تعطیلی سوپرمارکت‌ها با رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

8:30 - 28 تير 1396
کد خبر: ۳۲۹۹۵۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
این روزها فروشگاه های زنجیره ای در بیشتر نقاط شهر به چشم می‌خورد که راه اندازی هریک از این فروشگاه ها علاوه بر راحتی دسترسی افراد به اقلام مصرفی مورد نیاز منجر به تعطیلی سوپرمارکت ها، فروشگاه ها و حتی بقالی های محلی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، این روزها در بیشتر نقاط شهر فروشگاه های زنجیره ای دیده می‌شود که در کنار راحتی افراد برای دسترسی به اقلام مصرفی زندگی، عده زیای از جمله سوپرمارکت داران و خوارو بار فروش ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در حال حاضر این فروشگاه‌ها به سرعت در حال گسترش هستند و واحدهای صنفی کوچک مانند سوپر مارکت‌ها از این امر آسیب فراوانی می‌بینند زیرا با احداث یک فروشگاه زنجیره‌ای تعداد زیادی از این واحدها به دلیل سرریز شدن مشتری هال به سمت این فروشگاه ها مجبور به تعطیلی می‌شوند.

در کنار راحتی افراد برای خرید و دسترس بودن تمام اقلام مصرفی با تخفیف های تا 50 درصد و تنوع محصولات، دیگر توان رقابتی برای سوپرمارکت ها و خواربار فروشی ها باقی نمی ماند.

درحال حاضر این فروشگاه های زنجیره ای با داشتن تمامی مایحتاج مصرفی خانوار از مواد پرتئینی و لوازم خانگی گرفته تا نیاز به میوه و سبزی خانوار را تامین می‌کنند و این امر درحالی به واحدهای خرده فروشی آسیب می‌رساند که با احداث یک فروشگاه بزرگ تعداد زیادی از واحدها از جمله خواربارفروشی‌ها، میوه فروشی، قصابی و فروشگاه های لوازم خانگی به تعطیلی کشیده می‌شوند.

با این حال درحالی این فروشگاه ها روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود که اکثر افراد خرید از فروشگاه زنجیره ای را به دلیل تنوع بالا، تخفیفات ویژه، سهولت در انتخاب محصول و در دسترس بودن تمام اقلام مصرفی از خوارو بار، مواد پروتئینی، سبزی و صیفی گرفته تا لوازم خانگی و دیگر اقلام مصرفی ترجیح می‌دهند.

در این میان یکی از سوپرمارکت داران در محدوده شرق تهران که در نزدیکی یک فروشگاه بزرگ تازه تاسیس قرار دارد در گفت‌وگو با میزان گفت: با تاسیس فروشگاه زنجیره ای در این محل کسب وکار عده زیادی از کسبه تحت تاثیر قرار گرفته است و بسیاری از افراد از کم شدن مشتری های خود گله دارند.

این مرد 30 ساله که 3 کارگر نیز دارد گفت: در این سوپر مارکت امکان تخفیف های بالا وجود ندارد به همین دلیل مشتری ها با مقایسه اجناس ترجیحا خرید از فروشگاه زنجیره ای را انتخاب می‌کنند.

تجمیع سوپرمارکت ها در پی حمایت دولت

وی افزود: در این رابطه درخواست تجمیع چند فروشگاه را در بین کسبه مطرح کردیم که برای عملی شدن آن به سرمایه و حمایت دولت نیاز داریم تا در پی رشد فروشگاه های زنجیره ای، بیکار نشویم.

در همین راستا سعید درخشان رئیس اتحادیه دارندگان سوپرمارکت و مواد پروتئینی با اشاره به تاثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر خرده فروشان و سوپر مارکت‌ها گفت: با تاسیس هر فروشگاه زنجیره ای واحدهای صنفی کوچک از جمله سوپرمارکت ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد و منجر به بیکار شدن چندین نفر می‌شود.

وی افزود: اگر سوپرمارکت دار‌ها نتوانند با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رقابت کنند مطمئنا در آینده‌ای نزدیک منجر به تعطیلی آن‌ها خواهد شد و بیکاری عده زیادی را در پی خواهد داشت.

درخشان با اشاره به اینکه فروشگاه های زنجیره ای با توجه به فروش خود می‌توانند تخفیف های تا 50 درصد را در برخی اجناس اعمال کنند گفت: تخفیف ها از سوی فروشگاههای زنجیره ای با توجه به فروش بالا صرفه اقتصادی دارد اما سوپر مارکت دار با توجه به فروش خود صرفه ای برای تخفیف های بالا برایش وجود ندارد از این رو افراد به سمت فروشگاه های زنجیره ای کشیده می‌شوند.

رئیس اتحادیه دارندگان سوپرمارکت و مواد پروتئینی در ادامه خاطرنشان کرد: باید قبل از تاسیس فروشگاه زنجیره ای نظارت لازم صورت گیرد تا در مکان های مورد نیاز تاسیس شوند و در نقاطی که چندین سوپرمارکت و مغازه وجود دارد مجوز تاسیس داده نشود.

وی افزود: این فروشگاه های زنجیره ای باید در نقاط پرتردد، میادین و گلوگاههای شهر تاسیس شوند و قبل از تاسیس به این موارد باید نظارت شود تا بیکاری کسبه اطراف این فروشگاه ها تشدید نشود.

درخشان بیان کرد: اتحادیه بارها پیشنهاد کرده که احداث این فروشگاه‌ها را به واحدهای صنفی مانند سوپر مارکت‌ها بدهند و از تجربیات آن‌ها در این زمینه استفاده شود تا آسیب کمتری به این واحدها وارد شود و منجر به بیکاری آنها نشود.

حال با این تفاسیر درحالی که اغلب افراد استفاده از فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای را بیش از سوپر مارکت ها و خواربار فروشی ها ترجیح می‌دهند باید دید چه تدبیری برای این صنف درنظر گرفته می شود تا در این میان به رونق بیکاری دامن نزند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *