مهم ترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

14:43 - 31 تير 1396
کد خبر: ۳۳۱۳۶۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، گفت: مراجعه به دندانپزشک، استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و کاهش مصرف مواد قندی و شیرینی، مهمترین موارد پیشگیری از پوسیدگی دندانها است.

مهم ترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان هابه گزارش گروه جامعه ، وحید رضایی مؤید افزود: پوسیدگی دندان ها از سنین حدود ۱ تا ۲ سالگی می تواند شروع شود و تا پایان عمر فرد از پوسیدگی دندانی در امان نیست و هرچه پوسیدگی دندانی در دوره دندان های شیری بیشتر باشد، در دوره دندان های دائمی نیز پوسیدگی دندان افزایش پیدا می کند.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی با بیان اینکه توجه به بهداشت دهان و دندان هر فرد در دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: پیشگیری و درمان به موقع پوسیدگی های دندانی از همان ابتدا و در حدود سن دو سالگی باید شروع شود.

وی گفت: دندان های شیری از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی در می آیند و از ۲ تا ۶ سالگی کودک فقط دندان شیری دارد و از سن ۶ تا ۱۲ سالگی دوره مختلط شیری-دائمی نامیده می شود که دندان شیری و دائمی توأمان در دهان کودک است و از حدود ۱۲ سالگی به بعد هیچ دندان شیری در دهان وجود ندارد و باید متذکر شوم که دوره دندانپزشکی شیری و مختلط در سلامت آینده دندانهای فرد بسیار اهمیت دارد و بایستی به کاهش پوسیدگی دندانی در این دوره زمانی توجه کرد.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی، مراجعات ۶ ماهه و سالانه به دندانپزشکی، استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و کاهش خوردن مواد قندی و انواع شیرینی را از مهمترین موارد پیشگیری از پوسیدگی دندان ها برشمرد.

وی توضیح داد: دندان ها بر اثر شکستگی یا پوسیدگی ها نیازمند بازسازی هستند که رشته تخصصی دندانپزشکی ترمیمی مسئول بازسازی قسمت های از دست رفته در قسمت تاج دندان است.

رضایی موید یاد آور شد: افزایش آگاهی بیمار و انجام درمان های پیشگیرانه به منظور به حداقل رساندن پوسیدگی های دندانی از وظایف دندان پزشکان ترمیمی است.

به گفته این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، بحث پیشگیری از پوسیدگی دندانی نیازمند آموزش های علمی در دانشکده های دندانپزشکی و تربیت نیروهای متخصص وهمچنین آموزش های لازم در حوزۀ اجتماعی و فردی از طریق رسانه ها برای عموم مردم است.

وی تاکید کرد: پوسیدگی دندانی تا حد زیادی قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و مسواک زدن، نخ دندان و همچنین فلوراید تراپی، همه افراد می توانند دندان های سالمی داشته باشند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *