وزارت بهداشت فروشنده مواد مخدر نیست/ آمادگی برای پاسخگویی به حوادث احتمالی در حج

13:04 - 02 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۰۴۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طرح توزیع مواد مخدر دولتی به معنای فروش آزاد مواد مخدر به معتادان نیست و وزارت بهداشت مسئولیت فروش مواد مخدر به معتادان را بر عهده ندارد بنابر این باید فرق بین مسکن و مواد مخدر مصرفی معتادان برای مردم روشن شود.

انتخابات نظام پزشکی باید به تعویق می افتادبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، ایرج حریرچی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد گفت: به ازای اجرای طرح تحول سلامت میزان پرداختی مردم از جیب خود کاهش زیادی داشته است اما در این زمینه هنوز به ظرفیت مطلوب نرسیده ایم.


وی افزود: در سال 95 مردم 18 الی 20 هزار میلیارد تومان را از جیب خود صرف هزینه سلامت کرده اند اما در حال حاضر میزان این هزینه کاهش یافته و با وجود این هزینه های کاهش یافته که به زیر 40 درصد رسیده است همچنان مردم 50 هزار میلیارد تومان را از جیب خود پرداخت کرده اند.


سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اقدامات طرح تحول سلامت تصریح کرد: طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور مبارزه با هزینه های کمرشکن باید به 20 درصد از هزینه های پرداختی از جیب مردم کاهش یابد و به زیر این مقدار برسد.
حریرچی ادامه داد: برای کاهش هزینه های پرداختی مردم، علاوه بر کنترل کلی هزینه های سلامت و افزایش سهم بیمه ها در حوزه سلامت باید فرهنگ مراجعه مردم به پزشک خانواده در جامعه نهادینه شود.


وی در خصوص انتخابات نظام پزشکی گفت: انتخابات نظام پزشکی به منظور افزایش مشارکت و سهولت انتخابات در جامعه پزشکی برگزار شد. طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این بود که انتخابات الکترونیک و حضوری هم زمان برگزار شود اما به دلیل مشکلات مدید که قابل گفتن نیست، متاسفانه برگزاری انتخابات الکترونیکی با مشکل رو به رو شد.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به اصرار هیئت نظارت و وزارت بهداشت به برگزاری انتخابات در یک روز دیگر، با این موضوع مخالفت شده و این اقدام را مخالف قانون اعلام کردند. امسال در انتخابات نظام پزشکی 26 درصد افزایش مشارکت داشته ایم که این نیز یک روند امیدوار کننده برای جامعه پزشکی محسوب می شود.


 حریرچی در خصوص کاهش هزینه‌های پرداختی از دید مردم درراستای هزینه‌های درمان گفت: بر طبق برنامه 4 و 5 توسعه در راستای مبارزه با هزینه‌های کم شکن پرداختی از دید مردم در بحث درمان، باید این هزینه‌ها به 20 درصد کاهش یابد.بر این اساس علاوه بر کنترل کلی هزینه‌های سلامت و افزایش سهم بیمه ها درحوزه سلامت، مراجعه مردم به پزشک خانواده باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.


وی افزود: رابطه بین پزشک و بیمار و خدمات درمانی باید حذف یا به حداقل رسد. این به این معنی است که تقاضای القایی مردم کاهش یابد و مردم به جای تقاضای بالا نسبت به مراجعه چندین باره برای درمان بیماری به پزشکان متعدد به پزشک خانواده مراجعه کنند یعنی در مرحله اول بیماری به پزشک خانواده مراجعه کرده وبعد از احراز بیماری و تشخیص درمان آن توسط پزشکان متخصص، در مراحل ثانویه به پزشکان متخصص مراجعه شود.


سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اهمیت طب سنتی در کشور خاطر نشان کرد: بر طبق سیاست‌های سلامت بازشناسی، تبیین، توسعه ونهادینه کردن طب سنتی از جمله وظایف وزارت بهداشت است که باید بین طب سنتی ونوین ارتباط محکمی برقرار شود.


بر این اساس در بند 2-12 و 12-4 استاندارد سازی در روزآمد کردن تشخیص طب سنتی باید صورت گیرد. همچنین براساس بند 4-12 نظارت وزارت بهداشت بر ارائه خدمات سنتی و داروهای گیاهی را ابلاغ کرده است که ما فقط ارائه خدمات دارویی در مراکز مجاز و بر طبق روال شناخته شده را تأیید می‌کنیم. این درحالی است که ارائه مواد با تبلیغات و دریافت هزینه‌های مالی به هیچ وجه مورد تأیید ما نیست وبسیاری از کلاس‌ها ودوره‌ها و مدارک ارائه شده بر مبنای طب سنتی از نظر ما غیر قانونی است بنابر این وزارت بهداشت ضمن افزایش نظارت‌ها، به شکایت‌‌های قانونی صورت گرفته رسیدگی می‌کند.


وی در خصوص همکاری‌های وزارت بهداشت با سازمان حج و زیارت عنوان کرد: همکاری‌های لازم با سازمان حج و زیارت انجام شده و براساس مذاکرات سازمان حج و زیارت با کشورعربستان آمادگی لازم برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیردار رایج در ایام حج صورت گرفته و هیچ گونه جای نگرانی برای ورود حجاج به کشورمان بعد از برگزاری مراسم حج وجود ندارد.


حریرچی یادآور شد: معاینات لازم برای سلامت حجاج اعزامی به حج 96 انجام شده و در صورت وجود بیماری‌های واگیردار در بین حجاج در بدو ورود آنها به کشور معاینات و پیشگیری از شیوع بیماری توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد.


وی در پاسخ به سوال کوتاهی برخی از بیمارستان‌های تهران در ارائه خدمات درمانی به بیماران گفت: تمامی افراد آماده به خدمت دراورژانس‌های کشور آموزش‌های لازم جهت درمان و حفظ سلامت بیمار را دیده و دارای مدارک معتبر هستند لذا نمی‌توان این ادعا را منطقی دانست که افراد اعزامی به بالای سر بیماران اورژانسی از تجربه کافی برخوردار نیستند.


گفتنی است برخی از مرگ‌ها به طور اتفاقی صورت می‌گیرد درحالی که با وجود بهترین متخصص در کنار بیمار نیز نمی‌توان از قطع حیات بیمارجلوگیری کرد بنابر این کاستی عمدی در ارائه خدمات درمانی توسط تیم پزشکان منطقی نیست.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در صورت وجود هر گونه شکایت نسبت به عدم رسیدگی کادر درمانی واورژانسی کشور افراد می‌توانند شکایت خود را اعلام کرده و وزارت بهداشت وظیفه دارد به آن رسیدگی کند.


شایان ذکر است با توجه به محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی دربیمارستان‌ها سعی شده است بهترین خدمات درمانی به مردم ارائه شود. بنابراین توقع بیش ازحد توان مالی و نیروی انسانی از تمامی بیمارستان‌ها امکان پذیر نیست.


حریرچی افزود: میزان استقبال از زایمان‌های سزارین درایران برخلاف کشورهای دیگر بسیار بالا است بنابراین توصیه می شود با کاهش تعرفه سزارین و بالا بردن تعرفه‌های زایمان طبیعی بحث سلامت جامعه را تضمین کنیم و زایمان طبیعی درکشور به صورت رایگان انجام شود.


وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که بالای 50 درصد از کودکان به زایمان‌های سزارین می پردازند در کشورهای دیگر میزان استقبال از زایمان سزارین به کمتر از میزان استاندارد تعیین شده رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: با توجه به مشکلات متعددی که در خصوص تعداد تخت بیمارستانی و کمبود نیروهای انسانی در بیمارستان‌های ما وجود دارد مراجعه کنندگان به اورژانس در کمتر از 6 ساعت بستری می‌شوند و سعی شده است با افزایش تعداد تخت بیمارستان‌های ارجاعی مشکل بستری بیماران و پذیرش آنها در اورژانس رفع شود اما با وجود تصور بسیاری از مردم نسبت به کیفیت تیم پزشکی برخی بیمارستان‌ها در روزهای عادی بالای 90 درصد از تخت‌های اضافه شده اشغال می‌شوند و پیش بینی می کنیم همچنان مشکل کمبود تخت و نیروی انسانی دربرخی از بیمارستانها که مورد استقبال بسیاری از مردم است پایدار بماند.


حریرچی یادآور شد: درراستای رفع مشکلات کمبود تخت ونیروی انسانی، مردم باید با تیم‌های پزشکی همکاری کرده و با مداوای سرپایی به مراقبت از بیماران درمنزل اکتفا کنند این درحالی است که تمامی امکانات از جمله تخت و تیم پزشکی به بیماران مستقر در منازل ارائه می‌شود اما برخلاف برنامه‌ریزی‌های انجام شده مردم استقبال چندانی از بستری بیماران در منازل نمی‌کنند. همچنین در نظر داریم مراکز ارجاعی همچون کشورهای دیگر در ایران ایجاد شود تا در فضایی مشابه بیمارستان به ارائه خدمات وامکانات پزشکی به بیماران با شرایط حاد رسیدگی شود.


وی اظهار کرد: تقریبا تمام اورژانس بیمارستان‌های ارجاعی بازسازی شده و ظرفیت آنها به دو برابر رسیده است اما مشکل کمبود تخت و امکانات همچنان وجود دارد.


سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص طرح توزیع مواد مخدر دولتی گفت: در شرایطی که رفع کامل اعتیاد و موفقیت صددرصدی در این زمینه در هیچ کشوری امکان پذیر نیست ، این طرح می‌تواند منجر به مبارزه با مواد مخدر، کاهش یا حذف مصرف آن ‌شود همچنین در سایه آن معتادان را به پرهیز و ترک مواد مخدر ترغیب کرد.


حریرچی افزود: درراستای طرح توزیع مواد مخدر دولتی مصرف مواد مخدر خطرناک تزریقی مانند هروئین کاهش یافته و افراد به مصرف مواد مخدرکم خطرتر و غیر تزریقی ارتقا می‌یابند.


گفتنی است این طرح در بند 7 سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر بر رویکرد کاهش آسیب تأیید دارد. بر این اساس رفتارهای پرخطر معتاد، خصومت و ... را کاهش و بازگشت به کار و خانواده را در افراد معتاد افزایش می دهد. این درحالی است که تاکنون با روش‌های متعددی چون مصرف متادون بیش از 700 هزار نفر تحت پوشش مراکز کاهش آسیب قرار گرفته‌اند که با مواد دارویی مجاز به کاهش آسیب افراد معتاد پرداخته است.


وی خاطر نشان کرد: از لحاظ بهداشتی و درمانی هم کسانی که زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند از امکان بروز بیماری های عفونی چون ایدز و هپاتیت در امان هستند و علاوه بر افراد خانواده آنها و جامعه نیز از این آسیب اجتماعی حفظ می شود در حالی که طرح مجلس ممکن است جنبه کاهش آسیب رادر پی داشته باشد بر طبق مستندات علمی موجود و کارشناسی ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و وزارت بهداشت این طرح می‌تواند اقدام خوبی به حساب آید.


سخنگوی وزارت بهداشت اذعان داشت: درشرایطی که وزارت بهداشت به عنوان متولی فروش داروهای مخدر معرفی شده است نمی‌توان گفت وزارت بهداشت مواد مخدر را به معتادان می‌فروشد و به عنوان تأمین کننده نیاز موادی افراد محسوب می‌شود بلکه فروش مسکن‌ها ارتباطی به مواد مخدر ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *