چرا زمان حرکت قطارها تغییر نمی کند؟

8:30 - 04 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۱۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
قطار یکی از پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل عمومی به شمار می‌آید که در ماه اخیر شاهد حوادث متعددی در مسیرهای مختلف ریلی در کشور بوده‌ایم که این امر موجب شده تا جان بسیاری از مسافرین در اینگونه سفرها به خطر بیفتد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با توجه به شروع فصل تابستان و اوج‌گیری سفرهای تابستانی به شهرهای مختلف ایران، شاهد افزایش استفاده از قطار به عنوان یکی از امن‌ترین وسایل نقلیه عمومی هستیم.


در کنار این موضوع، خانواده‌ها به علت مناسب‌تر بودن هزینه ترجیح می‌دهند از طریق قطار سفر کنند که به همین دلیل شاهد افزایش زمان حرکت قطارها در مسیرهای مختلف هستیم.


اما نکته قابل توجه اینجاست که در یک ماهه اخیر شاهد افزایش حوادث ریلی در مسیرهای مختلف کشور بوده‌ایم که به گفته مسئولین این حوزه، شروع فصل تابستان و اوج‌گیری گرمای هوا و سست شدن ریل ها، موجب شده تا شاهد حوادث بیشتری در این حوزه باشیم، تا جایی که در یک ماهه اخیر 3 قطار در مسیرهای مختلف از ریل خارج شده است.


به علاوه این حوادث ریلی مشکلات دو چندانی برای مسافرین این قطارها ایجاد می‌کند و موجب می‌شود تا اطمینان مردم نسبت به سفر با این وسیله عمومی حمل و نقل کاهش یابد.


اما نکته قابل تامل اینجاست که با توجه به حجم مسافری که توسط یک قطار جابجا می‌شود، اتفاقات این چنینی هر چند اندک می‌توان جان چند صد نفر را به خطر بیندازد که برای جلوگیری از اینگونه حوادث مسئولین باید راه چاره‌ای درست بیندیشند.


با این وجود دو روز اخیر حادثه قطار مسیر اهواز-مشهد و خروج دو واگن از ریل موجب آسیب رسیدن به تعدادی از مسافرین شد که این اتفاق خوشایندی در سوابق سفرهای ریلی به شمار نمی‌آید و موجب نارضایتی مسافرین و کاهش اطمینان نسبت به سفر با قطار می‌شود.


این در حالی است که بیشتر حوادث ریلی در ماه اخیر در مسیر ریلی شهرهای گرمسیر به خصوص اهواز و در ساعت اوج گرما یعنی محدوده ساعت 12 الی 2 بعد از ظهر رخ داده که علت اصلی این امر گرمای زیاد هوا و تاثیر آن بر خطوط ریل بوده است که حوادث خروج واگن ها از ریل را به همراه داشته و به همین سبب جان بسیاری از مسافرین را نیز به خطر انداخته است، که ادامه این روند می‌تواند مسافران این بخش حمل و نقل را با وجود لذت‌های فراوان در سفرهای ریلی دل سرد کند.


اکنون با توجه به ادامه سفرهای تابستانی و استفاده مسافرین از مسیرهای ریلی برای جابجا شدن، این سوال مطرح می شود که چرا با وجود احتمال وقوع حوادث مشابه زمان تردد قطارها در این روزهای گرم تابستانی تغییر نمی کند؟

به نظر می رسد بهتر است مسئولین به فکر راه چاره‌ای برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث در مسیرهای پر مسافر ریلی باشند چرا که با وجود شروع ماه دوم تابستان و اوج گیری بیشتر سفرهای تابستانی، جان بسیاری از مسافرین در صورت نبود تدابیر درست به خطر خواهد افتاد در حالی که می‌توان با تغییر چند ساعته حرکت قطارها مخصوصا در مسیرهای بسیار گرم از وقوع حوادث مشابه ماه گذشته جلوگیری کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *