انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید/ تجار؛ دولتمرد ان خوبی نمی‌شوند! / چشم بینای نظام

9:52 - 26 تير 1396
کد خبر: ۳۲۹۵۴۳
«صلاح و فساد» امور و «ثبات و امنیت یا بی‌ثباتی و ناامنی» دل‌مشغولی مهمی است؛ همواره برای دلسوزان جوامع این پرسش مطرح می‌شود که جامعه ما محکوم به قهقرا و فناست؛ یا بقا و ارتقا و اعتلا و پیشرفت؟

انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید/ تجار؛ د ولتمرد ان خوبی نمی‌شوند! / چشم بینای نظامبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، محمد صالح جوکار در یادداشت روزنامه حمایت نوشت: توافق هسته‌ای ایران با کشور‌های ۱+۵ در حالی دومین سال خود را پشت سر گذاشت که ابهاماتی درباره وضعیت کنونی و آینده برجام در فضای بین‌المللی مطرح گردیده است. یکی از عمده‌ترین این ابهامات، رفتار‌های متناقض آمریکا و کارشکنی‌های این کشور در روند اجرای توافق هسته‌ای است؛ به گونه‌ای که چشم‌انداز آن را به مخاطره انداخته و انتقادات فراوانی را حتی از سوی متحدین این کشور به همراه داشته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که به دنبال کنار گذاشتن یا لغو یک‌جانبه برجام نیست، بلکه مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران را با سخت‌ترین اشکال نظارتی اجرا خواهد کرد. وی همچنین گفته بود که تحریم‌های آمریکا را برای مجبور کردن کشورمان به مذاکره مجدد برای پذیرفتن شرایط جدید، دو یا سه برابر خواهد کرد؛ لذا پس از تصدی منصب ریاست جمهوری، به وزیر امور خارجه این کشور مأموریت داد که هر ۹۰ روز یک‌بار، گزارشی از پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای به کنگره گزارش کند. در همین راستا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دومین گزارش فصلی خود را در ۱۲ خردادماه سال جاری و هم‌زمان با رایزنی سناتور‌ها برای تصویب «قانون تحریم‌های جامع ایران» (S۷۲۲) ارائه کرد که این اقدام، دقیقاً معنای عملی وعده‌های ترامپ در ارتباط با برجام بود.

انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید

انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید/ تجار؛ د ولتمرد ان خوبی نمی‌شوند! / چشم بینای نظامدر یادداشت روزنامه کیهان به قلم محمد ایمانی می‌خوانید: «صلاح و فساد» امور و «ثبات و امنیت یا بی‌ثباتی و ناامنی» دل‌مشغولی مهمی است. همواره برای دلسوزان جوامع این پرسش مطرح می‌شود که جامعه ما محکوم به قهقرا و فناست؛ یا بقا و ارتقا و اعتلا و پیشرفت؟ بی‌تردید پرسش‌هایی از این قبیل، دغدغه یک ملتِ جویای پیشرفت و نشانه حیات اوست؛ اینکه عوام و خواص جامعه رصد کنند که آیا روند امور به سامان و صلاح است یا میل به نابسامانی (تباهی فرصت‌ها و تولید نا‌امنی و بی‌ثباتی) دارد؟ فساد فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اخلاقی کمش هم زیاد است؛ درست مانند میوه گندیده درون یک سبد که اگر به موقع پالایش نشود، میوه‌های سالم را هم متعفن و تباه می‌کند. برخی از این عفونت‌ها، عوام و خواص ما را متاثر و هوشیار می‌کند (مانند جنایت وحشیانه پارسال و امسال علیه دو کودک معصوم به نام‌های ستایش و آتنا) و برخی دیگر، حساسیت کمتری برمی‌انگیزد. از شنیدن خبر جنایت جنسی علیه دو کودک بشدت به هم می‌ریزیم و حق هم همین است، اما بعضا در قبال ترویج فساد در شبکه‌های انبوه ماهواره‌ای و مجازی که مانند افروختن آتش جرم و جنایت و خیانت یا ریختن بنزین روی آن است، حساسیت خود را از دست د‌اده‌ایم. حتی برخی مدیران ما به نحوی به ماجرا نگاه می‌کنند که لاجرم، خروجی ذهن و قول و عمل آنها، بسترسازی تولید انبوه فساد است.

چشم بینای نظام

انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید/ تجار؛ د ولتمرد ان خوبی نمی‌شوند! / چشم بینای نظامعباس حاجی نجاری در یادداشت روزنامه جوان نوشت: اصل ۹۱ قانون اساسی در عباراتی کوتاه، منشأ تشکیل نهادی مهم و منحصر به فرد در نظام جمهوری اسلامی شده است که با گذر زمان و فاصله‌گیری از زمان پیروزی انقلاب، اهمیت و نقش آن در حفظ و صیانت از نظام جمهوری اسلامی روز به روز آشکارتر شده و متناسب با آن حملات دشمنان بیرونی و معاندان داخلی نیز علیه آن مضاعف شده است. مبتنی بر این اصل و دیگر اصول قانون اساسی، شورای نگهبان در جایگاه یکی از ارکان قانون اساسی، مسئولیت بسیار حساس و کلیدی در پاسداری از «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام اسلامی دارد و وظایف و اختیارات مهمی در قانون برای آن لحاظ شده است. در طول ۳۸ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش شورای نگهبان به عنوان چشم بیدار نظام اسلامی و نقطه کانونی صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام، هیچ گاه مانند این روز‌ها که دشمنان نظام اسلامی اینگونه از اهدافشان برای نفوذ و براندازی نظام از درون سخن می‌گویند واجد اهمیت ودقت وتأمل نبوده است، زیرا تا زمانی‌که آن‌ها بر اقدامات نظامی وامنیتی یا حتی تحریم اقتصادی برای تضعیف یا براندازی نظام تأکید دارند، طبیعی است که این نیرو‌های نظامی و امنیتی و یا دستگاه‌های اقتصادی هستند که باید به مقابله برخیزند و، اما زمانی که تمرکز دشمن بر یارگیری از درون و نفوذ در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است در اینجا علاوه بر نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی نقش اساسی را نهادی همچون شورای نگهبان دارد تا با دقت و وسواس لازم سرپل‌های نفوذ دشمن را ببندد.

تجار؛ د ولتمرد ان خوبی نمی‌شوند!

انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید/ تجار؛ د ولتمرد ان خوبی نمی‌شوند! / چشم بینای نظامصادق فرامرزی برای روزنامه وطن امروز نوشت: وزیر بهداشت «عصبانی» است؛ این را کسی نمی‌گوید بلکه کافی است به رفتار چند ماه پیش او د ر برخورد با یکی از مسؤولان د ولتی شهرستان بد ره که د ر مقابل انتقاد از وضع نامساعد این شهر مرزی جمله «اگر گذاشتم یک روز د یگر اینجا بمانی، بیشعور!» را از وزیر شنید، نگاه کنیم. البته آنچه رخ د اد به یک مصد اق قابل اغماض محد ود نشد و چند‌ی بعد ترش نیز این وزیرحاشیه‌ساز د ر جواب سوال خبرنگار روزنامه قدس جواب قانع‌کنند ه‌ای داد و گفت: «شما مگر مزد ورید؟ هر چرتی را که به شما می‌د هند نباید بپرسید، آد م از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه کار کند». حالا هم د استان از «بیشعور» و «مزدور» بودن طرف‌های سوال‌کننده گذشته و این وزیر در خوانشی جدید اساسا سوال و مطالبه‌گری را چه از سمت مقام د ولتی، چه از سمت روزنامه‌ای کم‌حاشیه «کتک‌کاری» تفسیر کرد ه است و با گلایه از حجم کتک‌هایی که خورد ه تهد ید به پایان فعالیت دولتی خویش کرد ه و گفته: «اگر بخواهم صاد قانه سخن بگویم باید به این موضوع اشاره کنم که اینطور نمی‌شود کار کرد که ما زند گی و امور شخصی‌مان را بگذاریم و وسط مید ان بیاییم و ۴ سال کار کنیم آن هم برای مرد م، ملت و انقلاب و د ر عین حال کتک هم بخوریم. من این مد لی کار نمی‌کنم». نه سخنان وزیر میلیارد ر د ولت برای «صرفه ند اشتن» اد امه وزارت، جد ید است نه رفتار او با خبرنگاران و مقامات محلی؛ آنچه امروز از زبان قاضی‌زاد ه‌هاشمی بیرون آمد را چند ماه پیش هم طیب‌نیا به زبان آورده بود و مدعی شده بود : در دولت بعد‌ی نخواهم ماند. امکان ند ارد.

چند نکته به بهانه دو سالگی برجام

انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید/ تجار؛ د ولتمرد ان خوبی نمی‌شوند! / چشم بینای نظامسید مسعود علوی در یادداشت روزنامه رسالت نوشت: رسانه‌های دوم خردادی دل و دماغ درستی از اجرای برجام در ۲ سالگی آن نشان نمی‌دهند. دیگر از آن تیتر‌های جنجالی و چشم پر کن نمی‌زنند. دیگر سخنی از فتح الفتوح، تدبیر بر پیشانی برجام، انفجار امید، خورشید درخشان و سیب و گلابی برجام نیست. انگار نه انگار آن‌ها ۲ سال پیش چنین حرف‌هایی زدند. آن‌ها امروز مشغول سهم خواهی در مورد قدرتی هستند که با تشویش اذهان، نشر اکاذیب و ایراد تهمت و اهانت به منتقدین دولتی به دست آوردند. تیم مذاکره کننده هم زیاد جلوی دوربین نمی‌آیند و رغبتی به آنتن نیز ندارند. دبه کردن آمریکایی ها، دستاورد تقریباً هیچ برجام را رقم زده است. این را دیگر منتقدین نمی‌گویند بلکه بار‌ها سیف، صالحی و ظریف به آن اعتراف دارند. روزنامه‌های دوم خردادی و اصلاح طلب و حتی ارگان دولت هم اذعان دارند؛ الف. - آمریکایی‌ها به عهد و پیمان خود پایبند نیستند؛ ب. - هنوز مشکلات وجود دارد و تحریم‌های بانکی برداشته نشده است؛ ج. - موانعی جدی بر سر راه فعالیت‌های غیر نفتی وجود دارد؛ د. - تردید بانک‌های خارجی برای ارتباط محدود مالی با ایران بر اثر فشار آمریکایی‌ها از بین نرفته است. قرار بود با برجام فصل جدیدی از مناسبات با غرب آغاز شود، آن‌ها از خر شیطان خصومت ورزی با ملت ایران پایین بیایند، ایران هراسی نداشته باشند، شیعه هراسی نکنند، تعامل سازنده داشته باشند. اما آن هم نشد! آمریکایی‌ها در ۲ سالگی برجام رسماً از براندازی و تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گویند و وزرای خارجه و جنگ آمریکا بی پروا از تغییر نظام ما می‌گویند و حتی اعتراف می‌کنند با پسران نیویورکی در تهران و نیز مخالفان نظام و ضد انقلاب در سرنگونی نظام مشارکت دارند. آن‌ها در پاریس میتینگ سرنگونی نظام برگزار می‌کنند و رجال و نساء سیاسی، نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس در آن شرکت می‌کنند. ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ایام ۲ سالگی برجام به عربستان می‌رود و طبل ایران هراسی را به صدا درمی آورد و به داعش فرمان حمله به تهران و انجام عملیات تروریستی صادر می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رسماً می‌گوید؛ واشنگتن در سر راه ارتباط ایران با کشور‌های دنیا اخلال می‌کند.

برجام؛ نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران

انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید/ تجار؛ د ولتمرد ان خوبی نمی‌شوند! / چشم بینای نظامدر یادداشت روزنامه ایران محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید نوشته است: برجام، تلاش شایسته و اقدامی بایسته در جهت ایجاد فضای مثبت رو به توسعه برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود. ازپیامد‌های مثبت سیاسی و امنیتی که برجام برای کشور داشت تا نقش آن در ایجاد فضای باز و تحرک اقتصادی بیشتر می‌توان سخن گفت و به یقین این رویداد، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور خواهد شد و آیندگان از آن به عنوان یک اقدام مدبرانه و تاریخی یاد خواهند کرد. برجام در مرحله نخست توانست حق به ناحق انکار شده ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را رسمیت بخشد و این حصول بحق، با قبول غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور ایران صورت پذیرفت. ایران در مسیری قرار گرفت که بتواند تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای خود را که موجب ایجاد اختلالی بسیار وسیع و گسترده در حوزه اقتصادی شده بود، بردارد و بدین ترتیب تحریم‌های رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و تحریم‌های اروپایی از ایران برداشته شد و با رفع این محدودیت‌ها بود که در واقع برای ایران بستر فعالیت مؤثرتر برای افزایش توان موشکی خود را نیز با امضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل نمود و بدین گونه ایران در موقعیت بسیار مناسبی قرار گرفت و توانست بیشترین امتیاز ممکن را در آن فضای نفسگیر در عرضه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای کشور حاصل نماید.

الزامات حفظ تورم یک رقمی

انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید/ تجار؛ د ولتمرد ان خوبی نمی‌شوند! / چشم بینای نظامدر یادداشت روزنامه دنیای اقتصاد می‌خوانید: دستیابی به تورم یک رقمی در سال ۱۳۹۵ دستاوردی بزرگ بود؛ اما حفظ آن در سال جاری و تداوم روند نزولی آن در سال‌های آینده، دستاوردی بزرگ‌تر خواهد بود که مجاهدتی بزرگ‌تر می‌طلبد. حذف موانع ساختاری کاهش تورم، به‌عبارت دیگر، شکستن هسته سخت تورم، نیازمند هماهنگی بیشتر بین سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی و اجرایی کشور است. در حال حاضر نشانه‌های خوبی از اهتمام مجلس شورای اسلامی، دولت و بانک مرکزی در تاکید بر کاهش نرخ تورم و حفظ ثبات بازار‌ها در اقتصاد وجود دارد. رشد حدود ۹ درصدی منابع بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۶ نسبت به رقم مصوب سال قبل، پیش‌بینی نرخ جبران قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی به میزان ۸ درصد در آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و تاکید مقام‌های اقتصادی کشور در همایش اخیر سیاست‌های پولی و ارزی بر لزوم حفظ تداوم یک‌رقمی در سال جاری، حاکی از این عزم و اراده است و سیاست‌های لازم نیز دنبال خواهد شد. با این حال، کم‌توجهی برخی دستگاه‌های اجرایی که دارای مسوولیت و وظایفی در تعیین قیمت‌های اداری کالا‌ها و خدمات هستند، می‌تواند فشار افزایش قیمت و انتظارات تورمی را درمورد سایر کالا‌ها و خدماتی که قیمت‌های آن‌ها براساس ساز و کار‌های بازار تعیین می‌شود، تشدید کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *