رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برنامه آمریکا برای ناامن کردن مجدد عراق

6:45 - 22 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۲۴۳
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها برنامه دیگری از جمله مسئله جداسازی اقلیم کردستان از عراق و حضور آمریکایی‌ها در مرز مشترک عراق و سوریه را در دستور کار قرار دادند تا بار دیگر عراق را ناامن کنند و مانع ارتباط عراق و محور مقاومت در سوریه شوند.

هانیحسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره آزادسازی موصل بیان کرد: آزادسازی موصل گام مهمی برای برقراری ثبات و امنیت در سراسر عراق محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مناطق دیگر عراق از جمله تلعفر و قائم به کلی از شر گروهک تروریستی داعش پاکسازی و امنیت مرز‌ها تامین شود، قطعا عراق شاهد مرحله جدیدی از ثبات و استقرار خواهد بود، اما به‌هرحال آزادسازی موصل نتیجه همکاری مشترک ایران، عراق، محور مقاومت و نیرو‌های مردمی عراق است.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: امروز اتفاقات دیگری در حال شکل‌گیری است و آن حضور نیرو‌های نظامی و تفنگداران آمریکایی در مثلث مرزی مشترک عراق، سوریه و اردن است؛ هم اکنون آمریکایی‌ها با کمک رژیم صهیونیستی و اردن در حال تشکیل یک نوار امنیتی از قنیطره تا درعا هستند.

هانی‌زاده اذعان کرد: به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بار دیگر تلاش دارند تا در فرصت مناسب نیرو‌های داعش را بازسازی کرده و به داخل مرز‌های عراق اعزام کنند و به همین دلیل نیرو‌های مردمی، دولت عراق و طیف‌های سیاسی این کشور باید هوشیارانه تحرکات مشترک را در مرز‌های سوریه و عراق را رصد کنند و اجازه ندهند آمریکا بدون اجازه سوریه یک پایگاه دائمی برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آزادسازی موصل دستاورد خون صد‌ها شهیدی است که برای آزادسازی این منطقه به شهادت رسیده و جان خود را تقدیم کرده اند، اما امور به همین جا ختم نخواهد شد چراکه آمریکایی‌ها برنامه دیگری از جمله مسئله جداسازی اقلیم کردستان از عراق و حضور آمریکایی‌ها در مرز مشترک عراق و سوریه را در دستور کار قرار دادند تا بار دیگر عراق را ناامن کنند و مانع ارتباط عراق و محور مقاومت در سوریه  شوند.

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره آتش‌بس آمریکا و سوریه در منطقه قنیطره اذعان کرد: در جریان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ در حاشیه نشست گروه ۲۰ ، بنظر می‌رسد یک توافقاتی بین مسکو و واشنگتن در مورد سوریه صورت گرفته است تا حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی در قنیطره بوجود آید.

وی تصریح کرد: آمریکا و روسیه سعی می‌کنند نیرو‌های ضد دولت سوریه را در قنیطره و درعا متمرکز کنند تا مانع نفوذ محور مقاومت به قنیطره و جولان شوند و به همین دلیل بنظر می‌رسد روس‌ها در حال جدا شدن از محور مقاومت و همکاری مشترک با آمریکا هستند در مقابل برخی امکاناتی که می‌خواهند از این کشور دریافت کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که آیا همکاری‌های آمریکا و روسیه در سوریه ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: بنظر می‌رسد منافع روسیه به گونه‌ای است که به منافع آمریکا گره خورده و روس‌ها برای اینکه آمریکا را وادار کنند تحریم‌های بیشتری علیه آنها اعمال نکند در مورد امنیت رژیم صهیونیستی با آمریکا همکاری کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *