توجهی به درشت گویی‌های آمریکا نداریم/ سهمیه‌بندی یا قیمت‌گذاری بنزین مطرح نیست

10:36 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۲۹۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت گفت: اینکه آمریکا درباره احکام صادره در قوه قضائیه ایران، مداخله کند، بلاوجه است و پاسخ ما ادامه همین روند است. ما هیچگونه توجهی به این درشت گویی‌های آمریکا نداریم.

/

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه شنبه 3 مرداد) در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به نرخ رشد اقتصادی در سال 95 اظهارکرد: مرکز آمار ایران اقدام به بازمحاسبه ی نرخ رشد اقتصادی براساس همان سال پایه بانک مرکزی یعنی سال 1390 کرد و طبق آن نرخ رشد 11.1 به دست آمد.

وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سال گذشته بر پایه سال76، عبارت بود از 6.8 و نرخ رشد اقتصادی بدون نفت بر پایه سال 90 عبارت بود از 6.4 درصد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون نرخ رشد اقتصادی در بخش های مختلف گفت: نرخ رشد اقتصادی در گروه کشاورزی بر پایه سال 76 ، عبارت بود از 5 درصد و بر پایه سال 90 عبارت بود از 2 درصد؛ همچنین نرخ رشد اقتصادی در گروه صنعت بر پایه سال 76، عبارت بود از 11.3 و بر پایه سال 90 عبارت بود از 18.1 درصد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به نرخ تورم در ماه گذشته افزود: نرخ تورم تیرماه 7.6 درصد بود که به نسبت خرداد ماه که 7.4 بود، 2 دهم واحدِ درصد افزایش پیدا کرده است؛ همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه 8.9 محاسبه شد که این میزان در خردادماه 9.4 بود؛ یعنی 5 دهم واحدِ درصد تقلیل یافته است.

نوبخت با بیان اینکه تقریبا نرخ تورم در همان 7 درصد در حال استمرار است، تصریح کرد: تمام سیاست های اقتصادی دولت معطوف به این امر است که نرخ تورم را همچنان تک رقمی نگه دارد.

خریداری 7 میلیون و 250 هزار تن گندم
وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت خرید گندم از گندمکاران بیان داشت: تا تاریخ دوم مرداد 96 ، جمعا 7 میلیون و 250 هزار تن گندم از کشاورزان توسط دولت خریداری شد که ارزش این میزان گندم، 9 هزار و 490 میلیارد تومان است و دولت 7 هزار و 730 میلیارد تومان از این مقدار را به کشاورزان تا کنون پرداخت کرده است.

اختصاص هزار و 500 میلیارد تومان به طرح های عمرانی
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت مصمم به نائل آمدن به افزایش تولید 8 درصدی و ایجاد 950 هزار فرصت شغلی در سال است، گفت: دولت در سال جاری یک هزار و 500 میلیارد تومان به صورت نقدی به طرح های عمرانی اختصاص داده است و تقریبا 9 هزار و 500 میلیارد تومان هم از جانب دولت به صورت اسناد به طرح های عمرانی پرداخت شده است.

نوبخت در ادامه نشست خبری امروز خود، در پاسخ به سوالی پیرامون تحریم هایی که علیه ایران و روسیه امروز قرار است در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب برسد و اینکه آیا این تحریم ها به منزله نقض برجام محسوب می شود، اظهار کرد: چنانچه تحریم هایی که به موجب برجام لغو شده اند مجددا برقرار شوند قطعا نقض برجام است و گروهی در داخل این موضوع را رصد می کنند؛ تردید نکنید که ما از حقوق ملی خود در این قرارداد بین المللی نخواهیم گذشت و به محض دریافت گزارش از کارگروههایی گه مشغول رصد هستند، اقدامات لازم را انجام می دهیم.

 هیچگونه توجهی به این درشت گویی های آمریکا نداریم
وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون بیانیه تهدیدآمیز کاخ سفید در رابطه با ضرورت آزادی مجرمان آمریکایی محاکمه شده در ایران، گفت: اینکه آمریکا پیرامون احکام صادره در قوه قضائیه ایران مداخله کند، بلاوجه است و پاسخ ما استمرار همین روند خواهد بود و ما هیچگونه توجهی به این درشت گویی های آمریکا نداریم.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اصلاح قانون پولی و بانکی و جایگزینی تومان به جای ریال، بیان داشت، ما در قانون پولی و بانکی، 80 ماده را به روز کردیم و آن را به مجلس تقدیم داشتیم؛ یک ماده از این قانون مرتبط با جایگزینی تومان به جای ریال بود.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر به صورت غیررسمی در دادوستدها و صورت حساب ها و گفتار مردم، از تومان استفاده می شود که ما قصد داریم این موضوع را رسمی کنیم؛ بنابراین ریال حذف نشده بلکه یک دهم تومان است؛ همچنین قرار نیست برای این جابجایی و تغییر، آن طور که در برخی رسانه ها ذکر شده بود، 3 هزار میلیارد تومان هزینه شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سیاست دولت در مورد قانون هدفمندی یارانه ها و موضوع حذف یارانه دهک های بالای درآمدی، اظهار کرد: موضوع هدفمندی یارانه ها در آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه سال 96، در نظر گرفته خواهد شد و ما پس از جمع بندی در دولت در خصوص موضوع یارانه ها، پاسخگو خواهیم بود.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون عدم صدور ویزا از جانب عربستان برای هیئت کنسولی ایران جهت اعزام به مراسم حج بیان داشت: امیدواریم این موضوع هرچه زودتر حل شود؛ طی تماسی که رئیس سازمان حج با مسئولان و مقامات سعودی داشت، آنها بر اجرای تعهدات خود پایبند بودند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور پاسخ نامه  سید حسن خمینی در رابطه با دانشگاه آزاد را داده است یا خیر، تصریح کرد: در رابطه با این موضوع اطلاعی ندارم و اینکه چقدر این موضوع مرتبط با دولت است نمی توانم اظهارنظر کنم؛ شاید وی (سید حسن خمینی) به سبب جایگاه حقیقی آقای روحانی این نامه را نوشته است.

ارتباط میان روسای قوا بسیار مطلوب است
وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات دولت برای حفظ وحدت میان 3 قوه اظهار کرد: رئیس جمهور همواره با روسای دو قوه دیگر جلساتی را برگزار می کند و بعضا جلسات دوجانبه ای در همین راستا برگزار می شود؛ در جلسه روز شنبه شورای عالی امنیت ملی، هم آقای لاریجانی رئیس قوه مقننه و هم آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه حضور داشتند و پیرامون موضوعات اساسی کشور، میان روسای قوا با صمیمیت، همفکری و رایزنی صورت گرفت و باید تاکید کنم که ارتباط میان روسای قوا بسیار مطلوب است و هر سه را می توان برادران ایمانی هم تلقی کرد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از اقلیت های مذهبی و بانوان نیز در کابینه دوازدهم استفاده خواهد شد یا خیر، بیان داشت: برای رئیس جمهور در چینش کابینه دوازدهم، معیارهای جنسیتی و اقلیتی ملاک نیست و تنها ملاک، شایسته سالاری است و هیچگونه محدودیتی برای بکارگیری اقوام و اقلیت ها در کابینه وجود ندارد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون امکان شکل گیری وزارت برنامه و بودجه، گفت: طبق اصل 126 قانون اساسی، امور برنامه و بودجه از وظایف شخص رئیس جمهور است که می تواند آن را به فرد دیگری تفویض کند و این امر از بدیهیات است و طرح یاد شده اصلا قابلیت مطرح شدن را ندارد و بعید می دانم هیئت رئیسه آن را بپذیرد.

طرح تعابیری همچون سهم خواهی، بسیار سخیف است
وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون طرح برخی مطالب در محافل سیاسی رسانه ای مبنی بر سهم خواهی اصلاح طلبان از رئیس جمهور در چینش کابینه دوازدهم، تصریح کرد: رئیس جمهور، در رابطه با کابینه دوازدهم با هر سه فراکسیون مجلس دیدارهایی را داشت و طرح تعابیری همچون سهم خواهی، بسیار سخیف است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لایحه تفکیک وزارتخانه ها به موعد تشکیل دولت دوازدهم خواهد رسید یا خیر، گفت: کمیسیون اصلی در مجلس این لایحه را تایید کرده است؛ البته برخی کمیسیون ها نیز آن را تایید نکرده اند؛ این لایحه قطعا به دولت دوازدهم می رسد اما اینکه دولت دوازدهم بر این پایه (تفکیک سه وزارتخانه) شکل بگیرد، چنین امکانی وجود ندارد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا منشور حقوق شهروندی با توجه به ساختارهای تعبیه شده در قوه قضائیه، در این خصوص نوعی موازی کاری محسوب نمی شود؟ گفت: اینکه ما در این رابطه باید از همکاری قوه قضائیه استفاده کنیم سخن بسیار درستی است و قطعا بخشی از ظرفیت مرتبط با حقوق شهروندی در قوه قضائیه وجود دارد و آنچه سخنگوی محترم دستگاه قضا در باب وجود یک ظرفیت قانونی در دستگاه قضا پیرامون امر حقوق شهروندی مطرح کرده اند، کاملا درست است؛ چنانچه برای هریک از مفاد منشور حقوق شهروندی، نیاز به قانونگذاری باشد، قطعا باید از نظرات و طرح های قوه قضائیه استفاده شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت اسناد نقش وزاری دولت سابق در پرونده نفتی را ارائه کرده است یا خیر، گفت: دولت همه اسناد مرتبط با این موضوع را از طریق وزارت نفت، به مرجع محترم قضائی خواهد داد؛ اما سیاست دولت این نیست که قبل از اثبات این موارد در محاکم قضائی، به اطلاع رسانی آن بپردازد؛ چراکه معتقدیم حیثیت افراد نباید مخدوش شود.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نامه 70 اقتصاددان به رئیس جمهور پیرامون عدم کارآمدی افرادی که به عنوان تیم اقتصادی کابینه دوازدهم معرفی می شوند و همچنین اظهاراتی که پیرامون ماندن یا رفتن وزیر کشور در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح می شود، گفت: نسبت به اعضای کابینه دوازدهم، نفیا و اثباتا اظهاراتی صورت می گیرد اما نهایتا این رئیس جمهور است که با توجه به اشرافی که به بخش های مختلف دارد، در مورد چینش کابینه آتی تصمیم گیری خواهد کرد.

نفس جلسه رئیس جمهور با فرماندهان سپاه بسیار مطلوب بود
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات جلسه دیروز رئیس جمهور با فرماندهان سپاه، گفت: من از جزئیات این جلسه اطلاعی ندارم اما نفس این جلسه بسیار مطلوب بود.

نوبخت در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه جلسه هیئت 7 نفره نظارت بر قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: این هیئت 7 نفره که به موجب ماده 3 قانون نفت، از نمایندگان هر 3 قوه تشکیل می شود، قرار بود روز گذشته تشکیل جلسه دهد اما با درخواست صورت گرفته برای بررسی  بیشتر، مقرر شد تا یک هفته دیگر بررسی ها ادامه یابد.

سهمیه بندی یا قیمت گذاری بنزین در دولت مطرح نیست
نوبخت همچنین در این نشت خبری گفت:
محدود کردن مصرف بنزین، کاهندگی رشد و افزایش آن از طریق سهمیه بندی یا قیمت گذاری جدید بنزین در دولت مطرح نیست.

وی گفت: مجلس درمورد طرح توزیع مواد مخدر دولتی باید اظهارنظر کند اما چنین موضوعی مطرح نیست، البته دولت در نظر داشت اگر قرار بر ترک اعتیاد است اقدامات جایگزین صورت گیرد، پس باید صبر کرد تا طرح از سوی مجلس بررسی شود و دولت نظر خود را ارائه می کند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *