آشنایی با جاذبه های گردشگری نگین ایران

17:17 - 24 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۷۴۴
آشنایی با نگین شهر آذربایجان غربی، شهر کردنشینی که جاذبه های گردشگری بین المللی و زیبایی دارد.

آشنایی با جاذبه های گردشگری نگین ایرانبه گزارش گروه فضای مجازی میزان، مَهاباد، مرکز شهرستان مهاباد و یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی در ایران است. مهاباد شهری سرسبز می‌باشد و در میان چندین کوه واقع شده‌است. مهاباد که به نگین آذربایجان غربی مشهور است، همه ساله بیشترین آمار گردشگران را در این استان به خود اختصاص می‌دهد.

از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به رودخانه و سد مهاباد که یکی از نزدیکترین سدها به محلات مسکونی در جهان است، بازارچه‌ها و بازار بزرگ تاناکورای مهاباد که تأمین کننده اصلی لباس دیگر بازارها و مغازه‌های تاناکورای کشور محسوب می‌شود، همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی همچون تالابهای بین‌المللی کانی برازان و قوپی باباعلی، دخمه مادی فخریگاه و غار سهولان (دومین غار بزرگ آبی ایران) در حاشیه و اطراف شهر اشاره کرد.

مهاباد در ابتدا آبادی کوچکی بوده است که در سال ۱۰۳۸ قمری و در اواخر حکومت شاه عباس صفوی، بداق سلطان حاکم ایل مکری محل حاکمیت خود را به مهاباد انتقال داد و در اقدامات عمرانی متعدد این شهر را توسعه بخشید. این شهر پایتخت جمهوری مهاباد نیز در سال ۱۹۴۶ میلادی بوده است.

نام شهرستان مهاباد در دوره قاجار، به زبان ترکی آذری ساوجبلاغ (در لهجه مهابادی: سابلاغ) بود که در زمان حکومت رضاشاه به مهاباد تغییر داده شد. دربارهٔ واژه مهاباد تاکنون تعبیرات و معناهای گوناگونی گفته شده‌است.

آشنایی با جاذبه های گردشگری نگین ایران

مهاباد دارای ۹۷ چاه عمیق، ۹۰۸ چاه نیمه عمیق، دو قنات و ۶ چشمه می‌باشد که در مجموع درای ۶.۸ (شش ممیز هشت) میلیون مترمکعب آب قابل برداشت است.

شهر مهاباد با قرار گرفتن در شمال باختری ایران دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها بسیار سرد است. بهار قشنگ‌ترین فصل دراین منطقه‌است. در فصل پاییز هوا بیشتر بادی است.

بناهای تاریخی مهاباد

مقبره بداق سلطان در جنوب غربی شهر مهاباد و داخل قبرستان عمومی شهر قرار گرفته است، چون شهر مهاباد کلاً درمیان دره‌ای که رشته کوه‌هایی آن را احاطه کرده و رودخانه‌ای بنام رودخانه مهاباد که از وسط شهر می‌گذرد قرار گرفته است، لذا قبرستان مذکور که آرامگاه بداق سلطان نیز در داخل آن قرار دارد در محلی مرتفع تر از شهر قرار گرفته است، گویا در زمان خودش این محدوده بصورت خاص به قبور بزرگان اختصاص داشته و وجود چند سنگ قبر این نظریه را تأیید می‌نماید.

حمام تاریخی میرزا رسول (که هم اکنون به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است)، حمام لج، سنگ نگاره‌های خره هنجیران، دژقلات شاه، برده کنته، آرامگاه بداق سلطان، پل ممیند، فقرگاه مهاباد، حوضخانه رستم بیگ، حوضخانه شاه درویش از دیگر بناهای تاریخی مهاباد هستند.

آشنایی با جاذبه های گردشگری نگین ایران

مساجد تاریخی مهاباد

از میان ۲۵۷ مسجد موجود در شهرستان مهاباد، ۷۲ مسجد در شهر و مابقی در روستاها قرار دارند. قدیمی‌ترین مسجد مهاباد مسجد جامع سرخ می‌باشد که در زمان بداق سلطان حاکم مهاباد ساخته و در زمان شاه سلیمان صفوی تکمیل شد. این مسجد از نظر توازن در طرح با هجده گنبد خشتی و شبستانی با هجده ستون سنگی و حجره‌های پیرامون آن از زیباترین بناهای تاریخی استان به شمار می‌رود.

مسجد جامع سرخ

 

مسجد حاج سید حسن (فقیران)

 

مسجد سید نظام

 

مسجد دارالاحسان

 

مسجد سعدی

 

مسجد نور

 

مسجد داروغه

 

مسجد مولوی

 

مسجد چهار یار نبی

 

مسجد حسن‌زاده

 

مسجد حضرت عثمان (فجر)

 

مسجد قبله

 

مسجد قاضی

 

خانقاه شمزینان

 

مسجد شاه درویش

 

مسجد شاه درویش

 

مسجد عباس آقا

 

مسجد رستم بیگ

 

 

مکان های گردشگری مهاباد

دریاچه سد مهاباد

غار سهولان

تالاب کانی برازان

فقرگاه

آشنایی با جاذبه های گردشگری نگین ایران


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *