در کشور با بحران کمبود دارو مواجه نیستیم/ اصلاح استاندارد‌های مربوط به نوشیدنی‌ها در سطح بازار

10:44 - 21 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۰۲۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر با بحران کمبود دارو در کشور مواجه نیستیم و امکان دسترسی مردم به تمام داروها فراهم شده است.

دیناروند به گزارش خبرنگار جامعه ، همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داور برگزار شد.

رسول دیناروند در خصوص عملکرد چهارسال گذشته سازمان غذا و دارو گفت: وظیفه اصلی سازمان غذا و دارو کنترل سلامت و ایمنی فرآورده‌ها، کنترل بازار دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از بیماران است.

وی افزود: در طی یکسال گذشته همایش‌های بین المللی معتبری برمبنای تغذیه و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیردار برگزار شده است و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این عرصه به جهان معرفی شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به عملکرد موفق دستگاه های نظارتی در حوزه بیماری های غیرواگیر تصریح کرد: درحوزه بیماری‌های غیر واگیر دستگاه‌های نظارتی و تنظیم کننده عملکرد موفقی داشته اند.

دیناروند خاطرنشان کرد: کاهش شکر، نمک و چربی و تلاش برای حذف اسیدهای چرب ترانس از جمله تصمیماتی است که توسط سازمان غذا و دارو انجام شده و سازمان استاندارد نیز از آن تبعیت کرده است. در همین راستا اصلاح استاندارد‌های مربوطه مانند اصلاح استاندارد‌های مربوط به نوشیدنی‌ها در سطح بازار را شاهد هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: در شرایطی که تصمیم بر کاهش شکر یکی از برند‌های معروف نوشابه گرفته شد میزان سطح کاهش شکر از ۱۴ گرم درصد سی سی به 10 گرم سی سی کاهش یافت و این به معنای کاهش ۴۰ درصدی شکر در نوشابه بود همچنین میزان اسید چرب ترانس در همه روغن‌ها جز یکی دو مورد انجام شد.

وی عنوان کرد: در حوزه غذا بحث‌هایی در خصوص تغذیه طراحی و اجرا شد و صنعت غذایی آن را پیاده کرد به طوری که در اکثر استان‌ها تمامی صنایع به طور صددرصدی این طرح‌ها را اجرا کرده و در استان‌های ضعیف ۸۰ درصد آن اجرا شده است.

دیناروند با بیان اینکه "میزان کاستی‌ها نشانه ضعف ما در اطلاع رسانی کامل است" گفت: در حوزه دارو حافظه بعضی افراد به صورت کوتاه مدت عمل می‌کند. این درحالی است که مردم مشکلات دارویی خود را فراموش نکرده و به دنبال تدابیری برای رفع آن هستند. بحران دسترسی مردم و هزینه‌های سنگین دارو در چارچوب قانون حل شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در سال ۹۱ نزدیک به ۱.۲ میلیارد واردات دارو داشتیم که در اوج بحران ما در کمبود دارو ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم دارو وارد کشورشده است.

 رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت تجهیزات پزشکی 35 درصد کاهش یافته و در مواردی به یک سوم رسیده است این در حالی است که از تولید ملی در تامین تجهیزات پزشکی حمایت شده است.

دیناروند خاطرنشان کرد: کنترل قیمت تجهیزات پزشکی تا جایی پیش رفته است که حداقل 35 درصد میانگین کاهش قیمت نسبت به این تجهیزات صورت گرفته است و دربرخی موارد کاهش قیمت به نصف و حتی یک سوم رسیده است.

وی ادامه داد: حمایت از تولید ملی و کنترل تجهیزات و دسترسی مردم به تجهیزات پزشکی و خدمات افزایش یافته است.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: پاسخگویی به نیازهای بیماران درچارچوب طرح تحول سلامت صورت گرفته است و دسترسی دارویی بیماران با ارائه راه های مناسب ممکن شده است. کنترل دارویی، تجهیزات پزشکی و عملکرد آن نسبت به سالهای گذشته درحال ارتقا است.

دیناروند خاطر نشان کرد: در حوزه داروهای طبیعی و سنتی و مکمل‌ها برخی از بخش های سیاست های کنترل بازار صورت گرفته است.

وی افزود: برخی از سلامت کده‌ها از فرآورد‌ه‌های مجوز دار استفاده نمی‌کنند و اقدام به استعمال فرآورده‌های غیر مجاز کرده‌اند که این امر به علت تأخیر در واگذاری‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مشکل کمبود شیرخشک در کشور اذعان کرد: سال 1392 با مشکل کمبود شیر خشک رو به رو بودیم اما طی 4 سال گذشته با کنترل قیمت، صرفه جویی و تامین نیاز جامعه این مشکل حل شده است و شاهد این امر هستیم که قیمت شیر خشک در سال 96 نسبت به سال های گذشته ارزان‌تر شده است.

وی یادآور شد: بر اساس گزارش بازرسی کل کشور درباره برنج، نظارت‌ها و کنترل سازمان غذا و دارو مورد تایید دولت است. با تقویت زیرساخت ها و توجه به نیروهای انسانی جلوی ده ها هزار تن برنج مشکل دار را گرفته و دولت نسبت به این امر از سازمان غذا و دارو حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص طرح LIMS عنوان کرد: در حال حاضر اجرای طرح   LIMS  آغاز شده وا ین اقدام به عنوان کاری بزرگ تلقی می شود که می توان بر اساس آن فرآورده‌های تجهیزات پزشکی را کنترل کرد و مدیریت و کنترل شبکه و رسیدن به اتوماسیون پیشرفته اطلاعات را از جمله اقدامات مهم تلقی کرد.

دیناروند در خصوص سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: سامانه‌های سازمان غذا و دارو به عنوان یک دستاورد بی نظیر تلقی می‌شوند و امروزه اطلاعات دقیقی در راستای فعالیت این سا زمان ها در اختیار ما قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: برخلاف گذشته امروز دارو با قیمت دریافتی در بین مردم توزیع و عرضه می شود این درحالی است که در گذشته با اختصاص یارانه سعی در کاهش قیمت دارو شده و بیماران مجبور به استفاده از بیمه‌ها بودند. اعتبارات ما نسبت به اوایل دولت یازدهم 15 درصد کاهش یافته است در حالی که نرخ ارز 30 درصد افزایش یافته و با تورم بالایی رو به رو هستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *