بحران قطر طولانی خواهد شد

16:26 - 17 تير 1396
کد خبر: ۳۲۶۶۴۶
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل اسراتژیک با اشاره به لایه‌های درونی بحران قطر و عربستان گفت: معتقدم این بحران طولانی خواهد شد. فعلا فاز سیاسی و دیپلماتیک آن در جریان است و به احتمال زیاد قطر را از شورای همکاری خلیج فارس خارج می‌کنند تا اجماع بیشتری از کشورهای سنی علیه قطر ایجاد کنند.
سراجرضا سراج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره آخرین تحولات قطر اظهار داشت: بحران عربستان و قطر را در چند لایه و بستر باید مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: لایه اول مربوط به حاکمیت عربستان است، عربستان به دنبال انتقال قدرت از سلمان به محمد سلمان بود و نیاز به یک بحران سیاسی و دیپلماتیک داشتند تا در پوشش آن محمد بن نایف که به جانبداری از قطر محکوم بود با این بحران از قدرت برکنار شود.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: نمونه این کار را قبلا مشاهده کرده بودیم، آل سعود، جنگ یمن را به راه انداختند و آن موقع هم بن عبدالعزیز را به بهانه اینکه مادر یمنی دارد و از یمنی‌ها جانبداری می‌کند از ولیعهدی برکنار کردند، بنابر این در نگاه اول بحران سیاسی و دیپلماتیک که مابین عربستان و قطر می بینیم یک بحران سازی برای انتقال قدرت است.

سراج خاطر نشان کرد: تقریبا فاز اول این انتقال قدرت صورت گرفته است و باید این بحران ادامه پیدا کندتا فاز نهایی قدرت همه کارهای انتقالش انجام شود.

وی افزود: در لایه دوم بحران به نقش پر رنگ اسرائیل می رسیم. آنها به دنبال تضعیف جریان مقاومت به ویژه فلسطین هستند. دراین راستا قطر را از طریق عربستان تحت فشار قرار می دهند تا ارتباطش را با جریان اخوان المسلمین قطع کند. از نظر رژیم صهیونیستی اگر این اتفاق صورت بگیرد و اخوان از سوی قطر طرد شود حماس به سمت مصر نزدیک‌تر خواهد شد.

کارشناس مسائل بین المللی خاطر نشان کرد: نزدیکی حماس به مصر می‌تواند، نزدیکی حماس به فتح را رقم بزند و این موضوع مطلوب رژیم صهیونیستی خواهد بود.

سراج تاکید کرد: در لایه بعدی باید گفت، عربستان برداشت زیادی از چاه‌های نفت‌اش کرده است و برای احیای چاه‌های نفت خود نیاز به گاز دارد، این گاز را هم اکنون قطر در اختیار دارد لذا عربستان در نگاه به منافع اقتصادی خودش به ویژه برای صدورت نفت خود به گاز نیاز دارد و به نوعی می خواهد قطر را تحت حاکمیت خود بگیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عربستان به دنبال دستیابی به نوعی برتری در منطقه است، حاکم جدید این کشور یک عنصر قدرت طلب است که به اتکای صهیونیست ها وآمریکا‌ئی ها می‌خواهد تلاش کند برتری ژئوپلتیکی و راهبردی در منطقه پیدا کند و قطر می‌تواند وزنه سنگینی برای این برتری باشد.

کارشناس مسائل اسراتژیک با اشاره به لایه‌های درونی بحران قطر و عربستان افزود: معتقدم این بحران طولانی خواهد شد. فعلا فاز سیاسی و دیپلماتیک آن در جریان است و  به احتمال زیاد قطر را از شورای همکاری خلیج فارس خارج می‌کنند تا اجماع بیشتری از کشورهای سنی علیه قطر ایجاد کنند.

سراج گفت: درفازهای بعدی این بحران وارد مسائل اقتصادی خواهد شد از جمله تحریم‌های مالی قطر که بعد از تحریم های تجاری وارد تحریم‌های مالی می‌شوند و اگر قطر در فاز این تحریم‌های تجاری و اقتصادی نرمش نشان ندهد، وارد فاز امنیتی خواهند شد و بعید نیست عربستان در این مرحله به سمت بی ثبات سازی قطر پیش برود.

کارشناس مسائل بین  الملل درباره تأثیر این تحریکات در منطقه عنوان کرد: اقدامات عربستان همانطور که منجر به بی ثباتی در عراق وسوریه شد، می تواند موجب بی‌ثباتی منطقه خلیج فارس هم شود و من معتقدم عربستان ایجاد ناامنی در منطقه را با پشتیبانی اسرائیلی‌ها و آمریکائی‌ها دردستور کار دارد و این به ضرر همه کشورهای منطقه است.

انتهای پیام


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *