اجازه نداده‌ايم حتی از يك كشتی نفت‌كش يا تجاری ما در خليج عدن دزدی شود

11:51 - 02 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۹۹۵
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تا امروز اجازه نداده‌ايم حتی از يك كشتی نفت‌كش يا تجاری ما در خليج عدن دزدی شود.

سیاری

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم رونمایی از نسخه موبایل بازی مبارزه در خلیج عدن 2 که درنمایشگاه الکامپ برگزار شد با بیان اینکه ایران از طریق دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به هر سه نوع دریای بسته، نیمه بسته و باز جهان دسترسی دارد عنوان کرد: دریای عمان و سواحل مکران مهم‌ترین دریای ایران است چرا که ما از آنجا به آب‌های آزاد و چهار گوشه جهان راه داریم.

وی با بیان اینکه اگر در عرصه دریا قدرتمند عمل کنیم و از منافع آن بهره ببریم دریا برای ما فرصت است تأکید کرد: استعمار طی چند صد سال گذشته به مرور ما را از دریا دور کرده تا از دریای ما به نفع خودش بهره بگیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه منابع غذایی، انرژی، تجارت، گردشگری و ... مهم‌ترین منابع دریاهای آزاد هستند عنوان کرد: اگر ما در دریاهای آزاد حضور داشته باشیم و صاحب اقتدار شویم می‌توانیم از منابع و دریا استفاده کنیم.

وی در همین راستا گفت: ما دریانوردی 5 ماهه را در نیروی دریایی ارتش تجربه کردیم که امری بی‌سابقه بود؛ افریقا را دور زدیم و توانمندی‌هایمان را نشان دادیم.

امیر سیاری با بیان اینکه خلیج عدن و تنگه باب‌المندب مهم‌ترین آبراهه‌های جهان هستند اهمیت اقتصادی و تجاری فراوانی دارند گفت: امروز بیشترین تردد کشتی‌های تجاری و نفت‌کش در خلیج عدن است؛ استکبار جهانی از فقر مردم سومالی استفاده می‌کند و در این خلیج مهم دزدی دریایی به راه می‌اندازد تا از این طریق حضور خود را در آن محدوده توجیه کند؛ ما باید امنیت خلیج 1500 کیلومتری عدن را تأمین کنیم تا به اقتصاد کشور آسیبی نرسد.

امیر سیاری با بیان اینکه 90 درصد صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران از طریق دریاها است خاطرنشان کرد: از زما شروع مأموریت نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن تا به امروز بیش از 4200 کشتی تجاری و نفت‌کش توانسته‌اند به سلامت از این منطقه پرخطر عبور کنند؛ بالای 250 مورد درگیری تاکنون در این منطقه وجود داشته و ما اجازه ندادیم حتی از یک کشتی تجاری یا نفت کش ما در خلیج عدن دزدی شود.

امیر سیاری در ادامه با اشاره به دستگیری صیادان لنج‌های ایرانی توسط برخی از کشورهای منطقه گفت: اگر به نکات امنیتی و ایمنی توجه کنند و با ما هماهنگ باشند این اتفاقات رخ نمی‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *