پل گاویشان مرمت می‌شود

14:48 - 01 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۷۳۶
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی ایلام از مرمت پل تاریخی گاومیشان واقع در شهرستان دره‌شهر خبر داد.
پل گاویشان مرمت می‌شودبه گزارش گروه جامعه ، عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی ایلام گفت: مرمت و استحکا‌م‌بخشی این پل تاریخی یکی از برنامه‌های معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان است. به همین منظور اعضای شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سرفصل‌هایی را برای اجرایی کردن عملیات مرمتی در پل تاریخی گاومیشان واقع در شهرستان دره‌شهر بررسی کرد و عملیات حفاظت، مرمت و استحکام‌بخشی این بنا را بلامانع تشخیص داده شد و مورد موافقت تمام اعضا قرار گرفت.
 
وی افزود: برخی از آیتم‌های مرمتی این اثر آوار‌برداری روی دیوارها، بخش‌های مختلف بدنه و پایه‌های پل، تهیه و نصب و برچیدن داربست فلزی، مرمت و دوخت‌و‌دوز طاق آجری و پایه‌ها و در سایر بخش‌های پل، اجرای بند‌کشی با گچ در نمای دیوار سنگی، استحکام‌بخشی و ترمیم موضعی بدنه سنگی طاق‌ها با سنگ‌های حجاری شده، اجرای دیوار با سنگ‌لاشه است.

پل تاریخی و زیبای گاومیشان که بقای آن متعلق به دوران ساسانی است بر روی رودخانه سیمره پس از تلاقی با رودخانه کشکان ساخته شده است. این پل در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *