رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تویوب سواری به جای رفتینگ علت حادثه چال دره/ مسئولان علاقه‌ای به استانداردسازی تور‌های طبیعت ندارند +تصاویر تور

8:00 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۸۰۱
حادثه غرق شدن گردشگران رودخانه دز تاکنون دو کشته و سه مفقودی داشته است. حادثه ای که برای توری با عنوان رفتینگ اتفاق افتاده است. میزان علت وقوع این حادثه را بررسی می کند.

تویوب سواری به جای رفتینگ علت حادثه چال دره/مسئولان علاقه‌ای به استاندارسازی تور‌های طبیعت نداردبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، پنجشنبه هفته گذشته یک گروه گردشگر به بهانه تور رفتینگ وارد رودخانه دز شدند. رودخانه ای که قرار بود برای آنها خاطره ای از یک سفر هیجان انگیز را به جای بگذارد از این تور دو کشته و سه مفقودی گرفته و تبدیل به بدترین خاطره سفر این گردشگران شده است. بررسی فیلم های بدست آمده از  نحوه برگزاری این تور حاکی از رعایت نشدن اصول ایمنی در برگزاری این مراسم دارد. برگزار کننده این تور به جای تور رفتینگ، گردشگران را در تیوب های ابتدایی با طناب متصل شده به هم وارد رودخانه می کردند. آنها حتی در صفحه مجازی این تور در پاسخ به مخاطبان گفته اند که برای حضور در این تور نیاز به آشنایی به شنا ندارند. ویدیوهای منتشر شده از این برگزار کننده تور نشان از رعایت نشدن اصول اولیه ایمنی برای گردشگران دارد. توری که حالا مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری می گویند فاقد مجوز بوده و به طور غیر قانونی برگزار شده است.

 

خطرات را به حداقل برسانیم

تورهای رفتینگ چند سالی می شود که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. همزمان با فصل گرم تابستان تورهای متنوع رفتینگ برگزار می شود. تورهایی که مخاطبان جوانی دارند که به دنبال یک سفر هیجان انگیز هستند. اما این تورها در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی می تواند به قیمت جان گردشگران تمام شود.

 کیانوش محرابی، رییس انجمن رفتینگ ایران درباره رفتینگ و اتفاق اخیر به میزان می گوید:  رودخانه نوردی اصولی و استانداردی دارد که باید رعایت شود. در گردشگری ماجراجویانه ما وارد محیط های پرخطر می شویم باید با رعایت استاندارد و نکات ایمنی سعی کنیم خطرات را به حداقل برسانیم.

او درباره  شاخه های رودخانه نوردی می گوید: ما در رودخانه چند شاخه فعالیت داریم. رفتینگ، کایاک، ریور بوردینگ و ریور تیوبینگ شاخه های رودخانه نوردی است. برای هر کدام از این ها استانداردها و نکات ایمنی خاصی وجود دارد که باید رعایت شود.

 تویوب سواری به جای رفتینگ علت حادثه چال دره/مسئولان علاقه‌ای به استاندارسازی تور‌های طبیعت ندارد

تور رفتینگ دزفول چرا کشته داد

وی درباره وضعیت تور حادثه ساز دزفول می گوید: ما سه قانون ساده داریم که اگر رعایت می شد این رودخانه زیبا کشته نمی داد. هیچ کدام از این سه قانون در این تور رعایت نشده است.

محرابی در توضیح این قوانین می گوید: نخست اینکه در رودخانه به هیچ وجه افراد را به هم یا به شی دیگر با طناب گره نمی زنیم. نکته دوم  که موجب حادثه  در این تور نیز شده این است که به هیچ عنوان داخل تیوب نمی شویم و عمود بر آب قرار نمیگیریم. وقتی آب جریان دارد، روی آب دراز می کشیم. قانون سوم نیز این است که از موانع داخل آب دوری می کنیم.

عضو فدراسیون جهانی رفتنیگ با اشاره به رعایت نشدن این نکات می گوید: با  وضعیتی که این تور برگزار شده، در رودخانه وحشی که هیچ، در ساحل آرام دریا نیز این تور کشته میداد.

 رییس انجمن رفتینگ ایران با اشاره به اینکه ریورتیوبینگ یک رشته رودخانه نوردی است، می گوید: این تیوپ های این تور مناسب این کار نیست. تیوب باید کفی داشته باشد نه اینکه افراد به طور عمود داخل آن قرار بگیرند. همه باید کلاه ایمنی داشته باشند و در این تور جلیقه های نجات نیز مناسب رودخانه نبوده است.

 او با اشاره به اینکه رودخانه دز می تواند مقصد لذت بخشی برای رفتینگ باشد، می گوید: مسیر رودخانه بسیار زیباست اما این تور نه به این مسیر آگاهی داشته و از اصول ایمنی اگاه بوده است. 

تویوب سواری به جای رفتینگ علت حادثه چال دره/مسئولان علاقه‌ای به استاندارسازی تور‌های طبیعت ندارد

 

در رودخانه چه خطراتی گردشگران را تهدید می کند

بستر رودخانه های خالی از خطر نیست و راهنمایان باید پیش از ورود به آن ها از وضعیت رودخانه اطلاع داشته باشند. کیانوش محرابی درباره خطرات رودخانه ها می گوید: نخستین خطر سیفون است ، سیفون جریان از آب است که افراد به داخل خود می کشد. خطر دوم آندرکات یا جریان های متفاوت آب است و خطر سوم نیز موانعی مثل سنگ یا درخت است.

شانس آوردند!

محرابی همچنین به ویدیو دیگری از مسیر رودخانه دزفول که ادعا می شود مربوط به ایمن سازی یک نقطه است اشاره می کند و می گوید: وقتی در عمق آب حباب می بینیم، مسیر حالت سیفون دارد. این ویدیو تعجب من را برانگیخته و اگر در جامعه جهانی رفتینگ دیده شود، قطعا تعجب آنها را همراه دارد. در این ویدیو یک فرد با تیوب در جریان سیفون دیده می شود و چندین بار در این جریان می چرخد.

او با اشاره به خطرناک بودن این کار می گوید: نمی دانم چطور جرات کرده اند چنین کاری بکنند وبرای چه دست به این کار زدند، تنها می گویم شانس آوردند که زنده هستند.

تویوب سواری به جای رفتینگ علت حادثه چال دره/مسئولان علاقه‌ای به استاندارسازی تور‌های طبیعت ندارد

برای رفتینگ امن چه چیزی نیاز است

تورهای رفتینگ حالا بخش تازه ای از در طبیعت گردی محسوب می شوند اما استقبال از آنها در حال افزایش است. محرابی درباره اینکه کدام تورهای رفتینگ امن است و برای اطمینان باید چه معیارهایی را در نظر گرفت، می گوید: از همه مهمتر اینکه گردشگران حتما با شرکت یا آژانس هایی که مجوز بند ب دارند سفر کنند و به هیچ عنوان با افراد به سفر نروند.

او در ادامه می گوید: حتما از وضعیت رودخانه و راهنما اطلاع کسب کنند. راهنماها باید مدرک معتبر رفتینگ داشته باشند. در ایران 30 راهنما هستند که مدرک از فدراسیون بین المللی دارند و دوره های امداد و نجات را گذرانده اند.

عضو فدراسیون جهانی رفتینگ درباره تجهیزات استاندارد نیز می گوید:  کلاه ایمنی مناسب، قایق رفتینگ، جلیقه نجات مناسب رودخانه و بیمه معتبر نکاتی است که گردشگران باید از آنها اطمینان پیدا کنند و توصیه میکنم اگر شنیدند که رفتینگ قرار است با تیوب برگزار شود در این تور شرکت نکنند.

تویوب سواری به جای رفتینگ علت حادثه چال دره/مسئولان علاقه‌ای به استاندارسازی تور‌های طبیعت ندارد

ایمن سازی طبیعت گردی در الویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست

کیانوش محرابی همچنین به نبود استاندارد سازی برای رشته های طبیعت گردی در ایران اشاره می کند و می گوید: رشته های گردشگری مرتبط به آب در ایران استاندارد ندارد و حتی به سمت استاندارد سازی نمی رود.

رییس انجمن رفتینگ با اشاره به پایین آمدن سطح این رشته ها می گوید:  به بهانه گردشگری در هر روستا و شهر با قایق و تیوب فعالیت می کنند و جان گردشگران را به خطر می اندازند.

او درباره فعالیت سازمان میراث فرهنگی در این زمینه می گوید: دو هفته پیش از این حادثه با مسئولان جلسه ای داشتیم و عنوان کردیم که باید این رشته ها استاندارد سازی شود و ما نیز آماده همکاری در این زمینه هستیم اما این استاندارد سازی در الویت این سازمان نیست و اقدامی صورت نمی گیرد.

تا زمان تنظیم این گزارش از سرنوشت مفقودان حادثه گردشگران در رودخانه دز اطلاعی نیست. سه مفقودی که یکی از آنها راهنمای این تور گردشگری بوده است.

تصاویر این گزارش از ویدیو های منتشر شده از سفرهای قبلی توسط راهنمای این تور حادثه دیده استخراج شده است.

گزارش از احسان رستمی پور



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *