استفاده ژاپن از ربات برای کشف ضایعات اتمی نیروگاه فوکوشیما

12:26 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۲۷۴
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
برای اولین بار ژاپن موفق شده است با استفاده از ربات زیردریایی ضایعات اتمی را در نیروگاه اتمی فوکوشیما پیدا کند که چند سال قبل بر اثر زمین لرزه و سونامی دچار فاجعه‌ای بزرگ شد.
استفاده ژاپن از ربات برای کشف ضایعات اتمی نیروگاه فوکوشیمابه گزارش گروه فضای مجازی ، ضایعات هسته‌ای در داخل راکتور شماره سه نیروگاه برق هسته‌ای فوکوشیما داییچی ژاپن کشف شده است و همین موضوع بار دیگر به نگرانی‌ها از بابت نشت رادیواکتیو به دریا و مخاطرات آن برای مردم منطقه دامن زده است.
 
شرکت الکتریک تپکو ژاپن که به نیروگاه‌های اتمی این کشور رسیدگی می‌کند یک ربات کنترل از راه دور را وارد این راکتور کرده است و تصاویر بدست آمده از این وسیله ثابت می‌کند که مواد و زباله‌های اتمی در عمق این راکتور انباشته شده است.
شرکت تپکو کارگزار نیروگاه اتمی فوکوشیما که در جریان زمین لرزه و سونامی ۲۰۱۱ در ژاپن آسیب جدی دید از کشف پسمانده‌ها و میله‌های سوخت اتمی در نیروگاه خبر داده است.
 
این شرکت از آن سال تاکنون بار‌ها تلاش کرده است تا این نیروگاه اتمی را پاکسازی کند، اما فاجعه اتمی آنقدر بزرگ بود و خسارات فراوانی به نیروگاه وارد شده بود و کار تاکنون ناتمام مانده است.
 
تپکو که اعلام کرده است این هفته به طور جدی روی این موضوع کار می‌کند و حالا تصاویری جدید با این ربات بدست آورده است که وجود لاشه‌های سوخت را تایید می‌کند.
 
این پسمانده‌ها و ضایعات باقی مانده سوخت اتمی در زیر راکتورشماره سه پیدا شده است که یکی از سه راکتوری است که در جریان فاجعه مذکور دچار ذوب شد.
 
شرکت در گزارشی که تارنمای ژاپن نیوز به آن اشاره کرده آورده است که این کشف یکی از مهمترین گام‌ها برای پاکسازی نیروگاه است.
تپکو خاطر نشان کرده است که آگاهی از وجود پسمانده‌های سوخت در زیر راکتور‌ها به کارشناسان و نیروی کار امکان می‌دهد پیشرفت‌های بزرگی در پاکسازی نیروگاه داشته باشد.
 
این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که پاکسازی نیروگاه اتمی خسارت دیده فوکوشیما ممکن است به سرمایه‌ای در حدود ۱۹۰ میلیارد دلار و بیش از یک دهه زمان نیاز داشته باشد.
 
حالا، اما با یافتن میله‌های اورانیومی ذوب شده در زیر راکتور‌های شماره دو و سه به کارشناسان این کشور امکان می‌دهد روش‌های مختلفی را برای پاکسازی نیروگاه بکار گیرند.
 
پس از زمین لرزه و سونامی و فاجعه اتمی در منطقه فوکوشیما در ژاپن ۱۶۰ هزار نفر از منطقه گریختند و پس از این واقعه به دلیل آلودگی رادیو اکتیو و نگرانی از بیماری‌های مرتبط با نیروگاه فقط ۱۳ درصد از جمعیت متواری شده به منطقه بازگشته اند.
فاجعه اتمی ژاپن بدترین بلای اتمی پس از چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی به حساب می‌آید که در جریان آن سه راکتور فوکوشیما دچار ذوب شد و براثر مصایب وارده در منطقه پس از زمین لرزه و سونامی نزدیک به ۱۵ تا ۱۸ هزار نفر جانشان را از دست دادند.

 
 
 
 
 
 : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
 
منبع: ایرنا


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *