دیدار مخفیانه نتانیاهو و وزیر امور خارجه امارات

19:58 - 30 تير 1396
کد خبر: ۳۳۱۰۸۵
دو دیپلمات بلندپایه غربی اعلام کردند نتانیاهو پس از سال ها سپتامبر 2012 به طور مخفیانه با وزیر خارجه امارات در هتل محل اقامتش در نیویورک دیدار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ، به نوشته روزنامه هاآرتص، دو دیپلمات بلندپایه غربی اعلام کردند نتانیاهو پس از سال ها واسطه قرار دادن افراد برای دیدار با سران امارات عربی متحده، سپتامبر 2012 (مهر 1391) (به طور مخفیانه) با وزیر خارجه امارات در هتل محل اقامتش در نیویورک دیدار کرد؛ دیداری که به طور عمده درباره موضوع هسته ای ایران بود.

این روزنامه در گزارشی به قلم باراک راوید در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سپتامبر 2012 (مهر 1391) با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات عربی متحده در هتل محل اقامت خود در نیویورک دیدار کرد.


به گفته دو دیپلمات بلندپایه غربی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، نتانیاهو و بن زاید درباره پرونده هسته ای ایران هم عقیده بودند، اما وزیر خارجه امارات به نتانیاهو گفت تا زمانی که در روند صلح با فلسطینی ها پیشرفت حاصل نشده است، کشورش نمی تواند در جهت گرمی روابط با اسرائیل گام بردارد.

هاآرتص از دیدار مخفیانه نتانیاهو و وزیر امور خارجه امارات در سال 2012 پرده برداشت
این دیدار بیست و هشتم سپتامبر (جمعه، هفتم مهر 1391) در زمان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. یک روز قبل از این دیدار، نتانیاهو در سازمان ملل سخنرانی، و درباره جلوگیری از تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ای «خط قرمز» تعیین کرده بود. نتانیاهو در این سخنرانی گفت جامعه بین المللی باید برای برنامه غنی سازی هسته ای ایران خط قرمز تعیین کند و از دستیابی این کشور به اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت سلاح هسته ای جلوگیری کند. از آغاز دوره دوم نخست وزیری نتانیاهو در سال 2009، وی به ندرت با مقامات بلندپایه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دیدار کرده است.


نتانیاهو آغازگر این دیدار بود. وی از زمان تصدی دوباره به سمت نخست وزیری در سال 2009، تلاش کرده است مقدمات را برای برگزاری دیدار با مقامات بلندپایه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارند، همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین- فراهم کند. شهادت محمود المبحوح، فرمانده بلندپایه شاخه نظامی حماس در ژانویه سال 2010 در دبی - که پلیس دبی، موساد را عامل آن دانست- موجب تنش زیادی بین اسرائیل و امارات شد، و برگزاری چنین دیدارهایی را تقریباً تا دو سال غیرممکن ساخت.


بنا بر اعلام منابع، بن زاید تنها پس از دوره ای طولانی با دیدار با نتانیاهو موافقت کرد؛ دوره ای که در طول آن، نتانیاهو از طریق افراد واسطه، پیام هایی را به سران بلندپایه اماراتی ارسال می کرد. این دیدار در هتل لوس ریجنسی نیویورک که نتانیاهو در آن اقامت داشت، برگزار شد.


به گفته این دو دیپلمات غربی، یوسف العطیبه، سفر امارات در واشنگتن، بن زاید را در این دیدار همراهی کرد. آنها بسیار محتاطانه از طریق پارکینگ زیرزمین وارد هتل شدند و به سوئیت نتانیاهو در یکی از طبقات بالای هتل راهنمایی شدند.
یاکوو آمیدرور، مشاور امنیت ملی وقت اسرائیل و یوهانان لاکر، مشاور نظامی نخست وزیر، در این دیدار همراه نتانیاهو بودند. به گفته دیپلمات ها که گزارش هایی را درباره این دیدار دریافت کرده بودند، این دیدار دوستانه بود، و به طور عمده در آن به موضوع هسته ای ایران پرداخته شد. بن زاید از سخنرانی نتانیاهو در اجلاس مجمع عمومی قدردانی کرد، و دو طرف درباره شمار زیادی از مسائل مربوط به موضوع هسته ای ایران هم عقیده بودند.


در آن زمان، بن زاید از نتانیاهو خواست تا در خصوص فلسطینی ها پیشرفت حاصل کند، و به صراحت اعلام کرد که کشورش از طرح صلح اتحادیه عرب حمایت می کند. به گفته این دو دیپلمات، یکی از پیام های اصلی وزیر خارجه امارات به نتانیاهو این بود که امارات به بهبود روابط با اسرائیل علاقه مند است، اما تا زمانی که روند صلح با فلسطینی ها راکد مانده است، به ویژه به طور علنی نمی تواند چنین کاری کند. یکی از مقامات بلندپایه اسرائیل پارسال همان پیام را دریافت کرد. تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق اسرائیل سپتامبر 2016 در ضیافت ناهار با بن زاید به عنوان مهمان افتخاری در نیویورک شرکت کرد. بن زاید در این ضیافت گفت کشورش و دیگر کشورهای (عربی حوزه) خلیج (فارس) خواهان بهبود روابط با اسرائیل هستند، اما تا زمانی که اسرائیل برای پیشرفت در راه حل تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین تمایل واقعی خود را نشان نداده است، این کشورها نمی توانند در جهت عادی سازی روابط با تل آویو گام بردارند.


این دیپلمات ها اعلام کردند همزمان با گفتگوهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو درباره تمایلشان به پیشبرد ابتکار صلح منطقه ای با همکاری کشورهای عربی، موضع امارات در قبال روابط با اسرائیل و موضوع فلسطین تغییر نکرده است.


دیدار در نیویورک در زمان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تنها دیداری بودکه بین نتانیاهو و یک مقام بلندپایه دولت امارات برگزار شد، و هیچ دیدار مشابهی پس از آن برگزار نشد. به گفته دیپلمات ها، نتانیاهو در پنج سال گذشته تلاش کرده است ترتیب دیدار با محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و حاکم عملی امارات را بدهد. به گفته آنان، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس تلاش کرده است به نتانیاهو در این باره کمک کند. گفته می شود بلر روابط نزدیکی با ولیعهد ابوظبی دارد و در دو سال گذشته به عنوان مشاور برای وی کار کرده است. با وجود تلاش های بلر برای فراهم کردن مقدمات چنین دیداری، هنوز این امر محقق نشده است.


بلر همچنین در تلاش برای پیشبرد ابتکار صلح منطقه ای پس از اجلاس محرمانه ای که فوریه 2016 در عقبه اردن برگزار شد -و در هاآرتص فاش شد- شرکت داشت. وی که فرد نزدیک به عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز به شمار می رود، در تماس های بین نتانیاهو و ایزاک هرتزوگ، رهبر گروه مخالف اتحادیه صهیونیست مشارکت داشت. بلر نتانیاهو را در این باره متقاعد کرد که اگر یک دولت وحدت با هرتزوگ تشکیل شود و ابتکار صلح منطقه ای اجرا شود، ولیعهد ابوظبی موافقت خواهد کرد تا شخصاً در اجلاس منطقه ای که اسرائیل در آن شرکت خواهد کرد، شرکت کند یا نماینده ای بلندپایه را به نیابت از خود به این اجلاس اعزام کند.


بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، نتانیاهو از طریق رون درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن در چهار سال گذشته -که روابط بسیار نزدیکی با نخست وزیر دارد- به تماس هایش با سران امارات ادامه داده است. بر اساس مقاله ای که دو سال پیش در هافینگتون پست منتشر شد، درمر روابط کاری نزدیکی با العطیبه دارد،‌ و این دو نفر تقریباً درباره همه مسائل، به جز موضوع فلسطین با هم توافق نظر دارند. به نوشته هافینگتون پست، درمر حتی العطیبه را دعوت کرد تا در سخنرانی جنجالی نتانیاهو علیه توافق هسته ای ایران در کنگره در مارس 2015 شرکت کند، اما العطیبه با رعایت ادب، این درخواست را رد کرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *