عمارت دیوانخانه کریمخانی در مرحله مرمت قرار گرفت

11:39 - 02 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۹۹۲
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: در راستای حفاظت و صیانت از عمارت دیوانخانه کریمخانی، این عمارت در مرحله چهارم مرمت قرار گرفت.

عمارت دیوانخانه کریمخانی در مرحله مرمت قرار گرفتبه گزارش گروه جامعه ،مصیب امیری  درخصوص اهمیت معماری عمارت دیوانخانه و لزوم مرمت آن گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به مقرنس‌کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و به‌ویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد.

وی افزود: در راستای حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، مرمت در قسمت‌های کف‌سازی و کف‌فرش ایوان و ایوانچه‌های پیرامون ایوان، احیای سنگ‌فرش و گچ‌کاری بدنه و سقف اتاق تأسیسات زیرزمین، لایه‌برداری و تثبیت تزیینات گچی و نقاشی اتاق‌های طبقه همکف و فوقانی بنا، و سنگ‌فرش اتاق‌های ضلع غربی و شرقی بنا وارد مرحله چهارم شد.

امیری اعتبار تخصیص‌یافته به مرمت این عمارت را بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال از محل اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس عنوان کرد و گفت: برای اتمام کامل پروژه مرمت بنا، به ۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

عمارت دیوانخانه یکی از بنا‌های ارزشمند دوره زندیه در شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم خان واقع شده و با مساحت ۸۴۰ مترمربع از آجر و سنگ ساخته شده است. بنا‌بر منابع تاریخی به‌جامانده از عصر زندیه، این بنا در دوره کریم‌خان زند به‌عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی بر امور اداری حکومت زندیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

عمارت دیوانخانه کریمخان زند در تاریخ ۱۳۵۱/۳/۱۰ به‌شماره ۹۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *