رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روایتی از فوت شهادت‌گونه دو نجاتگر داوطلب هلال‌احمر در حین عملیات

12:45 - 17 تير 1396
کد خبر: ۳۲۶۵۹۹
خدمت صادقانه آنگاه بیشتر به چشم می‌آید که متوجه می‌شویم خادمان جان خود را بر سر اعتقادات خود از دست می‌دهند و چه خدمتی گواراتر از امدادگری و چه اعتقادی بالاتر از ضرورت نجات جان مردم.
روایتی از فوت شهادت‌گونه دو نجاتگر داوطلب هلال‌احمر در حین عملیاتبه گزارش گروه فضای مجازی ، واقعیت این است که در ماه‌های گذشته حوادث تلخ بسیاری را شاهد بودیم که تلخ‌تر می‌شد وقتی که امدادگر و نجاتگری نیز جانش را به جان آفرین تسلیم می‌کرد تا جان حادثه دیده‌ای را نجات دهد؛ گویی برهه‌ای از جنگ است. گویی دوباره آن ایثار‌ها و رشادت‌های هر روزه را شاهدیم و آوار درد فقدان عزیزانمان را چاره‌ای نداریم جز تحمل! امدادگران و نجاتگران هلال، داوطلبانی هستند که هر روز در گوشه و کنار این کشور درگیر امداد‌و‌نجات در‌راه‌ماندگان و آسیب‌دیدگان و درماندگانند. گاه طوفان حوادث آن‌قدر مهیب و دلخراش است که فعل آنان به چشم می‌آید و گاه در اوج غربت و گمنامی در ده‌کوره‌های دور از دست این کشور مشغول به امدادرسانی‌اند تا جایی که گاه هیچ خبری از آنان انعکاس نمی‌یابد. گاه در سیل و زلزله و انفجار و آتش‌سوزی‌های کلانند و گاه در پیچ یک جاده در حادثه‌ای شبانه و این‌بار حادثه در دهی دور در قعر یک چاه اتفاق افتاد. دو یاور داوطلب ما، دو امدادگر پرتلاش و دو انسان خدوم در عملیات امدادی و در سانحه ریزش دیواره‌های چاه در روستای استرود استان زنجان جان به جان آفرین تسلیم کردند. وحید محمدی و سید رضا جعفری دو نیروی جوان جمعیت هلال‌احمر فداکارانه در راه نجات جان همنوعان خود جان باختند و بسیاری اینک اندوهگین پرواز عاشقانه آنانند. به یقین ارزش کار آنان بر کسی پوشیده نیست و اجر آنان کم از اجر شهدا نخواهد بود. از ابتدایی‌ترین لحظات انعکاس خبر بسیاری از مسئولان و همکاران این عزیزان در هلال و سایر نهادهای امدادی پیگیر ماجرا شدند و موج تأثر و تأسف جامعه داوطلبی کشور را درنوردید. بی‌شک پاسداشت مقام و شرف این عزیزان و رسیدگی به خانواده آنان در اولویت‌های هلال خواهد بود و تقویت تیم‌های امدادی و آسیب‌شناسی عملیات‌های امدادی همچون گذشته در دستور کار قرار خواهد داشت.
بامداد روز جمعه ٢ تن از امدادگران داوطلب جمعیت هلال‌احمر زنجان (وحید محمدی و سیدرضا جعفری) که از ساعت ٤ بعدازظهر روز پنجشنبه درحال امدادرسانی و جست‌وجوی مقنی محبوس در چاهی در روستای استرود بودند، به علت ریزش دیواره‌ها و نشست زمین، جان خود را از دست می‌دهند. در این حادثه دونفر از اهالی روستا نیز کشته و یک امدادگر دیگرنیز دچار مصدومیت می‌شود.

آخرین جمعه یا آخرین عملیات
 
EOS استان زنجان عصر روز پنجشنبه طبق گزارشی از ریزش چاهی در روستای استرود زرین‌رود و مفقودشدن یکی از مقنی‌ها زیر آوار خبر می‌دهد. ٣ نفر از نیروهای هلال‌احمر و تعدادی از اهالی روستا برای کمک به داخل چاه می‌روند، اما بر اثر ریزش دیواره‌های چاه، ۲ نیروی هلال‌احمر و د‌ونفر از اهالی جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش «شهروند» روز پنجشنبه ساعت ١٦: ٤٠ دقیقه، یک‌نفر با هلال‌احمر تماس می‌گیرد و از مفقودشدن فردی بر اثر ریزش چاه در منطقه زرین‌رود در ٤٠ کیلومتری شهرستان خدابنده به سمت همدان خبر می‌دهد. با حضور تیم ارزیاب خدابنده ساعت ١٧: ١١ دقیقه ارزیابی از حادثه صورت می‌گیرد و با هماهنگی‌ها تیم امدادکوهستان شهرستان خدابنده به محل حادثه اعزام می‌شود. عملیات در آخرین ساعت شب پنجشنبه شروع می‌شود. در حین عملیات امدادی زمین اطراف چاه ریزش و سه امدادگر به همراه یک روستایی به چاه سقوط می‌کنند. بر اثر این سقوط، دو امدادگر جمعیت هلال‌احمر به نام‌های سیدرضا جعفری متولد سال ١٣٦٧ با ٨ سال سابقه داوطلبی و وحید محمدی متولدسال ٦٨ با ٤ سال سابقه داوطلبی جان باختند. امدادگر دیگر سعید رحیمی نیز در این حادثه دچار مصدومیت می‌شود که پس از انتقال به بیمارستان دیروز جمعه مرخص می‌شود.

شرح حادثه از زبان امدادگر حاضر در حادثه
 
سعید رحیمی از نیروهای جمعیت هلال‌احمر زنجان است که از حادثه تلخ ریزش چاه جان سالم به در برده است. او با بغض از همکاران داوطلبش صحبت می‌کند که جلوی چشمانش در حادثه از دست رفته‌اند. او با وجود گذشت چندین ساعت هنوز هم در شوک سانحه است و باور ندارد که دو همکار جوانش را از دست داده است. او در رابطه با اعلام حادثه به جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «زمانی که حادثه افتادن یک نفر در چاه به مرکز ما در زنجان اعلام شد، به دلیل این‌که روستای محل وقوع آن نزدیک پایگاه زرین‌رود بود که ما در آن مستقر هستیم، او به ما ابلاغ شد و من و همکار دیگر امدادگرم به همراه دو همکار تیم امدادونجات کوهستان و راننده به محل حادثه اعزام شدیم.»
 
سعید ادامه می‌دهد: «به محض رسیدن موقعیت را بررسی کردیم، بیل مکانیکی برای خاکبرداری آمد و دور چاه را تا جایی که امکانش بود، خاکبرداری کردند که نزدیک به ٩ متر پایین رفت، بعد من به همراه دو نیروی تیم امدادونجات کوهستان و یکی از اهالی محل به داخل چاه رفتیم. اصلا نفهمیدیم که کی و چرا این اتفاق افتاد، اما ناگهان دیوار ریزش کرد.»
 
رحیمی که برخلاف دو همکار جوانش از این حادثه جان سالم به در برده، زمان ریزش چاه در سمتی بوده که کمتر زیر خاک مدفون شده و می‌گوید: «خاک شل بود و یکباره آوار شد، آوار از سمتی آمد که بچه‌ها در آن بودند و کامل رویشان را گرفت، من هم نصف بدنم زیر خاک مدفون شد که فکر کنم نزدیک به ٤٠ دقیقه طول کشید که ما را نجات دادند و بچه‌ها هم آن زمان هنوز زنده بودند، اما متاسفانه دربیمارستان فوت کردند.» او با بیان این‌که نمی‌شود گفت که به دلیل نبود امکانات یا اشتباه از سمت کسی این اتفاق افتاد، خاطرنشان می‌کند: «امکانات هم بود، اما واقعا از دست کسی کاری برنمی‌آمد. به خدا خودم هم الان خیلی ناراحتم، همکاران من هر دو خیلی جوان و نیروی داوطلب جمعیت بودند. ما همه به شغل‌مان افتخار می‌کنیم، اما از دست‌دادنشان یک درد بزرگ است.»

هرکاری که از دستمان بربیاید، انجام خواهیم داد
 
مصطفی محمدیون دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در رابطه با اقدامات این سازمان در قبال دو امدادگر جانباخته در سانحه زنجان به «شهروند» گفت: «به محض اطلاع از سانحه به مدیرعامل زنجان ابلاغ کردیم؛ هرکاری که قانونا موظف به آن هستیم را انجام دهند.» او ادامه داد: «هیچ محدودیتی برای کمک به خانواده این دو عزیز از دست‌رفته نخواهیم داشت و هرکاری که از دستمان بربیاید، انجام خواهیم داد و این کار حتی ممکن است بیش از الزامی باشد که قانون برایمان تعیین کرده است.»

پیگیر بحث بیمه حوادث برای دو جانباخته هستیم
 
شهرام میرزایی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر زنجان نیز در رابطه با مراسم تشییع دو امدادگر داوطلب که در حادثه ریزش چاه جان باخته‌اند، به «شهروند» گفت: «این مراسم ساعت ٩ امروز شنبه ١٧ تیرماه در شهرستان خدابنده برگزار می‌شود. همچنین از ساعت ٤ تا ٦ بعدازظهر امروز نیز جمعیت هلال‌احمر مجلس ترحیمی با حضور دکتر ضیایی رئیس جمعیت و مسئولان استانی در مسجد جامع خدابنده برگزار خواهد شد. روز یکشنبه بعدازظهر هم در زنجان مراسم ترحیم دیگری خواهیم داشت که دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در ان حضور خواهند داشت. او ادامه داد: با توجه به مقام شامخ این دو امدادگر داوطلب و فداکاری‌ای که داشته‌اند، اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده‌ایم تا مراسم باشکوهی برگزار شود و حداقل ذره‌ای از زحمات این دو عزیز جبران شود، همچنین با خانواده این دو امدادگر هم دیدار داشته‌ایم و از خانواده آن‌ها دلجویی کرده و بلافاصله پیگیری بحث بیمه حوادث را برای این دو عزیز از دست‌رفته آغاز کرده‌ایم.
 
شهرام میرزایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان ضمن عرض تسلیت درپی فوت ٢ تن از امدادگران پرتلاش و انسان‌دوست تیم امدادونجات کوهستان این استان گفت: «تیم امداد کوهستان جمعیت هلال‌احمر شهرستان خدابنده به محض اطلاع از وقوع حادثه و ریزش چاه در استرود، از ساعت ٤ عصر روز پنجشنبه درحال خدمت‌رسانی بوده و در زمانی که منتظر لیفتراک برای خاکبرداری از محل حادثه بودند، متاسفانه به علت ریزش دیواره‌های چاه و نشست زمین زیرپای خود، به درون چاه سقوط می‌کنند.» او با اشاره به این‌که تن‌ها یک نفر از امدادگران هلال‌احمر توسط اهالی منطقه نجات می‌یابد، افزود: «متاسفانه هلال‌احمر زنجان در سوگ دو تن از نیروهای خدوم خود رضا جعفری و وحید محمدی است و سعید رحیمی امدادگر مصدوم حادثه است.» شهرام میرزایی افزود: «تیم امداد کوهستان جمعیت هلال‌احمر شهرستان خدابنده بلافاصله پس از اطلاع از وقوع حادثه درمحل حاضر شدند که متاسفانه در زمان امدادرسانی به مصدومان بر اثر ریزش دیواره چاه در روستای استرود سه‌نفر از امدادگران به داخل چاه سقوط کردند که تن‌ها یک‌نفر از این امدادگران توسط اهالی نجات یافت و دونفر دیگر کشته شدند». میرزایی با بیان این‌که عملیات در ظهر روزجمعه به پایان رسید، ادامه می‌دهد: «در این حادثه دو امدادگر و دو روستایی جان باختند.

«سیدرضا» مرد روزهای سخت
 
مسعود شهیدی از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر زنجان از دوستان سیدرضا و وحید محمدی است. او با سیدرضا هم‌محل و با وحید محمدی آشنایی داشته است. شهیدی درخصوص امدادگر جانباخته سیدرضا جعفری می‌گوید: «سیدرضا، مرد روزهای سخت بود؛ کاملا آدم قانونی و منظمی بود؛ مرتب، فردی برنامه‌دار، در باشگاه صخره‌نوردی فعالیت داشت و مسئول و مربی امداد کوهستان؛ باورم سخت است که سیدرضا در این عملیات جانباخته است.
 
«وحید» عاشق امدادگری بود
 
مسعود درخصوص وحید محمدی نیز می‌گوید: «وحید از هر عملیات و ماموریتی به خوبی عبور می‌کرد. زرنگ، قدرتمند، باادب خیلی تمرین می‌کرد، صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کرد. وحید عاشق امدادگری بود.» شهیدی ادامه می‌دهد: «وحید و سیدرضا شباهت بسیاری با هم داشتند، همیشه با هم بودند و با هم هم پر کشیدند.

حوزه ماموریتی من است باید بروم
 
سیدشمس‌الدین جعفری برادر یکی از امدادگران داوطلبی است که در حادثه ریزش چاه در زنجان فوت کرده‌است. داغ برادر اجازه نمی‌دهد صدا از گلویش بیرون بیاید، وقتی جواب ما را می‌دهد، تازه از پزشکی قانونی بیرون آمده و هنوز هم از مرگ برادر در بهت است. آخرین فرد خانواده بوده که سیدرضا را دیده و حسرت می‌خورد که چرا خداحافظی آخر با برادرش را مثل همیشه گذرانده است. وقتی از برادرش می‌پرسیم، می‌گوید: اصلا نمی‌توانم باور کنم که این اتفاق افتاده، شغل اصلی برادرم کشاورزی بود، اما بیشتر از ٨ سال است که امدادگر جمعیت هلال‌احمر بود، با این‌که نیروی داوطلب بود، اما خیلی کار می‌کرد و در هفته حداقل ٦ روز را در جمعیت می‌گذراند.
 
در رابطه با بار آخری که برادرش را دیده، ادامه می‌دهد: دیروز با هم بودیم که برای این ماموریت با برادرم تماس گرفتند، تازه چند دقیقه بود که از یک ماموریت دیگر برگشته بود. وقتی اعتراض کردم که تازه آمدی، گفت: نه اتفاقی که افتاده در حوزه من است و حتما باید بروم. حتی به او پیشنهاد دادم که یک‌بار بگذار من هم به این ماموریت‌ها بیایم تا ببینم این چه کاری است که این‌قدر برایش اشتیاق داری؟ اما درنهایت نرفتم و قسمتم این بود که برای بار آخر اینطور با برادرم خداحافظی کنم. جمعه صبح پدرم با من تماس گرفت و گفت که از بیمارستان تماس گرفته‌اند و گفته‌اند؛ پای رضا شکسته، خودم را به بیمارستان رساندم، اما برادرم فوت کرده بود.‌ای کاش پایش شکسته بود، اما الان زنده بود.

غم بزرگ فقدان ٢ همکار
 
«خط مقدم»، نامی آشنا برای امدادگرانی است که در هر زمان و هرشرایطی به یاری همنوعان خود شتافته و مرزهای انسان‌دوستی را درنوردیده‌اند؛ ایثارگرانی که در بحبوحه خطرات، جان‌برکف، در حوادث و سوانح، مرهمی بودند برای آسیب‌دیدگان.
 
درس‌هایی در زندگی بسیاری از افراد نهفته است که می‌توان با دریافت نکات مثبت و کلیدی آن، مسیر زندگی خود را متحول ساخت و طور دیگری به ادامه زندگی نگریست. همچنین رفتن عزیزانی از بین ما به دیار ابدی و اثرات مثبت و عمیقی که در طول حیاتشان در این دیار فانی بر جای گذاشته‌اند، به ما یادآوری می‌کند و راه رسیدن به سعادت را نمایان‌تر. زندگی امدادگران نیز درس‌هایی اینچنینی به ما می‌آموزد. شهادت نجاتگران جمعیت هلال‌احمر که تا چندی پیش در بین تمامی انسان‌ها و در بین هیاهو و دغدغه‌های زندگی روزمره، بدون هیچ‌گونه چشمداشتی و به صورت داوطلبانه با پوشیدن لباس امدادگری هلال‌احمر به نجات جان همنوعان خود شتافتند، غمی بزرگ را بر جان دوستان و همکاران قرار داد.
 
شهادت وحید محمدی و سیدرضا جعفری، از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان زنجان را به خانواده بزرگ هلال‌احمر، امدادگران، نجاتگران، اعضای داوطلب و خانواده از دست‌رفتگان تسلیت عرض کرده و از درگاه خالق متعال برای آن نجاتگران عزیز سفرکرده، طلب رحمت و مغفرت و برای خانواده و تمامی بازماندگانشان صبری جمیل را مسألت می‌نمائیم.
 
منبع: شهروند
 

انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *