برخورد با حفاران غیرمجاز در تپه تاریخی اروک گناباد

12:05 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۳۴۹
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد از برخورد با مسببان حفاری‌های غیرمجاز در تپه تاریخی اروک خبر داد.

به‌گزارش گروه جامعه ، علیرضا شناسایی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی گناباد، گفت: به‌محض اطلاع از حفاری غیرمجاز اخیر در تپه تاریخی اروک، موضوع به‌صورت خاص در دستورکار قرار گرفت و با همکاری انجمن میراث‌فرهنگی، فرماندهی انتظامی شهرستان گناباد و دهیاری‌های منطقه تحقیقات گسترده آغاز شد.

وی افزود: در این حفاری‌های غیرمجاز تعدادی سفال شکسته پیدا شد و مورد خاصی مبنی بر کشف آثار و اشیای تاریخی مشاهده نشد؛ لذا تحقیقات بیشتر برای کشف آثار تاریخی احتمالی در جریان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد گفت: دو نفر از عوامل قبلی این حفاری شناسایی شده‌اند و پرونده آن‌ها در دادگاه درحال پیگیری است و تلاش برای دستگیری آن‌ها ادامه دارد؛ چراکه لطمه به آثار تاریخی به‌قصد حفاری و تخریب آثار تاریخی جرم است و مجازات حبس دارد.

علیرضا شناسایی گفت: طرح پژوهشی و بررسی تپه‌های تاریخی اروک، نوده پشنگ و عمرانی به‌عنوان نقاط و محوطه‌های تاریخی با قدمت زیاد تهیه شده است و با تخصیص اعتبار لازم اقدامات علمی‌پژوهشی آن‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: با توجه به توان و امکانات محدود اداره میراث‌فرهنگی گناباد، این اداره به‌تن‌هایی قادر به حفاظت از بیش از ۱۵۰ اثر و چندین محوطه تاریخی ثبت‌ملی نیست؛ بنابر‌این هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردمی را می‌طلبد.

تپه اروک مربوط به هزاره سوم قبل‌ازمیلاد در بخش مرکزی گناباد سال ۱۳۸۱ به‌شماره ۷۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *