رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ابداع سطوحی که اشیای 2بعدی را 3بعدی نشان می‌دهد! +تصاویر

21:46 - 17 تير 1396
کد خبر: ۳۲۶۷۸۲
دانشمندان انگلیسی و آلمانی سطوحی ابداع کرده‌اند که باعث می‌شوند اشیای دو بعدی‌ ریز موجود در آنها تحت نور عادی سه‌بعدی به نظر برسند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، این سطوح که دارای ساختارهای ریزی با عرض چند میلیونم یک میلی‌متر هستند، نور را به شیوه‌ای منعکس می‌کنند که اشیای ریز و مسطح آن‌ها متفاوت و سه‌بعدی به نظر برسند.

به ادعای دانشمندان دانشگاه امپریال کالج لندن و دانشگاه بن، این دستاورد می‌تواند مفاهیم مهمی در ساخت تلویزیون‌ها، دوربین‌ها و سیستم‌های امنیتی داشته باشد. به طور مثال، دوربین‌های نسل آینده می‌توانند از این سطوح برای داشتن لنزهای مسطح دوربین بهره‌ ببرند که ویژگی‌های لنزهای انحنادار دوربین‌های پیشرفته را تقلید کنند و قادر به گرفتن تصاویر بهتر باشند.

سطوح دوبعدی ابداعی موسوم به "متاسطوح" (Metasurfaces) با اشیای ریز و میلی‌متری پوشانده شده‌اند و این اشیا تحت شرایط نوری و از تمامی زوایای دید ناظر مانند شکل‌های سه‌بعدی واقعی به نظر می‌رسند. در حالی که هولوگرام‌ها به یک منبع نوری مانند لیزر برای خلق چنین اثری نیاز دارند، سطوح تولیدشده، انعکاس عادی نور را تغییر می‌دهند.

این قابلیت کنترل کردن نور، کارکردهای عملی مهمی از جمله در تولید نسل‌های بعدی گوشی‌های هوشمند دارد چون این سامانه‌ها می‌توانند از متاسطوح مسطح برای تقلید ویژگی‌های لنزهای انحنادار دوربین‌های پیشرفته استفاده کنند.

متاسطوح‌ها همچنین می‌توانند جایگزین عدسی‌های نوری سنگین در ماهواره‌ها شوند، جایی که وزن و اندازه تاثیر زیادی بر کارآیی دارند. علاوه بر این، می‌توان از آن‌ها برای خلق تصاویر سه‌بعدی پیچیده برای کاربردهای امنیتی بهره برد.
 
ابداع سطوحی که اشیای 2بعدی را 3بعدی نشان می‌دهد! +تصاویر
 
ابداع سطوحی که اشیای 2بعدی را 3بعدی نشان می‌دهد! +تصاویر 
 
 
منبع: ایسنا
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *