رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چقدر عدس به کشور وارد شد+ جدول

6:00 - 18 تير 1396
کد خبر: ۳۲۵۸۸۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
براساس آمار گمرک در نخستین ماه از سال 96 بیش از 5 هزار و 774 تن عدس از کشورهای مختلف وارد کشور شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ایران در حالی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع محصولات کشاورزی در جهان محسوب می‌شود که واردات انواع حبوبات به ویژه عدس به دلیل مصرف بالا در کشور و نبود تولید کافی هرساله ارز قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

 براساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری، بیش از 5 هزار و 774 تن عدس به صورت خشک و غلاف کنده شده، از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است.

براساس واردات این حجم عدس، حدود 6 میلیون و 498 هزار و 533 دلار، ارز از کشور خارج شده است.

لازم به ذکر است که ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر 21 میلیارد و 70 میلیون و 756 هزار و 101 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

چقدر عدس به کشور وارد شد+ جدول

گفتنی است عدس از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، کانادا و اسپانیا وارد کشور شده و در این میان امارات متحده عربی بیشترین صادرات عدس به ایران را داشته است.

در همین راستا آقا طاهر در خصوص وضعیت تولید و واردات عدس اظهار کرد: یکی از محصولات پرمصرف در داخل کشور عدس است که تولید داخل، تنها نیاز 3 ماه از سال را در بازار تامین می‌کند و باید برای تنظیم قیمت‌ها، واردات در حجم بالا انجام گیرد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نبود برنامه‌ریزی در تولید حبوبات را یکی از عمده دلایل واردات این محصول اعلام کرد و گفت: در صورتی که مسئولین مربوطه برنامه های لازم را برای کشاورزان تدوین کنند، تولید حبوبات در کشور نیاز جامعه را برطرف کرده و صادرات نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

حال با این آمار و باتوجه به امکان کشت انواع حبوبات در کشور، جای سوال دارد که چرا هرساله ارز قابل توجهی برای واردات لوبیا و عدس به کشور صرف می‌شود و ایران یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده حبوبات در جهان به شمار می‌رود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *