سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت‌پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد

12:55 - 01 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۶۸۶
سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی، آیا عمل لیزیک برگشت‌پذیر است، سرطانی که به قد هم بستگی دارد و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است.

 به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی، آیا عمل لیزیک برگشت‌پذیر است، سرطانی که به قد هم بستگی دارد و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است. 

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی

جام جم: توجه به تغذیه و مواد غذایی مصرفی در سفر بسیار مهم است و با رعایت چند نکته ساده می‌توان از سفر خود بیشترین لذت را برد. یکی از مواد غذایی مهم و حساس آب مصرفی است. از آب چشمه، نهر و رودخانه برای آشامیدن استفاده نکنید. همیشه آب‌های بطری بسته بندی شده همراه داشته باشید و باقیمانده آب بطری‌های را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید. اگر از سلامت آب در جایی بی‌اطلاعید، آن را بجوشانید و بعد مصرف کنید. اگر مجبور شدید در رستوران غذا میل کنید رستورانی را انتخاب کنید که ظاهر رستوران، وضعیت کارکنان آن و شرایط بهداشتی محیط مناسب و کارکنان آن کارت بهداشتی معتبر داشته باشند. در صورت مصرف مواد غذایی کنسروی قبل از مصرف حتما ۲، ۰ دقیقه بجوشانید و از مصرف کنسرو‌های بادکرده یا زنگ‌زده جدا خودداری کنید. توصیه می‌شود بجای سالاد و سبزی خوردن در رستوران‌ها که احتمال آلودگی آن زیاد است، ماست بخورید. یک راه ساده و مطمئن آن است که از منزل با خود گوجه فرنگی و خیار و لیمو ترش شسته شده همراه داشته باشید و در رستوران در کنار غذایی که سفارش می‌دهید، از گوجه فرنگی و خیار خرد شده که همراه خود دارید استفاده کنید. غذا‌هایی را که با خود به سفر می‌برید، نیم پز نکنید، یا از همان اول غذا را کامل بپزید یا اینکه در مقصد اقدام به پخت آن کنید. غذا‌هایی مثل کتلت و کوکو یا تخم مرغ پخته برای سفر مناسب هستند و غذا‌هایی مثل الویه و کباب. کوبیده، کالباس و سوسیس بسیار حساس و فساد پذیر هستند. غذایی که برای بین راه تهیه می‌کنید، نباید آبکی باشد. غذا‌های آبکی مثل انواع خورش ها، سریعتر فاسد می‌شوند، چون میکروب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارند. غذایی را که برای سفر آماده می‌کنید با توجه به فصل گرما در طول راه کاملا خنک نگهدارید.

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد


راه‌های غلبه بر ترش کردن

اسید معده همچون هر ماده و ترکیب اسیدی دیگر مزه ترشی دارد و شگفت‌انگیز این که در بدن انسان فقط معده است که می‌تواند در برابر اسیدی که خود ترشح می‌کند، تاب بیاورد و مقاومت کند. اگر این اسید به هر دلیلی وارد مری شود، می‌تواند به دیواره مخاطی آن آسیب بزند و موجب سوزش سر دل شود که در اصطلاح به آن ترش کردن می‌گویند. شایع‌ترین علامت ترش کردن، احساس سوزش و بازگشت غذا از معده به گلو و دهان و چشیدن طعمی است که از مزه‌های شور و ترش و تلخ ترکیب شده است. گاهی هم فرد به علت انقباض عضلات حنجره و گلو که ناشی از ترشی اسید معده است، احساس می‌کند در مجرای گلویش یک توده یا برجستگی ایجاد شده که رفع نمی‌شود. اگر ترش‌کردن، مکرر و به مدت طولانی باشد، به علت التهاب تار‌های صوتی سبب خشونت صدا می‌شود. هنگام خوردن غذا از لقمه‌های کوچک استفاده کنید و آن را خوب بجوید. از پرخوری اجتناب کنید، چون با افزایش فشار داخل معده، احتمال باز‌شدن ورودی مری به معده و راه یافتن اسید معده به مری وجود دارد. بهتر است، در هر وعده از حجم غذا بکاهید و بر تعداد وعده‌ها که می‌تواند تا شش وعده باشد، بیفزایید. یکی از آثار مفید مصرف نمک قبل و بعد از خوردن غذا کمک به کاهش اثرات منفی اسید معده روی مری است. نمک بهترین خنثی‌کننده اسید معده است. از نوشیدن مایعات، نیم ساعت قبل و بعد از غذا بپرهیزید. از دو سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب چیزی نخورید. بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نکشید و به حالت طاق باز نخوابید. سعی کنید همیشه بالش با شیب ملایمی زیر سرتان قرار گیرد. غذا‌های پرچرب و خیلی شیرین، ادویه جات تند، خوراکی‌های ترش و اسیدی، نوشیدنی‌های گازدار، قهوه و چای و نسکافه غلیظ و سیگار از عواملی هستند که باعث تشدید ترش کردن می‌شوند.

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد

آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟ / سن مناسب برای عمل چشم

افراد برای اصلاح عیوب انکساری تمایل دارند از لنز‌های تماسی و یا از روش‌های جراحی لیزری استفاده کنند. این روش‌ها در واقع تحت عناوین لازک، لیزیک و فمتولیزیک انجام می‌شوند که هر کدام از این عمل‌ها مزایا و معایت خود را دارا هستند. هر فرد متناسب با شرایط موجود (سن، نوع بینایی و آزمایش‌های قبل عمل) می‌تواند یکی از عمل‌های لیزری نام برده را استفاده کنند که تشخیص بهترین و مناسب‌ترین نوع آن تنها توسط متخصص امکان پذیر است. در لازک بر خلاف لیزیک نیازی به برداشتن لایه قرنیه ندارد چراکه در این روش سطحی‌ترین لایه قرنیه بدون برداشتن برش داده و مستقیما لیزر می‌شود، در PRK یا لازک به دلیل اینکه فلپ (لایه) برداشته نمی‌شود بسیار کم خطر بوده و عوارضی مانند جا‌به‌جایی لایه بریده شده قرنیه را به دنبال ندارد. تعیین این که فرد عمل لازک یا لیزیک را برای اصلاح عیوب انکساری خود انتخاب کند باید با نظر پزشک همراه باشد، زیرا پزشک شرایط بیمار را در نظر گرفته و در اغلب موارد روشی انتخاب می‌شود که نتیجه ن‌هایی بهتری داشته باشد. افراد بهتر است از سن ۲۰ سال به بعد اقدام به انجام این عمل کنند چرا که در سنین پایین‌تر امکان تغییر شماره چشم بسیار زیاد است و همچنین از سن ۲۰ سال به بعد حداقل یکسال شماره چشم ثابت شده باشد. تثبیت شماره چشم در افراد یکی از مهم‌ترین شرایط برای انجام عمل لیزیک است. افرادی که بدون توجه به تثبیت شماره چشم خود اقدام به این عمل می‌کنند بعد از مدتی شاهد عیوب انکساری مجدد هستند و به اشتباه می‌پندارند عمل انجام شده بازگشت پذیری داشته است در حالی که تغییر شماره چشم آن‌ها ثابت نمانده و رو به پیشرفت است. نکته بعدی در خصوص ضخامت قرنیه است که توسط عکس برداری‌های قبل از عمل مشخص می‌شود چرا که به ازای هر شماره‌ای که لیزر از سطح قرنیه می‌گذرد تقریبا با دستگاه‌های مختلف بین ۱۳ تا ۱۷ الی ۱۸ میکرون از ضخامت قرنیه کم می‌شود؛ بنابراین افرادی که دچار نازکی قرنیه هستند گزینه مناسبی برای عمل لیزر چشم نیستند. نازکی قرنیه بیماری نیست. درست است که قرنیه نازک بوده، اما سالم است و اگر در طی عمل پزشک تشخیص دهد که از این مقدار نیز، قرنیه بیش‌تر نازک می‌شود از عمل فرد خودداری می‌کند. نکته دیگر در خصوص وجود قوز قرنیه است، به عبارتی افرادی که کاندیدای عمل لیزری چشم قرار می‌گیرند نباید دچار قوز قرنیه باشند. در خیلی از موارد افراد بعد از چند سال شماره چشم‌شان برمی گردد و این بازگشت پذیری فقط به دلیل بازگشت عمل نیست بلکه به دلیل تثبیت نیافتن شماره چشم است لذا به همین دلیل بسیار تاکید داریم تا شماره چشم ثابت شود و بعد فرد تصمیم به عمل بگیرد. یکی از خطراتی که پس از انجام این دسته از عمل‌ها چشم افراد را تهدید می‌کند، عفونت‌های قرنیه بوده که ناشی از رعایت نکردن بهداشت توسط فرد است. نکته مهمی که بعد از عمل افراد باید به شدت آن را رعایت کنند عدم تماس آب با سطح قرنیه برای چند روز است همچنین افراد برای چند روز قبل و بعد از عمل به هیچ عنوان نباید از لنز‌های تماسی استفاده و علاوه بر آن نیز خانم‌ها اکیدا از آرایش چشمی خودداری کنند. در فصل تابستان که افراد از استخر و سونا بیشتر استفاده می‌کنند باید بدانند کسانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند حداقل تا یک ماه نباید از استخر و سونا استفاده کنند.

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد

طاسی سر خود را با ماسک ساده گیاهی درمان کنید

تسنیم: ماسک گیاهی درمانی معجزه‌آسا در درمان ریزش و طاسی موی سر است و در درمان سفیدی مو، عفونت پوست سر و شوره و ریزش ابرو و شفافیت موی سر نیز بسیار مؤثر است. مواد مورد نیاز برای تهیه ماسک گیاهی عبارتند از: یک عدد پیاز، عسل، یک قاشق مربا‌خوری از یکی از روغن‌های کنجد، نارگیل، خردل، روغن بادام، زیتون، نعناع و یا رزماری (هر یک از این روغن‌ها که در دسترس شماست) در این ماسک استفاده کنید؛ این روغن‌ها گزینه‌های خوبی هستند، زیرا باعث رویش مو می‌شوند. برای تهیه این ماسک، یک عدد پیاز را پوست کنده و رنده کنید سپس از یک پارچه توری برای گرفتن آب پیاز استفاده کنید یا می‌توانید از آبمیوه‌گیری استفاده کنید سپس ۲ قاشق چایخوری عسل و یک قاشق مربا‌خوری روغن زیتون به آن اضافه کنید و برای از بین بردن بوی پیاز و خواص بیشتر می‌توانید از یک قاشق مربا‌خوری آبلیمو یا گلاب استفاده کنید. این ترکیب را درون ظرف بریزید و به قسمت‌های طاس یا تمام کف سر خود بزنید. روی سرتان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و بگذارید حداقل ۲ ساعت روی موی سرتان بماند سپس سرتان را با یک شامپوی گیاهی بدون مواد شیمیایی یا شامپوی بچه بشویید.

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد
سرطانی که به قد هم بستگی دارد!

عصرایران: نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده است که برخی ویژگی‌های جسمانی می‌توانند تاثیر قابل توجهی روی ابتلا به سرطان پروستات داشته باشند. بنابر گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در بین مردان است (به غیر از سرطان‌های پوست غیر ملانوم) محسوب می‌شود. اما این نوع از سرطان تا حد زیادی قابل درمان است - نرخ بقای پنج ساله آن حدود ۹۹ درصد است -، زیرا سرطان پروستات رشد کندی دارد و به آرامی گسترش می‌یابد و به لطف آزمایش PSA تشخیص زودهنگام امکان پذیر است. اما نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده است که برخی ویژگی‌های جسمانی می‌توانند تاثیر قابل توجهی روی ابتلا به سرطان پروستات داشته باشند. در شرایطی که عوامل خطرآفرین برای سرطان پروستات نسبتا شناخته شده هستند، تیمی پژوهشی به رهبری دانشمندان دانشگاه آکسفورد کشف کرده اند که بزرگتر بودن از حد متوسط - چه قد بلندتر یا چاق‌تر - مردان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تومور تهاجمی‌تر پروستات و در نتیجه مرگ ناشی از آن قرار می‌دهد. در این مطالعه، پژوهشگران به تجزیه و تحلیل داده‌های ۱۴۱ هزار ۸۹۶ مرد از هشت کشور اروپایی شامل دانمارک، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس، آلمان و یونان اقدام کردند. از این تعداد، ۷ هزار و ۲۴ نفر به سرطان پروستات مبتلا بودند. در این موارد مبتلا به سرطان، ۷۲۶ مورد دارای تومور‌های تهاجمی، یک هزار و ۳۸۸ مورد در مرحله پیشرفته سرطان قرار داشته و ۹۳۴ مورد به مرگ منجر شده بود. بررسی دانشمندان نشان داد که هم قد بلند و هم چاقی با ابتلا به تومور‌های تهاجمی‌تر و احتمال بیشتر تجربه مرگ پیوند خورده اند. با هر ۱۰ سانتیمتر قد اضافه، خطر تومور‌های تهاجمی و مرگ به ترتیب افزایش ۲۱ درصد و ۱۷ درصدی را نشان داد. با هر ۱۰ سانتیمتر دور کمر بیشتر نیز خطر تومور‌های تهاجمی و مرگ به ترتیب افزایش ۱۳ درصد و ۱۸ درصد را نشان داد. اگرچه دانشمندان همچنان به درکی مشخص از رابطه قد و میزان تهاجمی بودن سرطان پروستات پی نبرده اند، اما به گفته آرورا پرز، مولف ارشد مطالعه، این فرصتی برای انجام پژوهش‌های بیشتر درباره عواملی که اثر بیشتری بر اندازه قد دارند، مانند هورمون‌ها و تغذیه در دوران کودکی، فراهم کرده که ممکن است در ابتلا به سرطان پروستات نقش داشته باشند. در زمینه رابطه بین چاقی و میزان تهاجمی بودن بیماری، پژوهشگران این نظریه را مطرح کرده اند که سطوح افزایش یافته هورمونی مرتبط با چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی را افزایش دهد. همچنین این امکان وجود دارد که چاقی تشخیص بیماری را در مراحل اولیه بدون در نظر گرفتن شدت تهاجمی بودن تومور دشوار سازد.

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد
مراقب بیماری‌های کمبود خواب باشید

مهر: طبق اعلام محققان خواب کافی به اندازه تغذیه سالم و ورزش برای سلامت مهم است. به گفته محققان اگر همیشه کمبود خواب داشته باشید سلامت تان در معرض خطر است. بیماری قلبی، دیابت و چاقی و همچنین خطر تصادف با اتومبیل از جمله مشکلات ناشی از بی خوابی و کم خوابی هستند. همچنین کمبود خواب می‌تواند موجب بروز اختلال شناختی شود. عدم خواب کافی منجر به ترشح بالای هورمون‌های استرس و هورمون‌های تنظیم کننده گرسنگی می‌شود که احتمال پرخوری و اضافه وزن را به همراه دارد. بدخوابی هم با افزایش بروز نشانه‌های التهاب مرتبط با بیماری‌های خودایمنی مرتبط است. به گفته محققان برای هر کسی میزان خواب مورد نیازش متفاوت است، اما میانگین ۷ تا ۸ ساعت خواب با ریسک کمتر بیماری قلبی مرتبط است. برخی افراد هم به ۹ ساعت خواب نیاز دارند. با این حال در برخی مطالعات مشخص شده است که بین خواب بیش از ۸ ساعت و چاقی ارتباط وجود دارد.

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد

چهره شما از ابتلا به چه بیماری‌هایی حکایت دارد؟

آوای سلامت: پزشکان توصیه می‌کنند که در صورت مشاهده هر گونه تغییر در ظاهر صورت خود نگران باشید و با پزشک تان تماس بگیرید. پوست خشک علامت هشدار دهنده دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن است. همچنین ممکن است نشان دهد که یک مشکل جدی‌تر باشد که عملکرد غدد عرق را تحت تاثیر گذاشته است؛ مانند دیابت یا کم کاری غده تیروئید. نشانه‌های دیگری از کم کاری تیروئید عبارتند از: احساس سرما، افزایش وزن، خستگی. علائم دیگر دیابت نیز از این قرارند: تشنگی شدید، ادرار مکرر و تاری دید. به گفته پژوهشگران دانمارکی، وجود لکه‌های زرد روی پلک می‌تواند نشانه افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی و دیگر بیماری‌ها باشد. لکه‌های زرد روی پلک یا گزانتلاسما که عمدتا از کلسترول ایجاد می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از دیگر چربی‌هایی باشد که در بدن ساخته می‌شوند. مطالعات روی تعدادی بیمار مبتلا به بیماری‌های قلبی نشان داد که ۴ درصد آن‌ها مبتلا به گزانتلاسما بوده و باقی آن‌ها بیشتر احتمال دارد که به سخت شدن شریان‌ها مبتلا شوند. عدم تقارن صورت می‌تواند یکی از نشانه‌های سکته مغزی باشد که نیاز به تماس فوری با اورژانس دارد. بی حسی در یک طرف صورت و مشکل در صحبت کردن از نشانه‌های دیگر سکته مغزی است که برای جلوگیری از تشخیص اشتباه باید در نظر گرفته شود. رنگ پریدگی می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کم خونی باشد. اما زرد شدن پوست حکایت از ابتلا به بیماری‌های کبدی دارد. رنگ مایل به آبی در لب‌ها یا ناخن نیز می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی باشد. برخی از مشکلات گوارشی خود را روی پوست نشان می‌دهند. لکه‌های قرمز روی پوست می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری سلیاک باشد که یک اختلال خود ایمنی ناشی از عدم تحمل گلوتن است. راش‌های پروانه‌ای شکل در سراسر گونه یا پل بینی نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لوپوس را یادآوری کند که آنهم یک بیماری خود ایمنی است. آلرژی، آکنه، اگزما، و عفونت‌های خاص نیز می‌تواند منجر به بثورات صورت شود.

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد
با احتیاط چای و قهوه بنوشید

ایسنا: مصرف قهوه، چای و کاکائو برای بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی مفید است؛ به شرطی که در حد متوسط مصرف شود و زیاده‌روی صورت نگیرد. مصرف غلیظ قهوه و چای منجر به کم خونی می‌شود؛ مصرف این نوشیدنی‌ها در افرادی که مبتلا به زخم معده بوده یا مستعد ابتلا به این بیماری هستند، موجب تشدید آن می‌شود و علاوه بر این ضربان قلب و فشارخون را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که با احتیاط و به صورت رقیق مصرف شود تا فواید آن به حداکثر و عوارض آن به حداقل رسد. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند قهوه و چای از سرطان‌ها، دیابت و آلزایمر به صورت مستقیم جلوگیری می‌کند، میزان مصرف این دسته نوشیدنی‌ها در تمام افراد به یک اندازه نیست و باید با احتیاط نوشیده شوند. پوکی استخوان و بی‌خوابی از جمله عوارض مصرف بیش از اندازه قهوه است؛ قهوه به دلیل اینکه حاوی کافئین است موجب نشاط می‌شود و بسیاری از افراد با مصرف قهوه و چای خستگی خود را برطرف می‌کنند.

سالم‌ترین غذا‌ها برای یک سفر تابستانی/ آیا عمل لیزیک برگشت پذیر است؟/ سرطانی که به قد هم بستگی دارد


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *