تعالیم وحیانی و کلمات ائمه اطهار(ع) یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای جهانِ امروز است/حُبِّ اهلبیت(ع) بالاترین عبادت است/ تبیین مراتب عبودیت از نگاه امام صادق(ع)

13:35 - 29 تير 1396
کد خبر: ۳۳۰۷۷۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیت الله آملی لاریجانی گفت: در روزگاری زندگی می‌کنیم که تعالیم وحیانی و کلمات ائمه اطهار (ع) که مفسران حقیقی قرآن هستند، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه در این جهان بویژه در دنیای غرب برای حرکت به سمت دنیوی شدن و سکولاریزم شتاب زیادی صورت می‌گیرد.
رئیس قوه قضائیهبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه امروز (پنجشنبه) در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) طی سخنانی در شانزدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله صالحی مازندرانی و یادواره شهدای روحانیت شهرستان قائمشهر در مصلای این شهرستان با اشاره به جایگاه رفیع امامت و ولایت اظهار کرد: امامت در میان اهل حق و شیعیان یک منصب صرفاً معطوف به رهبری دنیایی نیست؛ بلکه این منصبی عظیم و مرتبه‌ای عالی از حقیقت انسانی است.

وی ادامه داد: امامت در مکتب حق منصبی است که بر اساس قرب الهی و ولایت کلیه الهی برای بشر ایجاد می‌شود و یک پشتوانه عظیم معنوی و باطنی دارد؛ بنابراین امامت صرفاً سیاست دنیوی نیست.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امامت یک پیوند حقیقی و واقعی با مدارج متعالی انسانی دارد، گفت: جایگاه امامت متعلق به عالی‌ترین مرتبه انسانی است و آن مرتبه تجلی اعظم حقیقت الهی می‌باشد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در روزگاری زندگی می‌کنیم که تعالیم وحیانی و کلمات ائمه اطهار (ع) که مفسران حقیقی قرآن هستند، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه در این جهان بویژه در دنیای غرب برای حرکت به سمت دنیوی شدن و سکولاریزم شتاب زیادی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در دنیایی زندگی می‌کنیم که کثرث تولیدات و مصنوعات بشر به دعوت و تبلیغ تجملات و کثرت‌گرایی انجامیده است و بویژه در دنیای غرب این تجمل‌گرایی شتاب یافته است؛ اما ائمه اطهار (ع) به عنوان مفسران قرآن تصریح دارند که دنیای زنده دنیای آخرت است و دار آخرت، حی است و امروز این پیام با فرهنگی که به کثرت‌گرایی و تجملات دامن می‌زند، در حال شنیده شدن است و ما باید به دنبال احیای امر ائمه (ع) باشیم. 
 
احیای امر ائمه (ع) تنها به معنای یاد کردن از آنها نیست
 
   آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه احیای امر ائمه (ع) تنها به معنای یاد کردن از آنها نیست، اظهار کرد: احیای امر ائمه اطهار(ع) به معنای پیروی کردن از این بزرگان و مراجعه به روایات آنها و فراگیری معارف ایشان می‌باشد و اگر به حقیقت انسان نگاه کنیم و به دنیای نور که در پس پرده ظواهر است، نظر بیفکنیم آنگاه متوجه می‌شویم که کلمات اهلبیت(ع)  دنیایی از معارف است که هر کس به اندازه اقتضای معنوی خود می‌تواند از آن بهره‌مند شود.
 
باید به‌دنبال سخنان کسانی باشیم که عوالم باطن را درک کرده باشند
 
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: انسان نباید با دچار شدن به غفلت‌ها و کثرت‌ها از این معارف عظیم و گوهر‌های تابناک دور بیفتد و ما باید بدنبال سخنان کسانی باشیم که راه را رفته باشند و عوالم باطن را درک کرده باشند.

وی با بیان اینکه عالم آخرت عالم نور است، گفت: ما باید سرسپرده کسانی باشیم که راه‌های آسمان را بهتر از راه‌های زمینی می‌شناسند؛ وگرنه در این دنیا ادعای علم و عالم بودن زیاد است؛ البته این امر بدان معنا نیست که علم امروزی بی‌فایده است؛ اما علم حقیقی که نور جان آدمی است علم دیگری است و مبدأ و منشأ این علم، قرآن و ائمه اطهار(ع) هستند که باید توسط انسان درک شود.
 
محبت اهلبیت(ع) طبق روایات متعدد شروعی برای وصول به حق است
 
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ولایت یک حقیقت عظیم الهی است که ویژگی‌های بسیار دارد و هرکدام از این ویژگی‌ها نیازمند بحث جداگانه‌ای است، گفت: امام راحل(ره) رشحه‌ای از رشحات تعالیم امام معصوم(ع) را دارا بود و با این گنجینه ارزشمند تحولی شگرف را ایجاد کرد و منشأ خودباوری، استقلال و عزت‌آفرینی شد؛ حالا باید درک کرد که وقتی امام راحل(ره) با رشحه‌ای از رشحات امام معصوم(ع) مبدأ چنین تحولاتی می‌شود، خود امام معصوم(ع) در چه جایگاهی قرار دارد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به فرازهایی از زیارت جامع کبیره که در آن خصوصیات امام معصوم(ع) ذکر شده است، بیان داشت: روایات عجیبی در باب قدرت ائمه اطهار(ع) وجود دارد که بهیچوجه غلو و اغراق نیست؛ بلکه قدرت انسانی که به حق‌تعالی متصل باشد و عبودیت محض باشد، انعکاس قدرت حق تعالی است.

وی با اشاره به اثرات حُبّ انسان نسبت به ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: عده‌ای در دنیا به دنبال کیمیا هستند و می‌خواهند مس را به طلا تبدیل کنند و این امر غفلت عجیبی است؛ چراکه مس وجود را که می‌توانند آن را با کیمیای محبت اهلبیت(ع) به طلا تبدیل کنند و از عوالم ظاهر فاصله بگیرند،رها کرده‌اند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: محبت اهلبیت(ع) طبق روایات متعدد شروعی است برای وصول به حق و آغازی برای جلب محبت الهی می‌باشد و چنانچه کسی محبوب خداوند شد، دیگر نمی‌توان برای او حدی قائل بود و چنین فردی از عوالم ظاهری به عوالم باطنی می‌رسد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به روایتی که در کتاب محاسن برقی ذکر شده است، گفت: در این روایت امام(ع) می‌فرمایند که فوق هر عبادتی یک عبادت دیگر است و حب ما اهلبیت(ع)  بالاترین عبادت‌ها می‌ّباشد.
 
باید باب محبت اهلبیت(ع) را برای خود باز کنیم 
 
 وی ادامه داد: البته در روایت‌های مختلف پیرامون برترین عبادت‌ها مصادیق دیگری نیز ذکر شده است؛ حال، اینکه چگونه این مصادیق قابل جمع است، می‌توان چنین برداشت کرد که حقیقت این مصادیق یکسان است. آنجایی که برترین عبادت را اخلاص می‌داند با آنجایی که برترین عبادت را حُبِّ اهلبیت(ع) می‌داند، تمایزی نیست؛ چرا که وقتی حُبِّ اهلبیت(ع) و تبعیت تمام و کمال از اهلبیت(ع) باشد، مابقی امور نیز قابل تحقق است و انسان، دارای اخلاص و عفاف و سایر خصایص متعالی دیگر نیز می‌باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی که در آن اساس اسلام را حُبِّ اهلبیت (ع) می‌داند، گفت: انسان نباید غفلت کند و ما باید باب محبت اهلبیت(ع) را برای خود باز کنیم؛ البته همه ما شیعیان در درجات مختلف محبِّ اهلبیت(ع) هستیم؛ اما باید این درجات را ارتقاء دهیم و خود را در محضر امام معصوم(ع) بدانیم.
 
امام معصوم(ع) در تمام عوالم حاضر است و این ما هستیم که غایبیم
 
رئیس قوه قضائیه در ادامه با ذکر خاطره‌ای از ابوی گرانقدرش، فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌الله میرزاهاشم آملی گفت: ایشان مکرراً به بنده می‌فرمود که من دوست دارم یکی از فرزندانم مُبَلّغِ معارف اهلبیت(ع) باشد و "قال الباقر(ع)" و قال الصادق(ع)" بگوید. ایشان سحرگاه را با یاد ائمه اطهار(ع) آغاز می‌کرد و روح و جانشان به محبت اهلبیت(ع) گره خورده بود.

وی در ادامه با بیان اینکه امام معصوم(ع) در تمام عوالم حاضر است و این ما هستیم که غایبیم، گفت: ما باید این غیبت و این حجاب را کنار بزنیم تا از عوالم ظاهری خارج شویم و تحقق این مهم منوط به محبت اهلبیت(ع) است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امروز در سالروز شهادت امام صادق(ع) باید بنا را بر استمرار توسل به ساحت اهلبیت(ع) بگذاریم، اظهار کرد: امام جعفرصادق(ع) در تقدیر الهی فرصتی یافته بودند که 4 هزار شاگرد را در جهت نشر معارف الهی تربیت کنند؛ البته باطن و طینت اهلبیت(ع) واحد است؛ اما این تقدیر الهی است که یک امام(ع) جلوه ظهور مفهومِ "شهادت" باشد و یک امام(ع) هم جلوه ظهور "بیان و نشر معارف الهی" و همه این امور ناظر بر تجلی الهی است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به روایتی که "زمخشری" از علمای اهل سنت در کتاب خود ذکر کرده است، گفت: طبق این روایت هرکس با حُبِّ آل محمد(ص) از دنیا برود، قبر او مزار ملائکه خداوند می‌شود؛ این روایتی است که از منابع شیعی نیست؛ بلکه آن را زمخشری، از علمای اهل سنت ذکر کرده است و روایات از این سنخ زیاد است.
 
اگر نسبت به ائمه اطهار(ع) محبت پیدا کنیم، خدا هم محبوب ما می‌شود
 
 وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: امام(ع) بر حسب این روایت قسم یاد می‌کند که حُبِّ ما اهلبیت، گناهان را از شما می‌ریزد؛ کما اینکه باد، برگ درختان خشک را بر زمین می‌ریزاند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اگر نسبت به ائمه اطهار(ع) محبت پیدا کنیم، خدا هم محبوب ما می‌شود، گفت: درک برخی روایات از عمق فهم بشر خارج است و مضمون این روایات این است که عبد با انجام فرائض به خداوند تقرب می‌یابد. اما اگر نوافل را نیز بجا آورد، به‌جایی می‌رسد که خداوند می‌شود گوشی که با آن می‌شنود و چشمی که با آن می‌بیند و این معنای حقیقی فنا شدن در خداوند است و ظهور تمام عوالم وجودی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تمامی مخلوقات و عوالم وجودی، قائم به حق متعال است، تصریح کرد: حق متعال دائماً در حال تلألو در تمام عوالم است و در جایی که حق متعال سلطان حقیقی می‌باشد، آنگاه که انسان از "من" صحبت کند، جای بسی شگفتی و تعجب است؛ ما عبد محضیم و در تمام وجود به حق متعال قائم‌ هستیم.
 
قلب انسان باید  نسبت به حضرت حق خشوع پیدا کند
 
وی در ادامه با اشاره به روایتی که شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل می‌کند، گفت: طبق این روایت خداوند به موسی‌بن عمران خطاب می‌کند: ای موسی دروغ می‌گوید کسی‌که ادعا می‌کند مرا دوست دارد و آنگاه كه تاريكی شب همه جا را فرا می‌گيرد، می‌خوابد و مرا از ياد می‌برد. مگر غیر از این است که اگر فردی کسی را دوست بدارد، می‌خواهد با محبوب خود خلوت کند؛ خب چطور این عبدِ من ادعای دوستی می‌کند، اما شب هنگام به خواب می‌رود؛ بدون آنکه با تضرع از من کمک بخواهد و استغفار کند؟

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: طبق این روایت خداوند می‌فرماید که دوستداران من قلبشان نزد من است و گویی مرا مشاهده می‌کنند و با من صحبت می‌کنند؛ آنچنان که گویی در محضر من هستند.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: انسان باید به این مرتبه نائل شود و قلبش نسبت به حضرت حق خشوع پیدا کند و چشمانش اشکبار شود و زنگار را از قلب خود بزداید؛ در شب‌های تار که همه خفته‌اند و باب ریا بسته است، به محضر حق برود و در حالیکه در نهایت خضوع و خشوع،  چشمانش گریان است، حق متعال را بخواند؛ آنگاه است که طبق حدیث قدسی، انسان به خداوند نزدیک می‌شود و به مرتبه اجابت دعا نائل می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به روایتی گفت: امام صادق(ع) خطاب به یکی از شیعیانش که طلب نائل آمدن به رشحه‌ای از علم امام(ع) را داشت، فرمودند: علم به فراگیری نیست؛ علم نوری است که خداوند در قلب انسان قرار می‌دهد. اگر علم می‌خواهی، ابتدا تحصیلِ عبودیت کن؛آنگاه علم در وجودت می‌جوشد و سپس از خداوند طلب فهم کن و خداوند به تو فهم را عنایت می‌کند.
 
تفسیر عبودیت از نگاه امام صادق(ع)

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: امام صادق(ع) در ادامه خطاب به آن فرد که طالب بود بداند عبودیت در چیست، فرمودند: عبودیت در سه چیز است؛ نخست آنکه حال عبد این شود که همه چیز را مِلک حضرت حق بداند؛ دوم آنکه عبد همه امور را به خدا واگذار کند و سوم آنکه عبد باید کارش این باشد که بداند حق تعالی بر چه چیزی امر می‌کند و از چه چیزی نهی می‌کند و بر مدار این امور حرکت کند و طبق فرمایش امام(ع) فردی که این سه امر را انجام دهد، به عبودیت نائل می‌آید و از دنیا و ظواهر دنیوی و تفاخر آزاد می‌شود.

رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به ضرورت توسل به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: همانطور که در روایت‌های فوق‌الذکر اشاره کردم، محبت اهلبیت(ع) بالاترین عبادت‌ها و ارزشمندترین کارهاست و ما باید به محضر ائمه اطهار(ع) رجوع کنیم و از آنها بخواهیم محبت خود را به ما ارزانی دهند و بدانیم که این امر اثرات ارزشمندی برای بشر دارد.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *