تحمیل هزینه‌های گزاف به صنعت برق با پراکندگی روستاها

8:30 - 31 تير 1396
کد خبر: ۳۳۰۵۶۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
صنعت برق کشور با در پیش گرفتن برنامه برق‌رسانی به روستاهای کم جمعیت هزینه‌های قابل توجهی را متحمل شده که می توان با راهکارهایی همچون تجمیع روستاها درصد قابل توجهی از آن را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، پروژه برق رسانی به روستاها به عنوان یکی از اولویت‌های صنعت برق کشور به حساب آید که وزارت نیرو تاکنون بارها خبر برق رسانی به روستاهای با بیش از 10 خانوار را اطلاع رسانی کرده است.

روستاهایی که برخی از آنها به دلیل شرایط جغرافیایی دسترسی به آنها سخت بوده ولی صنعتگران این حوزه با استفاده از فناوری های نوین و به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر توانستند موهبت برق را به این روستاها هدیه کنند.

یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای تسریع در سرعت خدمات رسانی به روستاها، تجمیع روستاهای با تعداد خانوار کم است که مزایایی شامل برخورداری روستاییان از خانه های مدرن، افزایش امنیت، تمرکز در خدمات رسانی و کاهش هزینه ها را به دنبال دارد.

سالولی الدین مصلحتی شربیانی مجری طرح برق روستایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص برق راهکار تجمیع روستاهای زیر 10 خانوار و برق رسانی به آنها گفت: به صورت کلی تجمیع روستاهای با تعداد خانوار کم و سپس خدمات رسانی به آنها راهکار عاقلانه ای به حساب می آید ولی کار تجمیع جزو وظایف وزارت نیرو نیست.

وی افزود: این پیشنهاد در سال‌های گذشته به متولیان امر داده شده بود به همین خاطر وزارت کشور از طریق استانداری ها و بخش داری ها مسئله تجمیع روستاها را پیگیری کردند و در کنار آن وزارت راه و شهرسازی طرح ساخت روستاهای جدید را در برخی از مناطق آغاز کرد ولی در نهایت به سرانجام نرسید.

مجری طرح برق روستایی کشور یکی از عوامل شکست این طرح را عدم استقبال از سوی روستاییان نام برد و گفت: این جا به جایی تبعات مخصوص به خود را داشت که در نهایت باعث شد این پروژه اجرایی نشود.

مصلحتی عنوان کرد: با موفق نشدن این پروژه در حال کابل کشی و برق رسانی پراکنده به روستاهای با تعداد 10 خانوار هستیم.

به طور قطع اطلاع رسانی به ساکنان روستاهای با تعداد کمتر از 10 خانوار برای استقبال از این طرح می تواند ساکنین این مناطق را از خدمات بهتر و کشور را از هدر رفت منابع بی نیاز سازد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *