آمریکا باید زبان خود را در قبال ایران تغییر دهد/ اقدام اخیر کویت قابل سرزنش است

11:44 - 02 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۹۸۸
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دوره تهدید گذشته است، آمریکا باید زبان خود را در قبال ایران تغییر دهد، گفت: سیستم قضایی ایران با اقتدار و استقلال کامل در جهت حفظ امنیت کشور گام بر می دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بهرام قاسمی امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی پیرامون فراز و نشیب‌های ایران و کویت و اقدام اخیر کویت در اعلام ضرورت کاهش دیپلمات های ایرانی در این کشور اظهار کرد: مواضع وزارت امور خارجه در این رابطه اعلام شده است، کارکنان سفارت ایران در کویت اخراج نشده‌اند بلکه از سوی مقامات وزارت خارجه این کشور اعلام شده که بهتر است ظرف یک ماه و نیم آینده کادر دیپلماتیک ایران در کویت کاهش یابد؛ همچنین اعضای سفارت ایران در کویت به‌عنوان عنصر نامطلوب معرفی نشده‌اند.

اقدام اخیر کویت قابل سرزنش است
وی ادامه داد: ما همواره روابط مثبتی با کویت داشته‌ایم اما اقدام اخیر آنها اقدام زیبایی نبود و قابل سرزنش است؛ البته همچنان می‌توانیم گفت‌وگوهای خود را باکویت داشته باشیم و سفارتخانه ما در این کشور در سطح سفیر برقرار است.

قاسمی تصریح کرد: اگرچه ما انتظار چنین اقدامی را از کویت نداشتیم اما به‌هرحال باید شرایط را درک کرد و ما حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دانیم و در زمان لازم اقدام می‌کنیم. البته تعداد دیپلمات‌های کویتی درتهران محدود است.

اروپایی ها با با رفتار عهدشکننانه آمریکا موافق نیستند
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا کشورهای اروپایی می‌توانند در مقابل نقض عهدهای برجامی امریکا ایستاگی کنند یا خیر گفت: برجام یک توافق چندجانبه است و ما در تماس‌هایی که با کشورهای اروپایی داشتیم از مواضع آنها در قبال برجام آگاه هستیم و می‌دانیم که آنها به این توافق‌نامه متعهد هستند و با رفتار عهدشکننانه امریکا در برجام موافق نیستند.

قاسمی افزود: البته امریکایی‌ها نیز اخیراً اعلام کرده‌اند که به برجام پایبند هستند و کم‌کاری‌های آنها در اجرای مفاد برجام متفاوت از بحث نقض برجام و خروج امریکا از این توافق‌نامه است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون روابط ایران و عراق و برخی فشارها برای کاهش نیروهای مستشاری ایرانی در عراق گفت: روابط دیرینه ایران و عراق از ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برخوردار است، لذا همواره تماس‌های مقامات دو کشور در تمام سطوح و حوزه‌ها برقرار بوده است و اخیراً نیز سفر وزیر دفاع و معاون عربی افریقایی وزارت امور خارجه به عراق در دستور کار قرار گرفت.

چگونگی و سطح روابط ایران و عراق به سایر کشورها ارتباطی ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مسائل مرتبط با منطقه و مبارزه با تروریسم از زمره مباحث رایزنی‌های دائمی تهران و بغداد محسوب می‌شود تصریح کرد: چگونگی و سطح روابط ایران و عراق به سایر کشورها ارتباطی ندارد و آنها حق دخالت پیرامون روابط ایران با همسایگانش را ندارند.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون تدارک تیمی از سوی ترامپ برای بررسی خروج امریکا از برجام گفت: گفتارها و کردارها همیشه یکسان نیستند و با برخی گفتارها نمی‌توان به تبیین کردارهای آینده پرداخت و آنچه که برای ما مهم است نه گفتارها بلکه کردارها می‌باشد؛ تشکیل این تیم توسط ترامپ برای بررسی خروج ازبرجام همان صدایی است که از زمان فعالیت‌های انتخاباتی وی در مورد برجام شنیده می‌شد و موضوع جدید نیست و ما به آن عادت کرده ‌ایم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون سفر اسماعیل هنیه به تهران اظهار کرد: این قبیل موضوعات عموماً در رسانه‌ها منتشر می‌شود و ما در عمل از کانال‌های رسمی مطلبی را در این رابطه دریافت نکرده‌ایم.

آمریکایی‌ها باید زبان خود را در قابل ایران تغییر دهند
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون تهدید کاخ سفید به واسطه محاکمه یک مجرم چینی امریکایی در ایران گفت: دوره تهدید گذشته است؛ آمریکایی‌ها باید زبان خود را در قابل ایران تغییر دهند؛ سیستم قضایی ایران با اقتدار و استقلال کامل در جهت حفظ امنیت کشور گام برمی‌دارد و اینگونه تهدیدات امریکا تأثیری در اقدامات جمهوری اسلامی ایران و سیستم قضایی ما برای حفظ امنیت کشور ندارد.

خواهان تمامیت ارزی عراق و حفظ حاکمیت ملی این کشور هستیم
قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون برگزاری رفراندوم استقلال کردستان عراق در مهرماه و موضع ایران در این رابطه تصریح کرد: ما مواضع خود را در رابطه با این موضوع بارها اعلام کرده‌ایم اما به سبب اهمیت آن دوباره تأکید می‌کنیم که خواهان تمامیت ارزی عراق و حفظ حاکمیت ملی این کشور هستیم و این قبیل اقدامات را به ضرر کل منطقه و عاملی برای ورود عناصر ثالث جهت بی‌ثبات‌سازی منطقه قلمداد می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون امکان مذاکره میان ایران و عربستان برای موضوع زندانیانی‌ که در دو کشور هستند گفت: ما با عربستان گفت‌وگوهای سیاسی نداریم و این گفت‌وگوها صرفاً در خصوص مسائل مرتبط با حج بود که مسئولیت آن بر عهده سازمان حج و زیارت قرار داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون ارجاع نقض عهدهای برجامی امریکا به مکانیزم حل اختلاف پیش‌بینی شده در برجام اظهار کرد: ما رفتار و عملکرد تمامی طرف‌های برجام را به دقت رصد می‌کنیم و در کمیسیون مشترک برجام که اخیراً در وین تشکیل شد به‌طور مفصل موارد کارشکنی و بدعهدی‌های امریکا در برجام را مطرح کردیم و مواضع سایر اعضا را شنیدیم که همه آنها حتی امریکایی‌ها در گفتار به پایبندی به برجام اذعان داشتند؛‌ البته اینکه امریکایی‌ها در آینده در عمل چه رفتاری خواهند داشت بحث دیگری است.

نقض برجام بحث پیچیده‌ای است
قاسمی با بیان اینکه نقض برجام بحث پیچیده‌ای است، گفت: در رابطه با چگونگی برخورد با نقض برجام در هیئت عالی نظارت با برجام بحث ها و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد اما فعلاً پیرامون نقض عهدهای برجامی امریکا به ارجاع و طرح موضوع در کمیسیون مشترک برجام مبادرت ورزیده‌ایم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون تحریم‌هایی که قرار است فردا در مجلس نمایندگان امریکا علیه ایران وضع شود، بیان داشت: ما با هرگونه تحریم توسط هرکشوری و نسبت به هر کشوری مخالفیم و تحریم را امری ناعادلانه می‌دانیم که کارآمدی ندارد؛ امریکایی‌ها هم می‌دانند که ایران در دوران تحریم با اتکا به نیروی انسانی خود به ظرفیت‌های بیشتری دست یافت؛ امریکایی‌ها علی‌رغم شعارهایی که می‌دهند اما در عمل در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران که در آن یک نوع دموکراسی مترقی برقرار است به‌گونه‌ای خاص رفتار می‌کنند و در مقابل با کشورهایی که قرابتی با دموکراسی ندارند و تنها به دلارهای نفتی خود متکی هستند، رفتار دیگری دارند که این امر یک تناقض آشکار است.

تماس‌های ما با مسقط مستمر است
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون امکان میانجیگری میان ایران و امریکا توسط عمان اظهار کرد: در دهه گذشته روابط ایران و عمان در حوزه مسائل منطقه‌ای و خلیج فارس روابط نمونه‌ای بوده است؛ تماس‌های ما با مسقط مستمر است و هرگاه ضرورتی به گفت‌وگو و رایزنی احساس شود، این تماس‌ها برقرار می‌شود و سفر وزیر خارجه عمان به تهران نیز در چارچوب مسائل منطقه‌ای بوده است.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تحریم‌های امریکا به‌واسطه فعالیت‌های موشکی و اقتدار سپاه پاسداران گفت: نگاه خصمانه و دیرینه امریکا نسبت به ایران همچنان وجود دارد و واشینگتن از هرگونه خصومت و لجاجتی در قبال ایران فروگذار نخواهد کرد و نشان داده که دولت قابل اعتمادی نیست.

وی ادامه داد: امریکا از یک سو با پدیده‌ای به نام برجام مواجه است که دارای سازوکارهای مشخصی است و آنها علی‌رغم بدعهدی‌هایشان تاکنون نتوانسته‌اند علیه برجام اقدامی را انجام دهند لذا ناچارند برای تضعیف برجام با ایجاد یک فضای روانی ایران را از مزایای برجام محروم کنند و کشورها و شرکت‌های اروپایی را بر سر دوراهی قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدامات امریکایی‌ها نسنجیده است و نهایتاً جز پشیمانی حاصلی برای آنها نخواهد داشت. امریکایی‌ها نگران اقتدار و توانایی ایران در حوزه‌های مختلف هستند لذا موضوعاتی نظیر توانمندی‌ دفاعی و سپاه پاسداران را پیش می‌کشند که این امر قطعاً به نفع آنها نخواهد بود.

کمک برای بلندشدن دیوار بی اعتمادی
قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون اظهارات اخیر ظریف مبنی بر اینکه احتمال گفت‌وگو با امریکا پیرامون سایر مسائل در صورت قبول شدن امریکا در آزمون برجام وجود داشت، بیان داشت: امریکایی‌ها در موضوع برجام نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و شاید کمک کردند که دیوار بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن تا حدی بلندتر شود؛‌ امریکا باید تصمیمی بگیرد که آیا می‌خواهد با قلدری با ایران برخورد کند یا اینکه می‌خواهد راه تعامل را در پیش گیرد که پیرامون مورد دوم امید زیادی به امریکایی‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون موضع ایران در قبال ایجاد اقلیم کرکوک از سوی مقامات حزب اتحاد میهنی کردستان عراق بیان داشت: این موضوع مرتبط به مسائل داخلی عراق است و ما ورود به آن نداریم.

مهمانان تحلیف
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آماری از هیئت‌های دیپلماتیک که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور به ایران سفر خواهند کرد دارید؟ گفت: هیئت‌های دیپلماتیک قابل توجهی به ویژه از همسایگان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران حضور خواهند داشت و کمیته‌های مختلفی در ستاد برگزاری مراسم تحلیف با محوریت مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه و برخی عوامل دفتر ریاست جمهوری در این رابطه مشغول فعالیت هستند و اقدامات آنها در مراحل پایانی است.

اعزام دیپلمات
قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون موضوع اعزام هئیت کنسولی ایران به عربستان برای ایام حج اظهار کرد: طبق توافق صورت گرفته میان سازمان حج ایران با طرف عربستانی قرار بود پیش از ورود حجاج ایرانی به عربستان یعنی از ابتدای ماه شوال هیئت ده نفره کنسولی ایران در عربستان مستقر شود که این امر تاکنون محقق نشده و چند هفته‌ای تأخیر دارد.

وی ادامه داد: من هنوز نمی‌توانم در مورد اینکه چه زمانی ویزای این ده عضو هیئت کنسولی ایران از سوی عربستان صادر خواهد شد گمانه‌زنی کنم اما این تأخیر یک مقدار بر ابهامات ما اضافه می‌کند؛ چرا که ابهامات دیگری هم در خصوص مکانیسم کاری این هیئت کنسولی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: صرف ورود ده عضو کنسولی ایران به عربستان، مسئله ما نیست بلکه باید روشن شود که این گروه تحت چه شرایطی و با چه مکانیسم‌هایی می‌توانند وظایف کنسولی خود را در ایام حج برای حجاج ایرانی انجام دهند.

قاسمی افزود: اینکه این 10 عضو کنسولی ویزا بگیرند اما امکان برقراری ارتباط آنها با سطوح مختلف وزارت خارجه عربستان و امور کنسولی این کشور برای امور فوری و فوتی وجود نداشته باشد بدین معناست که آنها نمی‌توانند مأموریت کنسولی خود را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته هنوز زود است که پیرامون تجدیدنظر در قبال اعزام حجاج به عربستان تصمیم‌گیری شود.

ارتباطی به دولت ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون احکامی که از سوی دادگاه‌های امریکا و کانادا برای توقیف اموال ایران صادر می‌شود و اخیراً نیز پیرامون بنیاد علوی و توقیف 1 میلیارد و 700 میلیون دلار از دارایی‌های ایران احکامی مطرح شده است گفت: بنیاد علوی یک موسسه غیرانتفاعی است و ارتباطی به دولت ایران ندارد و سایر احکام صادره نیز از مسیر و سیستم قضایی در حال پیگیری است.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون اقدامات وزارت امور خارجه برای اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که با یک غیرایرانی ازدواج می‌کنند اظهار کرد: این موضوع در دست بررسی قرار دارد و از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ این آمادگی وجود دارد که در صورت فراهم آمدن پیش‌زمینه‌ها و رسیدن به اجماع و تفاهم در مجموعه دولت و پارلمان و وزارت امور خارجه بتوانیم این نقیصه را جبران کنیم.

حقابه
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون اختلاف ایران و افغانستان در حوزه آب گفت: موضوع آب و رودخانه‌های مرزی با افغانستان بحث جدیدی نیست و سابقه طولانی حتی پیش از انقلاب دارد؛ طی سال‌های اخیر با توجه به برخی سدسازی‌ها در افغانستان مباحث جدیدی در این رابطه مطرح شده که مورد مذاکره طرفین قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به افعانستان در دیدار وی با رئیس جمهور این کشور در رابطه با موضوع آب به‌صورت مفصل مباحثی مطرح شد و 5 کمیته نیز میان ایران و افغانستان تشکیل شد که یکی از آن کمیته‌ها کمیته آب است و دور نخست مذاکرات این کمیته‌ها حدود یک ماه پیش در تهران برگزار شد و دور بعدی آن نیز تا یک ماه آینده در کابل برگزار خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: با توجه به اهمیت آب و وضعیت اقلیمی ایران از چند ماه پیش در وزارت امور خارجه بخش دیپلماسی آب ایجاد شده است که به‌صورت تخصصی و با مشارکت دستگاه‌های ذیربط بحث آب را به‌عنوان یک موضوع مهم دنبال می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون اقدامات ایران برای مواجهه با سرکوب مسلمانان در مسجد‌الاقصی توسط رژیم صهیونیستی گفت: در رابطه با اقدام اخیر رژیم صهیونیستی و جنایت‌های این رژیم و تضییع حقوق فلسطینیان در روزهای اخیر دو بیانیه‌ صادر کرده‌ایم؛ ما تلاش‌های خود را برای کمک به مردم فلسطین ادامه خواهیم داد اما به سبب رفتار برخی کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی با جرئت بیشتری به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد و باید از کشورهای اسلامی خواست تا با اراده بیشتری به صحنه مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی ورود پیدا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی پیرامون زمان برگزاری جلسات هیئت عالی نظارت بر برجام گفت: ‌از تاریخ تشکیل جلسات هیئت عالی نظارت بر برجام اطلاعی ندارم اما باید تأکید کنم که این هیئت در مواقع لزوم جلساتی را برگزار می‌کند و موضوعات را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت نیاز و مصلحت پیرامون آنها اعلام موضع می‌کند.

دفتر اروپایی
قاسمی در پایان در پاسخ به سؤالی پیرامون گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران خاطرنشان کرد: این موضوع در یک پروسه مشخص در دستور کار قرار دارد و پس از تکمیل بررسی‌ها در مجموعه کشور در این رابطه خبر آن را اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام /

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *