دولت اهتمام کافی برای اجرای برنامه ششم نداشته است

21:00 - 24 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۹۷۱
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: حالا که رئیس مجلس برنامه ششم را ابلاغ کرده دولت باید خودش به دستگاه‌ها ابلاغ کند تا دستگاه‌ها آیین نامه‌های مربوطه را بنویسند یکی از مسائلی که مجلس دارد اینست که دولت اهتمام کافی برای اجرای برنامه ششم نداشته است.

امیرمحمدرضا امیرحسنخانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، درباره سرنوشت حقوق‌های نجومی در مجلس بیان داشت: در ابتدای بروز این معضل، کمیسیون اصل نود با دیوان محاسبات جلسه گذاشت و دیوان هم به این موضوع ورود کرد و قوه قضائیه هم کمک کرد تا اگر کسی حقوقی گرفته و پس نداده، برگرداند.

وی ادامه داد: در این راستا برخی موسسات و بانک‌ها عنوان می‌کردند خصوصی هستند تا دیوان محاسبات برای تحقیقات ورود نکند، ولی دیوان بر اساس اینکه ۶۰ درصد سهام واگذار شده و ۴۰ درصد هنوز متعلق به دولت است یا قسمتی مربوط به سهام عدالت است که متولی آن دولت بود، ورود کرد و گزارشی را در مجلس خواند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مواردی دیده شد تا دریافتی همه مدیران شفاف باشد، افزود: این موارد تقریبا راه را برای دریافت حقوق‌های نجومی بسته است تا بعد از اجرا ببینیم مفری وجود دارد یا خیر. فعلا براساس پیش بینی‌هایی که می‌شود قانون کاملا در جهت شفاف سازی حرکت کرده و همه را مقید کرده تا گزارش بدهند.

امیرحسنخانی درباره اینکه چرا سامانه شفافیت هنوز راه اندازی نشده، گفت: این سامانه هنوز شکل نگرفته و علتش هم این است که برنامه ششم اجرایی نشده است؛ مجلس قوانین را تصویب می‌کند و دولت باید آن‌ها را ابلاغ کند. براساس قانون، اگر دولت یک مدتی ابلاغ نکند خود رئیس مجلس این کار را می‌کند؛ قانون برنامه ششم هم به چنین سرنوشتی دچار شد.

نماینده فردوس و طبس در مجلس اظهار کرد: حالا که رئیس مجلس برنامه ششم را ابلاغ کرده دولت باید خودش به دستگاه‌ها ابلاغ کند تا دستگاه‌ها خودشان آیین نامه‌های مربوطه را بنویسند؛ یکی از مسائل مجلس این است که دولت اهتمام کافی برای اجرای برنامه ششم نداشته است.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: هم اکنون نمایندگان مرتبا در تذکرات‌شان ابلاغ برنامه ششم توسعه به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را گوشزد می‌کنند؛ ۴ ماه از تصویب این برنامه گذشته است و در این مدت باید همه آیین نامه‌های مربوطه نوشته و تدوین می‌شد.

وی افزود: با اینکه دولت در فاز جابجایی است، ولی اعتقاد ما این است برنامه ششم قانون شده و توسط رئیس مجلس ابلاغ شده است و هم‌اکنون اجرای قانون الزام دارد؛ در نتیجه برای اجرای قانون باید هرچه سریع‌تر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها تکلیف‌شان را با اصل و بند‌های قانون مشخص کنند و آیین نامه‌های مربوطه را تدوین کنند.

امیرحسنخانی درپاسخ به این سوال که وقتی سامانه شفافیت هنوز تشکیل نشده در این صورت مردم و مسئولان از حقوق‌ها اطلاعی ندارند و شاید مشکلات قبلی درباره حقوق‌های نجومی پیش بیاید، گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد ممکن است این اشکال بوجود بیاید، ولی در کنار این معتقدیم دولت هر چه زودتر قانون را اجرا کند، مشکل کمتری خواهیم داشت.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: من فکر می‌کنم بعد از برخوردی که مجلس درباره حقوق‌های نجومی کردو نیز صحبت‌های رهبرمعظم انقلاب در این باره، راه برای انجام چنین تخلفاتی بسته شد.

نماینده فردوس و طبس در مجلس گفت: قبلا در این باره حاشیه امنی وجود داشت و مدیران در هیئت مدیره و مجمع حضور داشتندو قوانین پرداختی را هم تصویب می‌کردند وهیچ منع قانونی‌ای هم نداشتند یعنی هر چه را تصویب می‌کردند، قانون بود، ولی هم اکنون امنیت برای تدوین چنین مصوباتی وجود ندارد.


برچسب ها: دولت برنامه ششم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *