ظریف خطاب به آمریکا: خودتان را فریب ندهید؛ سیاست تغییر نظام ایران جواب نمی‌دهد

11:53 - 27 تير 1396
کد خبر: ۳۳۰۰۰۲
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه ایران خطاب به آمریکایی‌ها گفت: خودتان را فریب ندهید، به واقعیت نگاه کنید. سیاست تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد، زیرا ایران کشوری است که برای مشروعیت و بقای خود به آمریکا وابسته نیست.
ظریف خطاب به آمریکا: خودتان را فریب ندهید؛ سیاست تغییر نظام ایران جواب نمی‌دهدبه گزارش گروه سیاسی ، محمدجواد ظریف که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویورک رفته است در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی با حضور «ریچارد هاس» رئیس این اندیشکده شرکت و سخنرانی کرد.
 
برخی از محورهای سخنرانی ظریف در این شورا - آنطور که پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر کرده - به شرح زیر است:
 
تلاش برای آتش بس و کمک‌های انسانی در یمن می‌تواند پایه‌ای برای ترتیبات همکاری بین ایران و عربستان باشد.
 
مداخله‌های خارجی یکی از علل ناآرامی و تنش در خاورمیانه است. شکست نظام‌های دولتی و ناتوانی در براورده کردن انتظارات مردمی در منطقه نیز عامل دیگری است که موجب خشم و سرخوردگی شده است.
 
در ایران دو ماه پیش مردم ۱۰ ساعت در صف ایستادند تا رای بدهند. این به مردم فرصت اظهار نظر می‌دهد و این مساله‌ای است که در کشور‌های دیگر منطقه وجود ندارد. این خشم در کشور‌های منطقه به سمت دولت‌ها می‌رود و آن‌ها تلاش می‌کنند که این خشم را به نوعی از دشمن نسبت بدهند و اکنون ما به آن دشمن خارجی تبدیل شده ایم! اما این مشکل را حل نمی‌کند.
 
اظهارات مقام‌های عربستان برای انتقال نبرد به ایران یک تهدید بود و آن‌ها تلاش کرده اند که با کمک به سازمان‌های تروریستی این تهدید را عملی کنند.
 
ایران یک شریک جدی برای همه این کشور‌ها برای مبارزه با دشمن مشترک است و در نهایت گروه‌های تکفیری و افراطی همانقدر که برای ما تهدید است برای آن‌ها هم تهدید و بلکه برای آن‌ها تهدید بزرگتری است.
 
هیچکسی از ادامه مناقشه در یمن سود نمی‌برد؛ آتش بس و کمک‌های انسانی در یمن می‌تواند پایه ترتیبات مبتنی بر همکاری بین ایران و عربستان باشد. ما نیازی به مبارزه و تلاش برای حذف یکدیگر از صحنه خاورمیانه نداریم و در نهایت، نه ایران و نه عربستان قادر به حذف دیگری نیست. لحظه‌ای که کشور‌های آن سوی خلیج فارس به این درک برسند که قادر به حذف ایران نیستند، بزرگترین گام آن‌ها به سمت حل مشکلات برداشته خواهد شد.
 
پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کاملا روشن و آشکار بوده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را تایید کرده است.
 
آمریکا از تاریخ درس نگرفته است. در سال ۱۹۵۳ در ایران تغییر رژیم انجام داد و ببینید که چه نتیجه‌ای برای آمریکا ایجاد کرده است. ایران از اول انقلاب سیاست تغییر رژیم را دنبال کرده است. در دولت اوباما بطور رسمی متوقف شد، اما ما باور نداریم که واقعا متوقف شد. تفاوت ایران و متحدان آمریکا در منطقه این است که ما مشروعیت و قدرت خود را از مردم می‌گیریم و به علت اتکا به مردم توانسته ایم سیاست تغییر رژیم و جنگ و تحریم‌های فلج کننده هیلاری کلینتون را پشت سر بگذاریم.
 
خودتان را فریب ندهید، به واقعیت نگاه کنید. سیاست تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد، زیرا ایران کشوری است که برای مشروعیت و بقای خود به آمریکا وابسته نیست.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *