موج جدیدی از وابستگی و اعتیاد در سایه طرح وزارت بهداشت/ فروش داروهای شبه مخدر در داروخانه‌ها مورد تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست

7:07 - 26 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۸۲۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر خلاف تصور وزارت بهداشت فروش داروهای شبه مخدر از داروخانه‌های دولتی باعث موج جدیدی از وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر می‌شود  به‌ هیچ وجه مورد تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست.

داروپرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه گفت: اقدام وزارت بهداشت نسبت به اختصاص داروهای شبه مخدر ه داروخانه‌های دولتی مانند ژلوفن مرفین به هیچ‌وجه مورد تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر نبوده و این امر بارها به وزرات بهداشت اعلام شده است بنابراین تأکید داریم بر طبق روال گذشته این داروها در مراکز ترک اعتیاد تجویز و در همان محل ثبت و تزریق شود. این در حالی است که تجویز و فروش آن در داروخانه‌ها می تواند اثرات سوئی داشته باشد.

وی افزود: فروش داروهای شبه مخدر در برخی داروخانه‌های دولتی ماجرای فروش داروهایی چون ترامادول و استامینوفن کدئین را تکرار می‌کنند. کنترل و نظارت بر عرضه آن را ازدست خارج می‌کند. این در حالی است که این داروها  به‌راحتی در دسترس بیماران قرار گرفته و منجر به وابستگی و اعتیاد تعداد قابل توجهی از مردم به این مواد شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با عملی کردن این طرح مواد جدیدی را در اختیار داروخانه‌ها قرار داده و موج جدیدی از اعتیاد و وابستگی موادی چون اکسی‌کدن را منجر می‌شود.

وی عنوان کرد:ارائه داروهای شبه مخدر به داروخانه‌ها کمکی به درمان نمی‌کند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به این قضیه نگاه خوشبینانه‌ای ندارد. لازم به ذکر است با تجهیز داروخانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به این داروها می‌توان نیاز بیمارانی که دارای درد مزمن و حاد هستند را تأمین کرده و فروش خارج از کنترل و نظارت آن را تحت نظر گیرند اما تجویز آن در داروخانه ها منجر به نشت دارو و افزایش بحران جدید و وابستگی و اعتیاد به مواد نو خواهد شد.

افشار گفت: برخلاف تصور وزارت بهداشت فروش داروهای شبه مخدر در برخی داروخانه‌های دولتی قابل کنترل و  نظارت نیست اما تجویز و ثبت رایانه‌ای آن در مراکز درمانی کاملاً کنترل شده تاپایان هر ماه گزارش کامل تجویز و تزریق آن به سازمان غذا و دارو ارائه می‌شود.

وی افزود:‌ در حال حاضر داروهای شبه مخدر در مراکز ترک اعتیاد تجویز، ثبت و تزریق می‌شود و  در داروخانه‌های دولتی این امکان وجود ندارد.

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *