روستایی بدون بیسواد و بیکار +عکس

11:24 - 16 تير 1396
کد خبر: ۳۲۶۲۳۵
وقتی سخن از گردشگری روستایی به میان می‌آید بدون شک همه ذهن‌ها به سمت روستاهای هدف گردشگری که در فهرست میراث فرهنگی و گردشگری ثبت شده است، متبادر می‌شود.
روستایی بدون بیسواد و بیکار +عکس
به گزارش گروه فضای مجازی ، وقتی سخن از گردشگری روستایی به میان می‌آید بدون شک همه ذهن‌ها به سمت روستاهای هدف گردشگری که در فهرست میراث فرهنگی و گردشگری ثبت شده است، متبادر می‌شود.
 
اما باید گفت: در کنار این روستاهای زیبا، روستاهای دیگری نیز هستند که به‌واسطه داشتن ویژگی‌هایی همچون سطح سواد روستاییان، داشتن دانشگاه مستقل، خیر بودن اهالی روستا و داشتن پشتکار و تلاش برای خودکفایی، می‌تواند شما را در یک روز بلند تابستان به آنجا بکشاند.

روستای بنیس در شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی در ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز در دامنه جنوبی کوه‌های میشو یکی از همین روستاهایی است که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که در نوع خود جذاب و جالب هستند.

روستا به وسیله باغات سرسبز و زیبا که با آب قنات و جویبارهای تشکیل شده از کوهساران سیراب می‌شوند، محاصره شده است.

اگر گذرتان به این روستا افتاد مشاهده می‌کنید میدان بزرگ این روستا در مرکز و مسجد، حمام عمومی و مغازه‌ها گرداگرد آن جای گرفته‌اند و از ضلع جنوبی میدان توسط یک جاده آسفالت به شهرستان شبستر متصل می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جالب این روستا، روحیه مشارکت و خیرخواهی اهالی روستاست، به گونه‌ای که با صراحت می‌توان گفت: اهالی این روستا با وجود کوچکی و روستا بودنش، تمامی امکانات شهری را با همت، تلاش و همیاری مردم و خیرین برای خود فراهم کرده و در اثر این تلاش‌ها در سال ۷۸ از طرف سازمان یونسکو به عنوان روستای نمونه و الگو مطرح گردید.

اولین دانشگاه روستایی کشور

قصه تلاش و مشارکت همگانی اهالی روستا در کارهای جمعی به سال‌های اخیر محدود نمی‌شود بلکه اهالی روستای بنیس در سال ۲۴ مدرسه ابتدایی کلاسیک خود را با مشارکت مرحوم مسیب درخشانی در سال ۲۹ و دبیرستان را در سال ۳۲ احداث کردند.

علاقه وافر آن‌ها به سواد و علم‌آموزی باعث شد تا به مرور زمان دانشگاه پیام نور واحد بنیس را تاسیس کنند و در حال حاضر این روستا به عنوان روستای بدون بیسواد در سطح کشور مطرح است.

اولین دانشگاه روستایی کشور در روستای بنیس در سال ۸۳ با مشارکت خود اهالی این روستا احداث و تجهیز شده است.

در حال حاضر ۲۰۰۰ دانشجو در ۱۵ رشته در مقطع کارشناسی از سراسر استان آذربایجان شرقی در دانشگاه پیام نور بنیس مشغول به تحصیل هستند.

در همین حال آن‌ها در سال ۳۷ حمام قدیمی روستا را به حمام بهداشتی تبدیل کرده و در همان سال با خرید موتور برق از روشنایی برق بهره‌مند شدند.

سال ۳۸ بود که در چند محله روستا لوله‌کشی بهداشتی صورت گرفت و ده سال بعد آن‌ها کل روستا را لوله‌کشی بهداشتی کردند.

تاسیس مراکز آموزشی از پایه مهدکودک و پیش‌دبستانی، دبیرستان، هنرستان و دانشگاه پیام نور باعث شده است نرخ بیسوادی در این روستا به صفر برسد، وجود جاده آسفالته، مخابرات خودکار، درمانگاه مجهز، آب و برق و گاز شهری بخشی از امکاناتی است که اهالی خیر با مشارکت خود آن‌ها را احداث و تاسیس کرده‌اند.

برنامه ۵ ساله توسعه

جالب اینجاست که روستای بنیس جزو معدود روستاهایی است که به همت اهالی و اعضای شورای اسلامی و دهیار روستا برای آن برنامه پنج ساله توسعه با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال تهیه شده است.

صفر اصغری، مدیرکل سابق دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی در بازدید از این روستا اعلام کرده بود: یک واحد کارخانه صنایع غذایی نیز در راستای ایجاد اشتغال پایدار برای بیکاران جویای کار در این روستا راه‌اندازی و در آن برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: به دلیل اشتغال ایجاد شده در این روستا ۸۰ نفر از اهالی روستای بنیس که ساکن تهران بوده‌اند، به شهر و دیار خود بازگشته‌اند.

وی تشریح کرد: همچنین ۵۰۰ خانوار بنیسی ساکن تهران نیز آمادگی خود را برای بازگشت به روستای بنیس اعلام کرده‌اند.

از دیگر اقدامات انجام شده توسط اهالی و شورای اسلامی روستای بنیس ایجاد مجتمع فرهنگی با اعتبار ۷. ۵ میلیارد ریال و نیز احداث مجتمع گلخانه‌ای است.

جمعیت این روستا بالغ بر ۲۰۰۰ نفر بوده و در فصل تابستان افزایش قابل‌توجهی دارد.
 
 
 
روستایی بدون بیسواد و بیکار +عکس 
 
 
 
 انتهای پیام/
 
 : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
 
 
 
منبع: جام جم انلاین
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *