پشت پرده ممنوعیت استعمال سیگار در ورزشگاه‌ها/ از سخت‌گیری AFC تا استعمال مواد مخدر

13:10 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۳۴۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
قوانین و دستورالعمل‌های داخلی و هم‌چنین دریافت گزارش‌های محرمانه درباره افزایش استعمال موادمخدر در ورزشگاه‌ها، از مهم‌ترین دلایل تصمیم سازمان لیگ برای ممنوعیت کشیدن سیگار در ورزشگاه‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، هیئت رئیسه سازمان لیگ چند روز پیش به صورت رسمی استعمال سیگار در تمامی ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات فوتبال ایران را ممنوع اعلام کرد. به این ترتیب سیگار هم جزو اقلام ممنوعه به حساب خواهد آمد و تماشاگران به هیچ عنوان اجازه بردن سیگار به داخل ورزشگاه‌ها را ندارند.

مسئله قابل تامل درباره ممنوعیت استعمال سیگار با مصوبه سازمان لیگ این است که مدیران فوتبال ایران با چندین ماه تاخیر تصمیم به اجرای قانون گرفته‌ا‌ند و هیچ چاره‌ای جز انجام این کار نداشته‌اند.

در این رابطه با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد مصوبات قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی که حدود ١٠‌سال پیش به تصویب رسیده، از اول مهرماه سال گذشته و همزمان با شروع سال تحصیلی به صورت کامل و رسمی اجرایی شد.

بر اساس این قانون، ترتیب هر فردی در هر مکانی به منظور حقوق شهروندی و تأمین سلامت مردم نمی‌تواند به راحتی سیگار مصرف کند. هم‌چنین قانون ممنوعیت استعمال دخانیات براساس قوانین وضع شده شامل کارخانجات، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب پزشکان، سالن‌های نمایش، سینماها، سالن هتل‌ها، مهمانسرا‌ها و میهمان‌پذیرها، رستوران‌ها، موزه‌ها، پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن فرهنگی و فرهنگسراها، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، اماکن متبرکه و مقدسه، مساجد، مصلاها، وسایل نقلیه عمومی، موسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها می‌شد.

یکی دیگر از اماکن مهم و مورد توجه مسئولان هم ورزشگاه‌های مختلف ورزشی بود که در قانون مورد نظر به صراحت درباره ورزشگاه‌ها هم اشاره شده است. به این ترتیب از مهرماه سال گذشته باید ممنوعیت استعمال سیگار در ورزشگاه‌ها اجرایی می‌شد تا به امروز این قانون در ورزش و فوتبال ایران اجرایی نشده بود.

با این وجود با توجه به سخت‌گیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا و هم‌چنین ارسال گزارش‌های محرمانه به مدیران ارشد فوتبال ایران درباره افزایش استعمال مواد مخدر در ورزشگاه‌های فوتبال به ویژه در بین جوان‌ها، سازمان لیگ بعد از برگزاری جسلات کارشناسی و هماهنگی‌های لازم با مراجع ذی‌صلاح، رسما استعمال سیگار در ورزشگاه‌ها را ممنوع اعلام کرد تا به این ترتیب از فجایع و بحران‌های احتمالی بعدی جلوگیری کند.

البته آلودگی شدید محیط ورزشگاه و به خطر افتادن سلامتی تماشاگران هم از دیگر دلایل مدیران فوتبال ایران برای اجرایی کردن قانون مورد نظر بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *