رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اجماع برای تنبیه؛ یکصدایی علایق سیاسی متنوع در پاسخ به تحریم‌ها

14:24 - 28 تير 1396
کد خبر: ۳۳۰۳۸۱
دسته بندی: سیاست
رئیس‌جمهور می‌گوید از تخلفات آمریکا نمی‌گذریم و در برابر آنها می‌ایستیم؛ ظریف در آمریکا می‌گوید «کسی عاشق برجام نیست»؛ وزارت خارجه بیانیه صادر می‌کند که متقابلا به تحریم آمریکایی‌ها می‌پردازد و مجلس نیز با فوریت طرح مقابله با آمریکا موافقت می‌کند.

ایران و آمریکابه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، ظاهرا اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران در عصر پسابرجام تمامی ندارد؛ واشنگتن هر از چندگاهی به بهانه‌های واهی بر فهرست تحریمی خود علیه ایران می‌افزاید. اینبار هم یانکی‌ها سنت شکنی نکردند و همزمان با اعلام پایبندی ایران به برجام، تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کردند.

تحریم مجدد
کمتر از 10 ساعت پس از تصویب یک فوریت طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، وزارت خزانه‌داری آمریکا ، 7 فرد و 11 شرکت و سازمان مرتبط با ایران را در فهرست تحریم ها قرار داد.

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد و شرکت‌ها در به روزرسانی توان نظامی ایران از جمله از طریق کمک به خرید و تعمیر قایق‌های پرسرعت و تجهیزات هواپیماهای بدون سرنشین، تقویت توان موشکی ایران یا انتقال نرم‌افزارهای اروپایی و آمریکایی به ایران، ایفای نقش کرده‌اند.

در اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است که دارایی‌های این افراد و نهادها در آمریکا بلوکه، ورود آن‌ها به آمریکا ممنوع شده و اتباع و شرکت‌های آمریکایی از مراوده با آن‌ها منع شده‌اند. آمریکا همچنین تهدید کرده است که شرکت‌های خارجی که مراودات اقتصادی قابل توجه به این افراد و شرکت‌ها داشته باشند، ممکن است تحریم شوند.

اقدام مخرب بلافاصله پس از تایید پایبندی
«این مسئله دارد به یک امر روتینِ ملال‌آور بدل می‌شود. هربار که می‌خواهند پایبندی ایران به برجام را تائید کنند، باید یک اقدام منفی هم انجام دهند. روشن است که این نشانه‌ای از سوءنیت است»؛ این بخشی از سخنان بامداد امروز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جمع گروهی از خبرنگاران آمریکایی است؛ اشاره ظریف به پایان ضرب‌الاجلی است که برای دولت آمریکا تعیین شده بود تا پیرامون پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام جهت تمدید 180 روزه تعلیق‌ تحریم‌ها، اعلام نظر کند. آمریکایی‌ها با بی‌میلی و اکراه تمام و از روی ناچاری، پایبندی ایران را به مفاد برجام تایید کردند اما مطابق رویه معمول‌شان برای خالی نماندن عریضه، تحریم‌های جدیدی را هم ضمیمه کردند!

روز دوشنبه 26 تیر 96 با پایان ضرب الاجل دولت آمریکا، پایگاه خبری «فاکس‌نیوز» به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که دولت ترامپ مجددا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید خواهد کرد.چند ساعت پس از این انتشار خبر، پایگاه خبری «بازفید» ادعا کرد که به بیانیه‌ای با لحن تند علیه ایران دست یافته که دولت ترامپ قرار است همزمان با تأیید پایبندی ایران به برجام، صادر کند.

این سند تصریح داشت که وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف نشان دادن عزم خود برای تنبیه ایران بابت انجام «رفتارهای مخرب» تحریم‌هایی علیه هفت نهاد دولتی و پنج فرد ایرانی وضع خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین به موضوع دستگیری شهروندان آمریکایی اشاره و ادعا شده بود که تمرکز کوته‌بینانه دولت اوباما روی برنامه هسته‌ای باعث گسترش نفوذ ایران در منطقه شده است.

خروج از برجام؟
«خروج از برجام»؛ این گزاره‌ای است که این روزها ظریف در آمریکا در چند مصاحبه مطرح کرده است؛ پس از آنکه وی روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» صریحا اعلام داشت که آمریکا هم روح و هم نص برجام را نقض کرده است، در مصاحبه دیگری بیان داشت که «برجام بر اساس عدم اعتماد دوجانبه مذاکره و تدوین شد؛ این توافق مبتنی بر اعتماد نیست؛ عدم اعتماد را می‌توان در جمله جمله و بند به بند این توافق مشاهده کرد ؛ به همین دلیل هم سازوکارهایی در توافق هست تا بتوان به نقض جزئی، نقض عمده، عدم پایبندی عمده و عدم انطباق عمده پاسخ داد ؛ اگر عدم انطباق عمده رخ دهد، آن‌ وقت ما گزینه خروج را داریم».

پاسخ وزارت امور خارجه
اما پس از اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران، وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای با محكوم كردن اقدام سخيف و بی‌ارزش آمريكا در اضافه كردن اسامی افراد جديد به فهرست تحريم های غيرقانونی خود اعلام کرد که متقابلا اقدام به تحريم تعدادی ديگر از اشخاص حقيقی و حقوقی آمريكايی كه در ضديت با مردم ايران و ساير ملل مسلمان منطقه گام برداشته‌اند، خواهد کرد. اوایل فروردین سال جاری نیز وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، ۱۵ شرکت آمریکایی حامی فعالیت‌های تروریستی را تحریم کرده بود.

اجماع داخلی برای تنبیه آمریکا
مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» نشان داد برای مقابله به مثل با اقدامات خصمانه و مخرب هیئت حاکمه آمریکا و نقض عهدهای برجامی مکرر این کشور، آماده و مصمم است.

ادامه رفتار خصمانه
امروز سیدحسین‌ نقوی‌حسینی درگفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره تحریم‌ اخیر 18 فرد و نهاد ایرانی از سوی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها همچنان به رفتار خصمانه و کینه توزانه خود علیه ملت ایران ادامه می‌دهند.
وی ادامه داد: در امتداد پسابرجام باید این رفتار‌های خصمانه و دشمنانه تعدیل می‌شد، اما می‌بینیم که بعد از برجام آمریکایی‌ها جسورتر شده‌اند و تحریم‌ها و تهدیدهای‌شان افزایش یافته است.

نماینده‌ ورامین درمجلس با اشاره به نقض عهد‌های مکرر آمریکا، یادآور شد: بعد از برجام آمریکایی‌ها تا این لحظه بیش از ۱۷ مورد تحریم جدید و نقض عهد علیه ایران انجام داده اند.

سخنگوی‌کمیسیون امنیت ‎ملی و سیاست‌خارجی‌ مجلس افزود: تحریم‌های شب گذشته نیز برخلاف روح و متن برجام است و آن‌ها همچنان به سیاست‌های تحریمی و فشارشان علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند و این نشان دهنده اینست که آن‌ها تعهدی به برجام ندارند.

نقوی‌حسینی تصریح‌کرد: البته روشن است که آمریکایی‌ها بخاطر ضربات شدیدی که سال‌های گذشته در منطقه و خصوصا در سوریه و عراق از جمهوری اسلامی خورده اند دماغشان به خاک مالیده شده و خیلی عصبانی و ناراحت هستند که چرا ایران اجازه نمی‌دهد آن‌ها سیاست‌های سلطه گرانه شان در منطقه را اجراکنند.

وی بابیان اینکه هدف آمریکایی‌ها اینست تا پیش روی ملت ایران مانع سازی کنند تا ملت نتوانند مسیر رشد و توسعه خود را ادامه دهند، افزود: آن‌ها درحوزه دفاعی چشمه ایی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران را دیده اند و متوجه شده اند که ایران قادر به دفاع از خود است و امکانات لازم در این زمینه را نیز دارد.

در مقابل آنها می ایستیم
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه 28 تیر) هیئت وزیران اظهار کرد: برخی طرح‌ها و اقدامات آمریکایی‌ها با روح و حتی متن برجام در تعارض است.

وی افزود: در مقابل این طرح‌ها و اقدامات می‌ایستیم.

مجلس به همه وجود خواهد ایستاد
روز گذشته نیز علی لاریجانی پس از تصویب یک فوریت طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» گفت: رای قاطع نمایندگان مجلس در طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و خصمانه دولت آمریکا نشان دهنده عزم ملت در مبارزه با آمریکا است.

وی افزود: نمایندگان مجلس که علایق سیاسی متنوعی دارند کاملا در این رای گیری و مقابله یک صدا هستند.

رئیس مجلس گفت: پیام این رای بالا و استثنایی را باید آمریکایی ها به درستی درک کنند که این کارهایی که شما می خواهید انجام دهید، مقابله با ملت ایران است و مجلس با همه وجود در مقابله با آنان خواهد ایستاد.

به نظر می‌رسد با اجماع عملی که در ایران شکل گرفته پیام روشنی برای آمریکایی‌ها مخابره شده است؛ رئیس‌جمهور می‌گوید از تخلفات آمریکا نمی‌گذریم و در برابر آنها می‌ایستیم؛ ظریف در آمریکا می‌گوید «کسی عاشق برجام نیست»؛ وزارت خارجه بیانیه صادر می‌کند که متقابلا به تحریم آمریکایی‌ها می‌پردازد و مجلس نیز با فوریت طرح مقابله با آمریکا موافقت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

طرحی برای مقابله؛ خانه ملت پاسخ می‌دهد بیشتر

جزئیات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکابیشتر

خانه‌ای برای پاسخ به آمریکا؛ شش روز تا واکنش قاطع وکلای ملت بیشتر

فردا؛ قیام و قعود وکلای ملت برای استیفای حقوق از آمریکابیشتر



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *