مراقبت از کودکان در برابر بیماران روانی/ به جای کتمان آزار و اذیت کودکان، موضوع را پیگیری کنید

7:18 - 27 تير 1396
کد خبر: ۳۲۹۷۳۶
بیمارانی با اختلال روانی که میل جنسی به کودکان داشته و همواره به عنوان یک خطر جدی برای کودکان محسوب می شوند بیمارهایی به شمار می آیند که لازم است خانواده ها به حضور آنها در کنار کودکانشان توجه کنند.
کودک به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، هر از چند گاهی خبری مبنی بر تجاوز به یک کودک در راس اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
 
از تجاوز به ستایش قریشی، دختر بچه ۶ ساله گرفته تا تجاوز یک معلم به ۱۴ دانش آموز و در مورد آخر، آتنای ۷ ساله همه از جمله پرونده‌های موجود در رابطه با کودک آزاری جنسی بوده است.

پس از هر بار رسانه‌ای شدن خبر یک تجاوز، موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد. فعالان اجتماعی به طرح علت پرداخته و حتی بحث نقص در آموزش والدین به کودکان مطرح می‌شود، اما پس از گذشت چند روز، بار دیگر کودکانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند به فراموشی سپرده می‌شوند.

سازمان بهزیستی کشور، مدت‌ها است که با راه اندازی اورژانس اجتماعی، یک راهکار اساسی پیش روی خانواده‌ها قرار داده است.

از والدین کودکان درخواست شده که حتی در صورت مشاهده موارد مشکوک کودک آزاری، موضوع را به کارشناسان سازمان بهزیستی اطلاع دهند.

در این صورت علاوه بر اینکه می‌توان جلو فجایع بسیار بزرگی را گرفت، این شرایط ممکن می‌شود کودکی که مورد تجاوز قرار گرفته با دریافت مشاوره‌های لازم، شرایط عادی برای بازگشت به زندگی را پیدا کند.

فاطمه کاشانی، روانشناس اجتماعی با اشاره به مشکلات کودکانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: کودکان توانایی و آگاهی لازم برای مراقبت از خود را نداشته و لازم است در سنین کودکی مورد حمایت خانواده قرار گیرند.

وی می‌افزاید: کودکانی که قربانی می‌شوند، دچار اختلال اضطراب شده و برای ر‌ها شدن از آسیب‌های بعدی، باید مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه " خانواده‌هایی که کودکانشان مورد تجاوز قرار می‌گیرند نباید موضوع را کتمان کنند" می‌گوید: بسیاری از خانواده‌هایی که کودکانشان مورد تعرض قرار می‌گیرند از ترس آبروی خود سعی در مخفی کردن موضوع کرده و حتی حاضر نمی‌شوند موضوع تجاوز به کودکانشان را مخفی کنند.

کاشانی با اشاره به اختلال روانی افرادی که اقدام به کودک آزاری می‌کنند می‌گوید: "پدوفیلی" نوعی اختلال روانی است که مشخصه آن درگیر شدن در فعالیت جنسی با کودکان است.

وی می‌افزاید: فردی که مبتلا به این اختلال روانی است، می‌تواند پیر یا جوان، مرد یا زن باشد، اما بسیاری از آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.

این روانشناس اجتماعی با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط نزدیک والدین با کودکان می‌گوید: بر اساس مطالعات صورت گرفته از هر ۸ کودکی که مورد تجاوز قرار می‌گیرد، تنها یک کودک آزار جنسی را به والدین خود اطلاع می‌دهد.

پنهان ماندن موضوع کودک آزاری می‌تواند تبعات بسیار منفی را به همراه داشته باشد. در این شرایط، فرد کودک آزار شناسایی نشده و می‌تواند به این عمل شنیع خود ادامه دهد.

حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به لزوم اطلاع رسانی موارد کودک آزاری جنسی از سوی خانواده‌ها به اورژانس اجتماعی می‌گوید: خانواده‌هایی که با این موضوع مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند خودشان به موضوع ورود پیدا کرده و اجازه نمی‌دهند نهاد‌هایی همانند سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی به موضوع ورود پیدا کند.

وی می‌افزاید: کارشناسان سامانه ۱۲۳ و همچنین اورژانس اجتماعی آماده کمک به خانواده‌های درگیر موضوع کودک آزاری جنسی هستند و لازم است خانواد‌ها موضوعات این چنینی خود را با کارشناسان ما در میان بگذارند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه " آمار سوء استفاده جنسی از کودکان دختر و پسر برابر است" می‌گوید: این طور نیست که تنها کودکان دختر مورد تجاوز قرار گیرند بلکه بر اساس آمار، می‌توان اعلام کرد که آمار‌ها تا حدودی برابر است.

در شرایطی که بار‌ها اعلام شده است خلاء قانونی برای برخورد با کودک آزاران وجود ندارد و در این چند سال اخیر شاهد موفقیت دستگاه قضا در برخورد با عاملان کودک آزاری بوده ایم، لازم است خانواده‌ها موارد کودک آزاری را اطلاع داده تا علاوه بر کمک به فرزندان خود، از تکرار حوادث این چنینی جلوگیری شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *