تعیین جهت قبله با خورشید ظهر امروز/ به راحتی می توان جهت قبله را فهمید

2:40 - 25 تير 1396
کد خبر: ۳۲۹۰۱۳
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
رئیس انجمن نجوم اماتور ایران گفت: امروز به وسیله خورشید می توان به راحتی جهت قبله را تعیین کرد

تعیین جهت قبله با خورشید ظهر امروز/ به راحتی می توان جهت قبله را فهمیدمسعود عتیقی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، اظهار داشت: دوبار در سال در روزهای هفتم خرداد و 25 تیر هنگامی که خورشید در آسمان تا میل 23.5 درجه در روز اول تابستان رفته و باز به سمت استوا آسمان و میل صفر باز می گردد، میل خورشید دوباره به 21 درجه و 25 دقیقه کمان و مظابق با عرض جغرافیایی کعبه وی رسد.


وی ادامه داد: در زمان ظهر در مکه مکرمه که خورشید به نصف النهار محلی ناظر و به سر سوی خانه خدا رسید، می توان جهت دقیق قبله را مشاهده کرد.


به گفته رئیس انجمن نجوم آماتور ایران، برای تعیین جهت قبله کافی است یک شاخه یا شاقول را بر زمین عمود کنیم و سایه آن را در ساعت خاص 25 تیر( امروز) علامت گذاری کنیم. سپس خلاف جهت امداد سایه به سمت مهر تابان (خورشید) سمت دقیق قبله در مکان مورد نظر است.


عتیقی با اشاره به اینکه ساعت 13:57 امروز مقارن با اذان ظهر در شهر مکه است، تاکید کرد: در این زمان خورشید به صورت عمود بر خانه خدا می تابد به نحوی که کعبه سایه ندارد. اگر در این لحظه در هر کجای زمین که خورشید در آسمان است به سمت خورشید بایستید، به سمت قبله هستید.


وی افزود: اگرچه فردا هم می شود با تقریب نسبتا خوبی جهت قبله را تعیین کرد.


برچسب ها: عتیقی

ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
0
0
ساعت ۱۲:۵۷ زمان ظهر در عربستان به وقت ایران است
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *