تحویل دسته چک به چه کسانی ممنوع شد؟

6:00 - 01 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۲۷۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بانک مرکزی با اعلام شرایط جدید ارائه دسته چک، اعلام کرد، تحویل دسته چک به مشتری دارای سابقه چک برگشتی، بدهی غیر جاری و یا مشمولین موضوع ماده ۷ قانون صدور چک، ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای شرایط جدید ارائه دسته چک به متقاضیان را اعلام کرده که بر اساس آن، تحویل دسته چک به مشتری دارای سابقه چک برگشتی، بدهی غیرجاری و یا مشمولان موضوع ماده ۷ قانون صدور چک، ممنوع اعلام شده است.

این درحالی است که تحویل دسته چک جدید منوط به بازگشت حداقل ۸، ۰ درصد از برگه‌های آخرین دسته چک مشتری، اعم از صادر شده یا ابطال شده، به بانک خواهد بود.

بر اساس این بخشنامه در جهت جلوگیری از بروز هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری احتمالی از طریق چک، بر شناسایی کامل شخص حقیقی و حقوقی به منظور افتتاح حساب جاری تاکید می‌گردد و این درحالی است که مسئولیت عدم رعایت یا تخطی از مقررات دستورالعمل حساب جاری با هیات مدیره هر بانک است و در صورت تخلف، مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده ۴، ۴ قانون پولی و بانکی کشور می‌گردد.

لازم به ذکر است که فرم اشخاص دارای بیش از 20 فقره چک برگشتی با نظارت واحد بازرسی آن بانک تکمیل و به طور مستمر در دو مقطع پایان شهریور ماه و پایان اسفند ماه هر سال به منظور اتخاذ تدابیر نظارتی مقتضی به این مدیریت کل ارسال نمایند.

همچنین مدیریت بازرسی بانک نسخه‌ای از گزارش‌ها و نتایج بازرسی‌های صورت گرفته در این خصوص را به همراه مستندات مربوطه، به طور ماهانه به این بانک ارسال نمایند.

در همین راستا یکی از کارشناسان بانک خصوصی در گفت و گو با میزان در رابطه با دریافت دسته چک و قوانین جدید خاطر نشان کرد: در صورتی که سابقه چک برگشتی مشترک به واسطه رفع سو اثر از سابقه بانک مرکزی پاک شود فرد متقاضی دسته چک می‌تواند برای صدور آن اقدام نماید.

وی افزود: رفع سو اثر چک نیز از طریق ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سو اثر از سوابق چک برگشتی، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت ۲۴ ماه، ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع چک به بانک و ارائه لاشه چک برگشتی امکان پذیر است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *