آب معدنی 100تومان گران شد

15:12 - 21 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۲۰۴
دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی ایران گفت: قیمت اب معدنی در بطری های نیم لیتری و یک و نیم لیتری نسبت به سال گذشته فقط 100 تومان افزایش یافته است که حدود 15 درصد افرایش نشان می دهد و افزایش قیمت 200 تومانی آب بسته بندی صحت ندارد.

آب معدنی 100تومان گران شدبه گزارش گروه فضای مجازی ، پیمان فروهر درباره مبنای افزایش قیمت آب برای امسال گفت: «سال 94 قیمت آب 500 تومان و سال 95 قیمت هر بطری نیم لیتری آب به 600 تومان رسید و امسال قیمت آن 700 تومان تعیین شده است.»

او در پاسخ به اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان آیا در جریان این افزایش قیمت بوده است گفت: «تا دو سال گذشته آب های بسته بندی هم جز کالاهی مشمول قیمت گذاری و نظارتی بود اما از سال گذشته معاون اجرایی رییس جمهوری آب بسته بندی را به فهرست گروه سه کالایی که بهش می گویند سایر کالاها منتقل کردند. قبل از این انتقال در شیوه قبلی باید دو سه ماه قبل عید و دو سه ماه بعد از عید با بروکراسی های اداری می رفتیم و مجوز افزایش قیمت می گرفتیم ،‌اما با ورود به گروه سه کالایی هر واحد تولیدی خودش مسئول تعیین قیمتش هست و دیگر مشمول ان نظام دستوری قیمت نیست. دلیلش هم واضح هست که چرا سازمان حمایت تولیدات این صنعت را به گروه سه کالایی برد برای آنکه اب بسته بندی مورد مصرف کمتر از سه درصد مردم ایران است، لذا تاثیر گذاری اندکی در اقتصاد خانوار دارد، ‌اما با این وجود ما به دلیل احترام و تعاملی که با سازمان حمایت داریم مکاتبات لازم را برای افزایش قیمت انجام و مستندات آن را به سازمان حمایت ارائه دادیم. بنابراین اطلاع رسانی لازم صورت گرفته و افزایش 15 درصدی برای یک صنعت مهجور افزایش بالایی نیست.»

 او با تاکید بر اینکه فعالان این صنعت تمایلی برای افزایش قیمت ها ندارند گفت: «به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید از جمله افزایش دستمزد کارگران، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و افزایش قیمت آب و برق چاره ای جز افزایش 15 درصدی قیمت ها نبود.»

زمانیکه شورای اقتصاد میگوید فقط قیمت آب مصرفی کارخانه های آب بسته بندی که از زیر زمین بر داشت می کنند 10 برابر شود اما با صنایع دیگر مثل نوشابه سازی و غیره کاری ندارند، چطور این صنعت می تواند هزینه هایش را پوشش دهد. بنابراین فعالان این صنعت ناگزیر به افزایش قیمت محصولشان بودند اما باید به این نکته توجه داشت که آبهای بسته بندی درسفره فقرا مورد استفاده قرار نمی گیرد و فقط حدود سه درصد مردم ایران مصرف کننده اش هستند.

فروهر در ادامه افزود: «صنعت ما محصولش بسیار حجیم و سنگینی هست وزن هر باکس آب بسته بندی 10 کیلو است، بنابراین شرکت های حمل و نقل هم هزینه ها را هرسال افزایش می دهند بنابراین قیمت آب معدنی هم نمی تواند با توجه به افزایش هزینه ها ثابت بماند.»

دبیر انجمن آبهای معدنی و اشامیدنی ایران در رابطه با صادرات این محصول گفت :صادرات اب ما اندک است و در 10 سال گذشته میزان صادرات آن به دلایل مختلف افت کرده است. سال گذشته حدود یک میلیون و 700 دلار به کشورهای عراق و افغانستان و ترکمنستان آب صادر شده است. در کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از واحد های دارای برند ما موفق شده در امارت مرکز پخش بزند که می تواند درآینده مسیر خوبی باشد. صادرات ما به قطر خیلی اندک است اگر چه چند بار اعلام امادگی کردیم اما متاسفانه مثل همه امور ترکیه پیش تاز است و در همه حوزه های صنایع غذایی در قطر از ترکیه عقب افتادیم .

صادرات به دلیل بحث هزینه های مالی حمل و نقل از کارخانه تا مرز و از آنجا به کشور هدف بالاست و همچنین ناامنی کشورهای هدف صادراتی ازجمله عراق و افغانستان رغبت تجار را برای صادرات به این کشورها کم کرده است.

او افزود: «کارخانه های اب آشامیدنی و نعدنی هم اینک با یک دهم ظرفیت کار می کنند و درصورت رفع مشکلات توانایی صادرات وجود دارد.»

دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود چنین ظرفیت خالی برای تولید، واردات آب بسته بندی با قیمت های 20 تا 40 هزارتومان برای هر قوطی منطقی است گفت: «اگر به اقتصاد ازاد و سازمان تجارت جهانی می خواهیم بپیوندیم،‌ این پیوستن یکسری الف بای کاری دارد که باید رعایت شود و نمی شود که یک طرفه فقط صادرات داشته باشید و واردات نداشته باشید، هر چند منطقی بنظر می رسد با وجود این همه کارخانه آب بسته بندی وارداتی صورت نگیرد، اما شما در دنیای تجارت به زورنمی توانید بگویید کالا وارد نشود. مگر ما سایپا و ایران خودرو نداریم پس در این صورت نباید اجازه دهیم هیچ ماشین خارجی وارد شود. در سوپر مارکت ها نیز در کناربهترین ماکارونی ایران ماکارونی ایتالیاتی و ترکیه هم چیده شده است، بنابراین این اتفاق در حوزه آب معدنی هم ممکن است بیفتد».

او در باره وارد کنند گان آب معدنی به کشور گفت: وارد کننده آب معدنی دو سه شرکت خصوصی هستند. همان شرکت های برند فرانسوی که محصولشان وارد ایران شده است در ایران هم سرمایه گذاری کرده اند و با استفاده از نیروهای ایرانی با نام بومی در کشور تولید آب معدنی دارند. در صنعت غذا وآشامیدنی چهار غول جهان درصنعت بسته بندی آب هستند که در ایران نیز کارخانه خریدند و با ورود سرمایه و بکارگیری نیروی ایرانی دارند کار می کنند.

 

 

 : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 

منبع: جام جم آنلاین

 


برچسب ها: اب معدنی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *