۶ برگزار خواهد شد.

 


برچسب ها: حوزه علمیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *